סערה בצה"ל

הקצין הבכיר חדר ללבנון עם חייליו ונענש

בסוף השבוע נחשף כי תת אלוף רפי מילוא, מי ששימש עד לאחרונה כמפקד אוגדת הגליל, נכנס במהלך מבצע 'מגן צפוני' למנהרת חיזבאללה הגדולה עד לבנון ללא אישור (צבא וביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מילוא בטקס סיום תפקידו בעוצבת הגליל (צילום: דובר צה"ל)

חשיפת ידיעות אחרונות מסוף השבוע ממשיכה להסעיר את המערכת הצבאית. הסערה התעוררה סביב תת אלוף רפי מילוא, מי ששימש עד תחילת השבוע שעבר כמפקד אוגדת הגליל. מתברר כי במהלך מבצע 'מגן צפוני' לחשיפת מנהרות חיזבאללה הוא סיכן את עצמו וכמה מחייליו ונכנס ללבנון דרך המנהרה הגדולה שנמצאה, ללא תיאום וללא אישור.

מילוא מפקד מוערך ונחשב ללוחם אמיץ. הוא שימש מפקד עוצבת הגליל, מפקד עוצבת אדום, מפקד שייטת 13, מפקד עוצבת ברעם ומפקד חטיבת עציוני.

מדובר במנהרה שאותרה לראשונה בחודש ינואר וחודשיים לאחר מכן פתחה יחידה מיוחדת של חיל ההנדסה את החסימה למעבר לצד הלבנוני. מילוא שהיה אז מפקד האוגדה החליט שהוא רוצה ללמוד על המנהרה מקרוב ונכנס בשעת ליל מאוחרת עם כמה מלוחמיו לצד הלבנוני וזאת מבלי לעדכן לאלוף הפיקוד, בניגוד לנהלי הבטיחות ותוך סיכון חייו וחיי חייליו שיכלו להיפגע ממטען או מירי חיזבאללה.

פנים המנהרה

רק לאחר מכן הוא דיווח לאלוף הפיקוד אמיר ברעם שעדכן את הרמטכ"ל כוכבי בתקרית. על פי הדיווח ב'ידיעות' ברעם זימן את מילוא וקצינים נוספים לתחקיר על האירוע שם הודה מילוא כי טעה בשיקול הדעת ולקח אחריות מלאה על האירוע כשהוא אומר: "אני מפקד לוחם. לא יכול להיות שאני לא אכנס לראות את המנהרה עד סופה".

מילוא זומן לבירור גם אצל הרמטכ"ל שזעם על התנהלותו של מילוא והחליט בסופו של דבר למרות חומרת המקרה לעכב את קידומו של מילוא לתפקיד אלוף בשנה. מדובר בעונש קטן יחסית שנשמר על ידי צה"ל בשקט כדי לא לפגוע במילוא שנחשב לקצין מצטיין.

בינתיים, רפי מילוא ימונה, כפי שסוכם מראש, למפקד המכללה לפיקוד ומטה (פו"ם). את תפקידו כמפקד אוגדת הגליל הוא סיים השבוע כמתוכנן, וללא קשר לאירוע המנהרה.

פרסום האירוע הביא לתגובות רבות בצה"ל ומחוצה לו כשרובם מסכימים כי מעשהו של מילוא היה חמור וראוי לעונש בשל הפוטנציאל הנפיץ של האירוע שיכל להסתיים גם בהצתת החזית הצפונית, אם כי הם מסכימים הצבא נהג נכון כשלא העניש אותו בחומרה וכי מדובר בעונש מידתי.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "תא"ל רפי מילוא הינו קצין מצטיין, מהאמיצים והמובילים במפקדי השדה בצה"ל, שסיים השבוע תפקיד ראוי להערכה כמפקד אוגדה 91. במסגרת תהליך השמדת אחת ממנהרות חיזבאללה שהתגלו במהלך מבצע 'מגן צפוני' נכנס הקצין יחד עם קצינים נוספים לחלקה הלבנוני באופן שלא תוכנן מראש ולאחר שלהבנתו לא נשקף מכך כל סיכון. הקצין הודה בטעותו ולקח אחריות מלאה על האירוע. הקצין זומן לבירור בראשות הרמטכ"ל, רא"ל אביב כוכבי, בסיומו הוחלט כי יינזף פיקודית וכי מינויו לתפקיד בדרגת אלוף לא יתאפשר לפני קיץ 2022. הקצין צפוי להיכנס בשבועות הקרובים לתפקיד אליו סוכם טרם האירוע כמפקד המכללה לפיקוד ומטה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר