לפני רכישת דירה: בידקו היטב את הדברים הבאים

קניית דירה חדשה היא לעיתים קרובות העסקה הגדולה בחיינו. בעסקה זו מושקע מיטב כספנו ואנו רוכשים באמצעותה את המקום שבו אנו מבלים חלק גדול מחיינו. כדי שתעברו אותה בשלום, עליכם לערוך בדיקות מקיפות קודם-לכן: מיהו הקבלן, זהות בעלי הקרקע, היתר בניה ועוד. המדריך המלא לעומדים רגע לפני רכישת דירה

(פלאש 90)

קניית דירה חדשה היא לעיתים קרובות העסקה הגדולה בחיינו. בעסקה זו מושקע מיטב כספנו ואנו רוכשים באמצעותה את המקום שבו אנו מבלים חלק גדול מחיינו. שיקול דעת מעמיק ובדיקה יסודית לפני רכישת הנכס, יכולים לחסוך ממך הפתעות הפסדים ועוגמת נפש. לפני רכישת דירה רצוי תמיד להתייעץ עם בעל מקצוע, אולם בכל אופן יש בכללים אלו בכדי לסייע לכם בדרככם לרכישת דירה.

מומחי משרד השיכון ממליצים לבדוק את הדברים הבאים:

מיהו הקבלן?

מומלץ לרכוש דירה רק מקבלן שרשום בפנקס הקבלנים. מיד בתחילת המשא ומתן בקשו מהקבלן להציג בפניכם רישיון קבלן בתוקף. ברישיון מופיע סיווגו המקצועי של הקבלן, המודיע באילו ענפים רשאי הקבלן לעסוק, וסיווגו הכספי, המודיע באיזה היקף כספי מותר לו לבצע עבודות. יש לוודא שאכן פעולות הבנייה של הקבלן עולות בקנה אחד עם רישיונו וסיווגו. מומלץ מאד לבקר בבתים קודמים שנבנו על ידי הקבל ובמידת האפשר לשוחח עם הדיירים בבניינים אלו. כדאי גם לבדוק את רמת הגימור ולברר מהי התייחסות הקבלן להתחייבויותיו. רצוי מאד להשיג מידע על מצבו הכלכלי של הקבלן.

מהי זהות בעלי הקרקע?

יש להקפיד על כך שהדירה שאתם מתעתדים לרכוש תיבנה כדין. בדקו אם בידי הקבלן היתר בנייה מתאים מטעם הרשות המקומית
חובה לוודא שהקרקע שעליה עתיד הבניין להיבנות אכן בבעלות הקבלן או שהוא בעל זכות בה (כלומר, שקרקע מוחכרת לקבלן לזמן ארוך ואין עליה שעבודים, עיקולים וכדומה). יש לבדוק בטאבו את נוסח הרישום בציון מספר גוש וחלקה. בעת רכישת דירה מחברה מאכלסת, יש לבדוק את מסמכי הבעלות שברשות החברה. במידה והקרקע עליה נבנה הבניין היא בבעלות מינהל מקרקעי ישראל, בדקו אם היא עברה היוון - אם לא, ייתכן שתידרשו לשלם מאוחר יותר דמי היוון למינהל מקרקעי ישראל, וכן, דמי חכירה שנתיים ודמי הסכמה, העשויים להגיע לסכומים גבוהים ביותר.

היתר בנייה ומיסוי

יש להקפיד על כך שהדירה שאתם מתעתדים לרכוש תיבנה כדין. בדקו אם בידי הקבלן היתר בנייה מתאים מטעם הרשות המקומית. כשהקבלן מציג בפניכם את היתר הבנייה יש לרדת לפרטים כמו גוש, חלקה, תת-חלקה ובניין כדי לוודא שההיתר אכן הוצא לדירה המדוברת. אין לרכוש דירה בבניין שטרם הוצא עבורו היתר בנייה כחוק. יש לבדוק אם הקבלן הוציא מראש אישור ממס רכוש ומנציבות מס הכנסה. בנוסף, בררו אם אין חובות לקבלן שמונעים מכם לרשום את הדירה על שמכם.

זיכרון דברים

בחתימה על זיכרון דברים יש להקפיד לא להיחפז – לזיכרון הדברים תוקף משפטי שבמקרה של הפרת חוזה יכול להשית עליכם קנס כספי גדול לקבלן. אל תחפזו לחתום על זיכרון דברים שאתם עלולים להצטער עליו לאחר מכן.

אילו מסמכים על הקבלן לצרף לחוזה המכר?

חוק המכר (דירות) התשל"ג–1973 מחייב כל קבלן לצרף לחוזה הרכישה את המסמכים הבאים:

1. מפרט טכני של הדירה, בהתאם לנוסח הקבוע בחוק.

2. תכנית קומת הדירה, קומה טיפוסית, קומת עמודים/כניסה וקומת גג.

3. תוכנית המגרש (כפי שנדרשת בעת הגשה לרשות המקומית).

4. הוראות תחזוקה למערכות ולחומרי הגימור בדירה.

ליווי משפטי בתהליך רכישת הדירה

יש לזכור שבחוזה רכישת הדירה נכללים פרטים רבים, לעיתים קרובות חשיבותם היא קריטית לפיכך, מומלץ מאד להיעזר בעורך דין המומחה בתחום הנדל"ן לצורך בירור ובדיקה יסודית של כל פרטי הדירה ולצורך ניהול משא ומתן מול הקבלן. כדאי מאד שהחתימה על חוזה המכר תהיה בנוכחות עורך הדין ששכרתם. זכרו! להחתים את הקבלן גם על העתק החוזה שנשאר ברשותכם. לתשומת לבכם: עורך הדין שמועסק מטעמו של הקבלן תפקידו לתת שירות בכל הנוגע לרישום הדירה בלבד. עורך דין זה אינו מייצג אתכם במשא ומתן עם הקבלן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר