בלשים לרגע: לפני הקניה, ערכו מעקב על הקבלן

קניתם דירה חדשה? אתם רוצים לדעת אם הקבלן עושה עבודתו נאמנה. אינכם יודעים מה לבדוק וממה להיזהר. אז מה אתם צריכים לעשות? בקרו מדי פעם באתר הבניה, בידקו את מצב הבנייה - רטיבות, צנרת, צבע, חלונות ודלתות, חשמל ומים, חדר המדרגות, קומת קרקע ועוד, וגם: יש לכם תלונה על הקבלן, לאן פונים? (קניית דירה)

(פלאש 90)

דירתם הקטנה והשכורה של בני הזוג דוד ורחל ל. הפכה צרה מהכיל. דוד ורחל ישבו על המדוכה והחליטו – קונים דירה. הם נועצו בידידים ומכרים וכעבור תקופה קצרה מצאו עצמם במעמד חתימת חוזה עם קבלן שמכר להם דירה בבניין שעתיד להיבנות בהקדם. הקבלן שידר רושם אמין ומקצועי ודוד ורחל החליטו שמיותר להיגרר בכל פעם לאתר הבנייה המאובק.

כשכבר הגיעו, הם ראו את הבניין הולך ונבנה במהירות בדיוק בקצב שהובטח. כעבור מספר חודשים התקבלה הודעה משמחת מהקבלן - הדירה מוכנה למסירת המפתח והם נקראים לבוא לביתם החדש. בני הזוג נכנסו לדירה, הדירה עשתה רושם כללי טוב, אלא שהיה בה לכלוך רב ושאריות חומרי בניה, בני הזוג הראו זאת לקבלן והקבלן הבטיח להם – "אל דאגה! אנקה הכל" הוא הוסיף "חבל שנצטרך להיפגש שוב רק בשביל זה, בואו חתמו על טופס קבלת הדירה, אני את שלי אעשה". בני הזוג נעתרו לבקשתו של הקבלן חתמו וחזרו לביתם. כעבור מספר ימים שבו לבדוק, ואכן, הקבלן עמד בהבטחתו, הדירה הייתה נקייה ומבריקה. אולם לתדהמתם הם גילו שהכלים הסניטריים חלקם שבורים ממש וחלקם עם שריטות קשות, בנוסף, מספר מרצפות במרכז הסלון היו סדוקות. בני הזוג מיהרו ליצור קשר עם הקבלן אולם הקבלן התנער מאחריות והזכיר להם את חתימתם על טופס קבלת הדירה.

דוד ורחל נקלעו למבוכה רבה ונגרמה להם עגמת נפש מרובה. סיפורים כאלה ואחרים מתרחשים לעיתים רבות, ידיעת מספר כללים יכולה בהחלט למנוע מכם להיקלע למצב דומה.

מעקב אחרי בנית הדירה

רצוי מאד לבקר מפעם לפעם באתר הבניה ולראות בעיניכם אם קצב הבניה הוא אכן כפי שהובטח לכם בעת חתימת החוזה. במידה וקצב הבניה חורג מהחתום בחוזה מומלץ לשלוח באמצעות עורך הדין שלכם מכתב התראה ובו פירוט החריגה מהחוזה. בנוסף, מומלץ לבדוק את הדירה בשלבי הבניה לפחות פעם על ידי מהנדס מטעמכם. כמו כן, במידה ויש לכם תלונות כלשהן על התנהלות הבניה וכדומה, התעקשו לנהל משא ומתן ישיר מול הקבלן ולא מול קבלני המשנה.

קבלת הדירה

• יש לעמוד על כך שהדירה תימסר בצורה מסודרת ולאחר קבלת הודעה מראש.

• דרשו מהקבלן לנקות בצורה יסודית את הדירה ואת הכלים הסניטריים כדי שתוכלו לבדוק האם הם ללא פגמים.

• חובה לערוך בדיקה יסודית של הדירה לפני קבלתה. מומלץ להיעזר באיש מקצוע שיבוא מטעמכם (כגון: מהנדס).במהלך הבדיקה, יש לתעד את כל הבעיות. בכל מקרה, גם אם הקבלן לוחץ עליכם דעו כי אינכם מחויבים בחתימה על הצהרת היעדר תביעות, מכיוון שאתם עלולים לגלות ליקויים בשלב מאוחר יותר. זכרו! במידה ותחליטו לחתום לא תוכלו לתבוע את הקבלן או את חברת הבנייה. במהלך הבדיקה מומלץ מאד לבדוק את הדברים הבאים:

רטיבות – בדקו אם קיימים כתמי רטיבות על התקרה או על הקירות. בדקו את הצינורות במטבח אם אינם דולפים.

ריצוף - בדקו שהמרווח בין אריחי הריצוף שווה ואחיד. חפשו סדקים בכל מגוון האריחים שבדירה (ריצוף, קרמיקה וכו').

צבע - בדקו אם הצבע אחיד.

חלונות ודלתות – בדקו שהחלונות והדלתות תקינים והאם פתיחתם וסגירתם נוחה.

חשמל - וודאו שכל מפסקי החשמל פועלים, ושקיים מתח חשמלי בכל השקעים שבדירה.

מים – שימו לב לתקינות הברזים ולמידת לחץ המים.

מה אתם יודעים על הקבלן? (צילום: פלאש 90)

• לאחר הבדיקה יש לערוך פרוטוקול מסירה מסודר ומפורט שכלולים בו כל הליקויים שקיימים בדירה ואת האופן והמועד המדויק שבו הם אמורים להיות מתוקנים.

• במידה ומצאתם ליקויים עליכם להודיע על כך לקבלן בכתב תוך פירוט הליקויים.

• מקובל שהקבלן מסיים לתקן את כל הליקויים עד תום שנת המגורים הראשונה בדירה, אלא אם כן קיימים ליקויים שדורשים הסדרה מהירה.

גם אחרי שתקבלו את הדירה, יש חוקים המגנים עליכם מפני הקבלן או חברת הבנייה: חוק המכר מסביר את אחריות הקבלן לאורך זמן, בנושא ליקויים.

אחריות הקבלן לדירתכם

התיקון בחוק המכר מבדיל בין שתי תקופות אחריות לקבלן על דירתכם: 1. תקופת הבדק; 2. תקופת האחריות. במשך תקופת הבדק, מחויב הקבלן לתקן כל נזק שהתגלה, למעט אם הוכיח שהנזק הוא באחריות רוכש הדירה. במהלך תקופת האחריות, חובת ההוכחה מוטלת על כתפי הדיירים ולא על הקבלן.

תחילת תקופת הבדק חלה מעת מסירת הדירה לדייר, משך התקופה תלוי באופי הליקוי:

צנרת - כולל ליקויים במערכת הסקה ובמרזבים – שנתיים.

רטיבות – במקרה חדירת רטיבות בקירות/ בגג/ במקלט/ - 3 שנים.

מכני - מכונות, דוודים ומנועים - 3 שנים.

חדר מדרגות - חיפויים מתקלפים בחדר מדרגות - 3 שנים.

קומת קרקע - שקיעת מרצפות בקומת קרקע - 3 שנים.

שטח הבניין - שקיעת מרצפות בחנויות, במדרכות ובשבילים בשטח הבניין - 3 שנים.

סדקים - סדקים עוברים בקירות ובתקרות - 5 שנים.

חיפוי חיצוני מתקלף - קילופים ניכרים בחיפויים חיצוניים - 7 שנים.

אחר - כל אי-התאמה אחרת שאינה יסודית - שנה.

עם תום תקופת הבדק מתחילה תקופת האחריות למשך 3 שנים נוספות.

תלונה על הקבלן

אם יש לכם תלונה על התנהלות הקבלן שלכם ובמידה והקפדתם על קבלן שרשום כחוק במרשם הקבלנים, יש לכם כתובת - רשם הקבלנים במשרד הבינוי והשיכון. הרשם מטפל בתלונות המוגשות נגד קבלנים רשומים בלבד ובתלונות בעניינים הנדסיים-טכניים כגון ליקויי בנייה, מקרי רטיבות ואי-סיום עבודות, כמו כן מטפל הרשם בתלונות על הפרה מעשית של פרטים שהוסכמו בחוזה, כגון: איחור במסירת הדירה, אי ביצוע המובטח במפרט הטכני, או אי רישום בטאבו. במקרה של תביעות וסכסוכים כספיים יש לפנות לגורמי משפט. אולם זכרו! לפני הגשת תלונה, עליכם לפנות לקבלן בכתב - אם לא קיבלתם מענה ראוי, שלחו תלונה לרשם הקבלנים באמצעות אתר משרד השיכון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר