משבר הדיור

ירידה של כ-13% ברכישת דירות חדשות; המחירים עדיין גבוהים

דו"ח הלמ"ס מגלה כי ברוב חלקי הארץ (מלבד ירושלים) נרשמת ירידה של כ-13% ברכישת דירות חדשות ביחס לספטמבר 2021 ושל כ-5% מהחודש שעבר; המחירים, אם שאלתם, עדיין גבוהים

איצלה כץ | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

הסוגיה הבוערת ביותר שתונח על שולחן הממשלה שתקום גם ללא נציגי 'צעירים בוערים' היא ללא ספק יוקר הדיור.

במהלך כהונת הממשלה היוצאת זינקו המחירים בלמעלה מ-17% ברחבי הארץ, וחלומם של זוגות צעירים מכלל המגזרים לרכוש דירה במחיר שפוי התרחק וכמעט שנגוז.

אולם נראה, כי דווקא המחירים המטורפים והבלתי הגיוניים, הם אלו שאולי יעצרו ואף יורידו את מחירי הדיור. דו"ח הלמ"ס שפורסם היום (שני) מעלה כי בשל מה שנראה כמו טירוף מחירים, זוגות רבים נמנעים בחודשים האחרונים מלרכוש דירה חדשה (מקבלן), ואלו שכן רכשו, בחלקם הבלתי מבוטל (19%) עשו זאת בעזרת המדינה (מחיר למשתכן).

הדו"ח מעלה כי בספטמבר השנה, נמכרו כ-2,700 דירות חדשות בלבד. בספטמבר 2021, לדוגמה, נמכרו דירות כ-3,100 חדשות. מדובר בירידה בשיעור של כ-13% בתוך שנה.

גם אם נסתכל על נתוני החודש שקדם לספטמבר - אוגוסט, נגלה כי מדובר כבר במגמה מתמשכת. באוגוסט השנה נמכרו כ-2,800 דירות חדשות, 5% יותר מספטמבר.

הדו"ח מפלח גם את נתוני הערים. מתוך רשימת סקר של 17 ערים שבחרו בלמ"ס לסקר, נרשמה ירידה חדה במגמת הביקוש לדירות חדשות ב-13 ערים מתוכם, ירידה קלה ב-2 ערים בתוכם ו... עליה (!!!) בשתי ערים - ירושלים וקרית גת.

בירושלים זינק הביקוש בתקופת הסקר בשיעור של כ-50% מ-474 דירות ל-631. בקרית גת שיעור הביקוש לדירות חדשות זינק בשיעור רב יותר, מ-107 דירות ל-348 דירות, בתקופת שלושת חודשי הסקר.

כזכור, אמש דיווח בנק ישראל על ירידה בהיקף המשכנתאות אותן נטלו אזרחי ישראל בחודש אוקטובר האחרון בשיעור של 45%, נתון המתכתב היטב עם דו"ח הלמ"ס המראה על ירידה בביקוש לקניית דירות חדשות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר