המתיחות בהר הבית

שב"כ הורה לשוטרים למחוק תמונות מההר

הארכאולוג צחי דבירה העוסק בסינון עפר הר הבית טוען כי שוטרים שצילמו תמונות מהחיפוש בהר הבית לאחר הפיגוע קיבלו הוראה מהשב"כ למחוק את כל התמונות (צבא וביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אחד מהפתחים ברצפת ההר (צילום: צחי דבירה, פרויקט סינון עפר הר הבית)

השב"כ הורה לשוטרים שהשתתפו בסריקות בהר הבית לאחר רצח השוטרים למחוק את התמונות מהטלפונים שלהם, כך טוען הארכאולוג צחי דבירה מפרויקט סינון העפר של הר הבית.

בסוף השבוע שעבר, לאחר הפיגוע בהר הבית, כוחות הביטחון ערכו סריקות בהר הבית במטרה לאתר אמצעי לחימה. הם נכנסו חופשי לכל מבנה, בור וחלל תת-קרקעי שרצו. פרצו מנעולים ושברו פתחים שבדרך כלל לא מגיעים אליהם. "יש שמועות שחלקם נכנסו למקומות שרגל יהודי אלפי שנים לא דרכה בהם, ומקומות שלא תועדו", מספר דבירה.

"שוטר אחד הראה לנו את התמונות של מה שצילם, אך לא ראינו בהם משהו חדש. ביקשנו ממנו שיבקש מחבריו גם להראות לנו את התמונות שצילמו, אך הוא סיפר לנו שהשב"כ הורה לכולם למחוק מהטלפונים שלהם את התמונות", טוען דבירה.

"האם מידע ארכיאולוגי גם הוא הפך להיות סוד מדינה? האם בשם "השלום"/השקט התעשייתי / הסדר הציבורי או איך שתקראו לזה, צריך להסתיר מהציבור את שרידי העבר? את האמת?", תוקף דבירה את ההחלטה.

דבירה שהקים יחד עם ד"ר גבריאל ברקאי את פרויקט סינון עפר הר הבית, הפועל מאז שנת 2004 כבר מנוסה במאבק החמקמק עם רשויות החוק שמשתפות פעמים רבות פעולה עם המוסלמים שמשמידים בשיטתיות את ההיסטוריה היהודית בהר. דבירה החל לעסוק בנושא בהיותו סטודנט לארכאולוגיה בשנתו השלישית באוניברסיטת בר-אילן כאשר ארגן קבוצת סטודנטים לביצוע סקר ארכאולוגי דחוף בשפכי העפר מהחפירות ההרס שהתבצעו בהר הבית בשנת 1999 על ידי התנועות האיסלמיות. בעקבות כך נעצר דבירה, והוגש כנגדו כתב אישום. בשנת 2003 נערך כנגדו משפט אשר הסתיים במשיכה חזרה של כתב האישום על ידי המדינה.

"היינו כבר בסרט הזה בשנת 1999 כאשר ניסו למנוע מאיתנו לפרסם את הממצאים בסקר החטוף שביצענו בשפך העפר מהר הבית מספר ימים לאחר שפונה לנחל קדרון. אמרו לי שזה מידע רגיש שצריך לפרסם אותו רק בפורומים סגורים. הפעילו לחץ אדיר על האוניברסיטה שלא לתת במה להרצאה שעוסקת בממצאים משפכי העפר מהר הבית, ובסופו של דבר גם פשטו על הבית שלי עם צו חיפוש של בית משפט, עיכבו אותי לחקירה וניסו לתפור לי תיק של שוד עתיקות", מספר דבירה.

"למזלי באותו זמן שנחקרתי, אנשי היחידה למניעת שוד העתיקות נחקרו ברדיו על ידי שלי יחימוביץ שביקרה אותם קשות והלחץ התקשורתי אילץ אותם לשחרר אותי ללא מעצר. לאחר מספר חודשים הוגש גם כתב אישום, ולמזלי נפלתי על השופטת מיכל אגמון שהבינה די מהר שמדובר במשפט פוליטי והורתה למדינה למשוך חזרה את כתב האישום", הוא מזכיר ומוסיף, "הימים הללו חלפו וגם האווירה והיחס של המדינה לשימור העתיקות בהר הבית השתנה מאד, אבל כנראה בשב"כ נותרו עדיין משקעים טוטליטריים".

הארכאולוג יוצא בקריאה לשוטרים שיש בידם תמונות ממעמקי ההר, "שוטרים ששמרו עדיין תמונות ומעוניינים לדעת האם יש בהם תגליות משמעותיות מוזמנים לפתוח מייל אנונימי וליצור עמנו קשר במייל: contact@tmsifting.org".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר