התרסקות המסוק הצבאי

האש במנוע, הקצר החשמלי והנחיתה • החקירה הראשונית

תקלה טכנית היא זו שגרמה להתרסקות המסוק הצבאי; הצוות ניסה לבצע נחיתת חירום על המים - אך לא הצליח לדווח בגלל קצר חשמלי; ואיך פעל הקצין שניצל וקפץ? • צפו בחיפושים בים (חדשות)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
אמצי החילוץ בעקבות התרסקות המסוק (צילום: דובר צה"ל)

תקלה טכנית היא זו שגרמה להתרסקות המסוק הצבאי, כך עולה הערב (שלישי) מממצאי החקירה הראשונית שביצע חיל האוויר. הצוות שהיה על המסוק, ניסה לבצע נחיתת חירום על המים - אך לא הצליח לדווח על כך בגלל קצר חשמלי.

הערב, המסוק הגיע לחוף הים בחיפה, חולץ מהים והוא בדרכו לבסיס חיל האוויר בתל נוף, כדי להתחיל ולחקור את הממצאים הטכניים.

תא"ל אמיר לזר, ראש להק אוויר בחיל הוויר עדכן הערב כי הקצין מחיל הים, שקפץ אל המים וניצל - התקשר מלב ים אל מפקד הטייסת ועדכן אותו בדבר התרסקות המסוק. מפקד הטייסת הרגיע אותו אמר לו שישמור על עצמו ואז התנתקה השיחה. לאחר מכן, כשהבין שרק הוא הצליח לקפוץ מהמסוק ושני הטייסים נותרו בתוך המסוק - הוא ניסה לחלצם.

תא"ל אמיר לזר, הוסיף ואמר כי החקירה הראשונית מעלה שכאשר המסוק היה בשלב החזרה לנחיתה, אירעה תקלה חמורה ואש פרצה באחד המנועים - כנראה המנוע השמאלי. האש בערה במנוע הובילה את הצוות לנחיתת חירום על הים, אך ההערכות הן שהאש גרמה לשריפת חוטים ואלו גרמו להפסקת חשמל במסוק - מה שמנע מהצוות לדווח בקשר על מצב החירום אליו נקלעו.

למרות המצב החמור והסיטואציה הקשה בה הם היו, הטייסים הצליחו להביא את המסוק למצב בטוח של נחיתת חירום על המים, נחיתה שאפשרה לקצין חיל הים לחלץ את עצמו.

הוא הוסיף כי מערך הבקרה של חיל האוויר היה במעקב צמוד כל הזמן אחרי המסוק, שהגיע לגובה טיסה ולאחר מכן רואים תהליך של הנמכה - עד אבדן מגע ממערכות הבקרה. לאחר שאבד הקשר עם המסוק, הבקר בחיל האוויר קרא למסוק ומשלא נענה הבין שיש אירוע חירום והפנה מיד מסוק מאותה טייסת שהיה באוויר באימון בסמוך.

הקצין, השתמש במערכת ציפה אישית וכך הוא צף על המים. מי שמצא אותו זאת סירת משטרה ומסוק עטלף שחבר למרחב התאונה בעזרת הבקר.

"אנחנו מתמקדים במספר דברים כרגע", ציין ראש להק אוויר, "ניתוח טכני של מהות התקלה ואיך היא השפיעה על המסוק". הוא הדגיש כי הם עדיין לא יודעים מה גרם למותם של הטייסים והוסיף כי "אנחנו מתחקרים את מערכת החירום וכיצד בוצעו פעולות החילוץ".

כזכור, אמש, מסוק ימי מסוג 'עטלף' פגע במים במסגרת טיסת אימונים, סמוך לחופי חיפה, לאחר נאלץ לבצע נחיתת חירום. על המסוק היו שלושה אנשי צוות, קצין סיור מוסק ושני טייסים.

סגן-אלוף ארז שחייני ז"ל (צילום: דובר צה"ל)
רב-סרן חן פוגל ז"ל (צילום: דובר צה"ל)

אנשי צוות המסוק חולצו על ידי לוחמי ילת"ם, לוחמי שייטת 13, לוחמי 669 וכוחות שיטור ימי שהעניקו לטייסים טיפול ראשוני.

קצין הסיור נפצע באורח בינוני ופונה לבית החולים. היום, הוא שוחרר ממחלקת טיפול נמרץ כללי כשהוא במצב טוב. מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין, הגיע לבית החולים רמב"ם וביקר את הקצין.

מהמרכז הרפואי רמב"ם נמסר כי "הוא הועבר להמשך טיפול במחלקה האורטופדית. משפחת המטופל מבקשת בכל לשון של בקשה לשמור על פרטיותם ולהימנע מהטרדתם ברגעיהם המורכבים".

לאחר מאמצי החייאה נקבע מותם של שני הטייסים - קצין צה"ל, סגן-אלוף ארז שחייני ז"ל, סגן מפקד בסיס חיל האוויר ברמת דוד, בן 38, נשוי ואב לשלושה ממחנה יהודית; ורב-סרן חן פוגל ז"ל, טייס מסוקים וסגן מפקד הטייסת בטייסת 'מגיני המערב' (193), בן 27 מחיפה.

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, הורה על קרקוע מערך ה"עטלף" וכן הורה על עצירת טיסות אימונים בחיל האוויר. בנוסף, מינה מפקד חיל האוויר צוות חקירה בראשות אלוף משנה ט'.

הלוויתו של רב-סרן חן פוגל ז"ל נערכה היום בבית העלמין הצבאי בחיפה.

הלוויתו של סגן-אלוף ארז שחייני ז"ל תערך בשעה 19:00 בבית העלמין במשגב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר