שנה ל'שומר החומות'

כך צה"ל נערך למלחמה הבאה • סקירה

שנה למבצע שומר החומות ובצה"ל חושפים את ההיערכות לקראת המלחמה הבאה שעשויה לבוא באיזור עוטף עזה וכן את ההגנה היום יומית בימי שגרה • סקירה מקיפה (צבא)

ב. ניסני | כיכר השבת |
(צילומים: דובר צה"ל)
מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף נמרוד אלוני

שנה למבצע שומר החומות: כך עובדת תפיסת ההגנה של צה"ל, סקירה מקיפה על פעילות צה"ל בגזרת עזה וההיערכות נגד האויב לקראת המלחמה הבאה.

בצה"ל ישנה תפיסת הגנה שגורסת כי היערכות הגנתית חכמה, יחד עם חשיבה התקפית וסיכולים, ישללו מהאויב את היכולת לגבות מחיר מכוחותינו, בהתאם לכך, תפיסת ההגנה של צה"ל באיזור רצועת עזה מבוססת על ארבעה כללים:

  • יכולת מעבר מהיר משגרה לחירום וריכוז הכוחות
  • מניעת הישגים משמעותיים מהאויב
  • גביית מחיר מהאויב בשטחו ושיבוש פעולותיו ומערכיו
  • השמדת כל אויב החוצה לשטח הארץ ומניעת חזרתו לרצועה

כך, עקרונות התפיסה מתבססים על אגרסיביות, מוכנות אש מקדימה גבוהה, יכולת לפגוע ב"יהלומי הגנה" נבחרים שפגיעה בהם מביאה לפגיעה ניכרת במערכים ההתקפיים של האויב ו'ציד' רחב של פעילי טרור בכלל המימדים על מנת להעצים את הישגי המערכה, ובכך להרתיע את האויב ולגבות ממנו מחיר.

תקיפת מנהרה התקפית כאשר בתוכה פעילי נוח׳בה בדרכם לפשיטה בשטח ישראל בזמן שומר החומות

במסגרת תפיסת הגנה זו במהלך 'שומר החומות', צה"ל תקף ע"י מאמץ ההגנה 450 מטרות, הותקפו 12 מנהרות התקפיות, צה"ל תקף 100 פעמים את מערך הנ"ט ונורו 346 פגזי טנקים, בנוסף, כ-60 מטרות הותקפו על ידי יחידות מיוחדות באמצעים מדוייקים.

זאת בנוסף לתקיפות רבות נוספות של מאמץ ההגנה, בסך הכול כמחצית מפעילי הטרור שסוכלו במהלך המבצע, סוכלו על ידי מערך ההגנה.

מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף נמרוד אלוני הסביר על עקרונות תפיסת הגנה זו: "במהלך 11 ימי מבצע שומר החומות הצלחנו לשבש ולדכא כמעט את כל הניסיונות ההתקפיים של ארגוני הטרור בכך ששינינו את משוואת ההגנה כפי שהייתה. לא חיכינו לפעילי הטרור שיגיעו לגבול כדי להילחם בהם, אלא צדנו אותם בכל פעם שהרימו את ראשם וניסו לפגוע באזרחנו ובכוחותינו."

"כוחות ההגנה שפעלו באוגדת עזה ביבשה, באוויר ובים הפגינו כושר ביצוע ומשמעת מבצעית למופת, לצד יוזמה התקפית כתוצאה מחופש הפעולה לו זכינו", אלוני הוסיף: "למרות הצלחת ההגנה לשבש את מהלכיו ההתקפיים של האויב, למדנו מה עלינו לשפר ואנו לומדים את השתנות האויב בעקבות המבצע. כוחותינו מתאמנים ללא הרף כדי להגיע מוכנים יותר לעימות הבא".

בזמן שגרה

לעומת התפיסה על פעילות בעת מלחמה, תפיסת השגרה מתבססת על כך שלאורך השנים האחרונות שונה ושופר המכשול ההגנתי בגבול רצועת עזה באופן משמעותי.

המכשול כולל גדר של שישה מטרים מעל פני הקרקע, קיר בטון תת קרקעי עם חיישנים ועוד אמצעים נוספים ומגוונים להגנה.

ב-4 השנים האחרונות לא היו חדירות מבלי שהמערכת המבצעית התריעה על כך. התפיסה עוסקת בהתנהלות הכוחות המבצעיים, על מנת למקסם את יתרונות המכשול לצד צמצום חסרונותיו.

עקרונות המכשול מתבססות קודם כל על ההבנה כי מערכת המכשול עובדת כראוי, וכן על יכולת למעבר מהיר בעת חירום ועקרונות נוספים להתנהלות ותיחזוקו של המכשול בעת שגרה, תוך הבנה כי המכשול החדש משפיע על האויב, שינסה לפעול במרחב ביטחוני זה, גם במצבי שגרה.

בצה"ל לא שוללים את האפשרות של התנפלות המונית על הגדר, או שימוש ב'בקאי' - מצנחים ממונעים על מנת לצלוח את המכשול אך נערכים לך מתוך תפיסת ההגנה המקיפה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר