ארה"ב מזהירה: אירן יכולה לבנות פצצה גרעינית

המודיעין האמריקני בהודעה דרמטית לפיה האיראנים כבר מסוגלים לבנות פצצה גרעינית • הדברים נאמרו בוועדת המודיעין של הסאנט האמריקני. ההתקדמות בעיקר מדעית (ביטחון)

ב. ניסני | כיכר השבת |
איראן בהנהגתו מסוגלת לייצר פצצה גרעינית: רוחאני (צילום: shutterstock, עיבוד, כיכר שבת)

הסכם הביניים בין איראן למעצמות כבר נחתם, הסוכנות לאנרגיה אטומית מדווחת על ירידה בהעשרת אורניום, אך באצות הברית לא רגועים.

המודיעין האמריקני הציג אתמול (ד') דו"ח לוועדת המודיעין של הסנאט המוכיח כי לאיראן יש את היכולת המדעית, הטכנית והתעשייתית לייצר נשק גרעיני.

ראש המודיעין הלאומי, ג'יימס קלאפר, כתב בדו"ח כי "טהרן ביצעה התקדמות טכנית במספר תחומים כולל העשרת אורניום, בניית כורים גרעיניים וטילים בליסטיים והיא יכולה, רק אם תחליט לעשות כך, לבנות טילים בעלי יכולת נשיאת נשק גרעיני". לפי דבריו, היכולת של איראן לייצר נשק גרעיני תלויה אך ורק ברצון הפוליטי של מנהיגי המדינה ולא במגבלות טכניות.

למרות שאיראן הודיעה שלא תעשיר אורניום לצרכים צבאיים, בדו"ח נכתב כי "איראן ביצעה התקדמות בשנה שעברה בהתקנת צנטריפוגות במתקן להעשרת דלק, ייצור צנטריפוגות מתקדמות והיא אגרה עוד אורניום ברמת העשרה נמוכה. השיפורים האלו ממקמים את איראן במצב טוב יותר לייצר אורניום מועשר לרמה צבאית אם תבחר לעשות זאת".

לדברי המודיעין האמריקני, הוויתורים שעשתה איראן בתוכנית הגרעין, נועדו כדי להשיג הקלה בסנקציות הבינלאומיות נגדה. קלאפר מודה כי "המודיעין האמריקני לא יודע אם האיראנים יחליטו בסופו של דבר לבנות פצצה גרעינית".

בחודש הבא, השיחות בין איראן והמערב צפויות להתחדש, בדרך להסכם הקבע בנושא תוכנית הגרעין האיראנית. התהייה במודיעין האמריקני מקבלת חיזוק מדברי שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, שהצהיר בראיון ל-CNN בשבוע שעבר כי איראן מעולם לא התחייבה במסגרת הסכם הביניים לפרק את תוכנית הגרעין שלה. "בשום מקום בהסכם לא כתוב שאיראן מחויבת לפרק ציוד גרעיני והיא תוכל בכל רגע לחזור לתפקוד מלא. "מה שאיראן הסכימה לגביו היה לא להעשיר אורניום יותר מחמישה אחוזים. לא הסכמנו לפרק שום דבר", אמר זריף בראיון.

במקביל, הנשיא חסן רוחאני שהתראיין אף הוא לרשת CNN הדגיש את הצהרת מדינתו שאין ברצונה של איראן להשיג את הפצצה. "המטרה של שיחות הגרעין היא ליצור אמון. העם האיראני לא סומך על האמריקנים אחרי עשרות שנים ומעשים של כמה נשיאים אמריקנים", אמר רוחאני.

סוריה היא מגנט לקיצוניים

דו"ח המודיעין התייחס גם ללחימה בסוריה ומעלה חששות רבים מפני גלישת העימות למדינות נוספות. ראש המודיעין כינה את סוריה "מגנט לקיצוניים", לאחר שמנתוני הדו"ח עולה כי 26 אלף לוחמים בצבאו של הנשיא בשאר אסד מוגדרים קיצוניים. לפי הערכות, 7,000 לוחמים זרים הגיעו לסוריה מ-50 מדינות ברחבי העולם, בעיקר מאירופה והמזרח התיכון, אשר יחד מהווים סכנה גדולה לא רק לארה"ב, אלא לעולם כולו.

קלאפר כתב כי "במגעים עם העמיתים שלנו ובמיוחד באירופה, יש דאגה עצומה שהקיצוניים שנמשכו לסוריה עוברים אימונים ואז יחזרו למדינות שלהם ויבצעו פעולות טרור". קלאפר הזהיר כי הטרור עלול לפגוע גם באדמה אמריקנית.

"גלישת העימות מסוריה ללבנון ולעיראק. "זרימת פליטים לירדן, טורקיה וללבנון מערער את היציבות", התריע קלאפר.

הדו"ח ציין את חידוש הפעילות בכור הגרעיני של צפון קוריאה וכוונותיה לשגר טילים. וכן, הזהיר מפני המחלוקות האתניות במדינות הבלקן, המהומות הפוליטיות באוקראינה והעימותים במדינות באסיה כמו תאילנד, מיאנמר ובנגלדש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר