הצצה מבפנים

מכשולים, מארבים ומסתננים: 'גדר הביטחון' משנה את פניה

"נחכה פה שעות בלילה עד שנתפוס": מה הייתה המציאות בעבר בגדר ההפרדה ומה קורה שם כעת לאחר גל הטרור. משה מנס בדק ושוחח עם חיילים • וגם: תיעוד שהותר לפרסום מהפעילות (ביטחוני)

משה מנס | כיכר השבת |
חיילים לאורך הגדר (צילום: השמרים מודיעין עילית )

גל הטרור האחרון שהיכה בישראל, אשר במהלכו נרצחו תשעה עשר בני אדם ונפצעו מעל 60 - גרם לשינוי תפיסה במערכת הביטחון לגבי כניסת שוהים בלתי חוקיים לישראל. זאת לאחר שחלק מרכזי מהמחבלים שביצעו את הפיגועים נכנסו לישראל דרך פרצות בגדר הביטחון.

כך לדוגמה בפיגועים שאירעו בבני ברק, בתל אביב ובאלעד המחבלים נכנסו דרך פרצות בגדר. יותר מכך: בפיגוע הנוראי באלעד, בו נרצחו שלושה על קידוש השם, אחד ההרוגים היה הנהג, אורן בן יפתח' הי"ד, שהסיע את המחבלים, אשר לפי הפרסום אמרו לו שהם בדרך לשפץ בית כנסת בעיר.

בעקבות האירועים, צה"ל ומשטרת ישראל יזמו את מבצע "שובר גלים" לסיכול פיגועי הטרור, אשר במסגרתו גם הוצבו כוחות צבאיים גדולים הוצבו לאורך הגדר ועצרו אלפי מסתננים. במקביל המשטרה פעלה לעצור שבחים וסייענים.

צריך לומר כי עד לגל הטרור הגדר הייתה מחוררת לרווחה. גם כאן בכיכר השבת סקרנו את הנושא בהרחבה והבאנו תיעודים שהראו את הקלות שבה ניתן להיכנס מכל מקום ולכל מקום בארץ. בשיחות שהיו לי בעבר עם מערכת הביטחון, בעקבות גל גניבות בעיר מודיעין עילית, נאמר לי כי זהו עניין פלילי ולא עניין ביטחוני. בזמנו בעקבות אזלת היד הוקם ארגון שומרים אזרחי ע"י אברכים תושבי העיר.

שינוי מגמה

אך לא עוד. כעת כאמור נראה כי המצב משתנה. אם בתחילה חשבו שברגע שהמציאות הביטחונית תירגע הרי שגם השאננות תחזור, כעת מתברר שהמציאות בשטח מראה הקצאת כוחות קבועים ולאורך זמן וטיפול קבוע בתחזוקת הגדר, כאשר במקביל עובדים על תיקון הגדר ואף על הקמת מכשול חדש במקומות בהם אין כאלו.

אם ניקח כדוגמה את העיר מודיעין עילית, לא רבים מתושבי העיר מודעים לכך ש-24 שעות ביממה יש חיילים אשר נמצאים בעמדות שונות לאורך הגדר. מדובר ביחידות אשר מתחלפות מידי תקופה כאשר נכון להיום אלו חיילים מחיל התותחנים.

אז ירדתי לשטח, שוחחתי עם אחד החיילים המוצבים על אחד הגבעות.

"עד כמה קשה?" שאלתי אותו.

"וואלה קשה, כאן 12 שעות מ-8 בבוקר עד 8 בלילה".

"והם מנסים להיכנס?"

"לא כל הזמן, הם יודעים שאנחנו כאן. אבל כל כמה ימים הם באים לבדוק. אתמול למשל הם הגיעו וחתכו את הגדר וברחו. מחר הם ינסו להיכנס דרך הפרצה הזו. אז אנחנו סוגרים מיד".

במקביל לעבודה על הגדר יש גם פעילות כלפי מפרי הסדר. כאשר גם מתנדבי השומרים מכירים את הנקודות לאורך הגדר בהם פורעים משליכים אבנים ובקבוקי תבערה. בשבוע האחרון צפיתי באמצעי תיעוד מסווג בחיילים היושבים בתוך השטח הפלסטיני בהמתנה לחוליית הפורעים שמשליכה אבנים ובקבוקי תבעירה לכיוון העיר. 5 שעות שכבו החיילים במארב, 5 שעות ארוכות ומשעממות אשר הסתיימו בלא כלום.

אך לדברי הלוחמים "אנחנו נשב כאן לילה לילה, עד שנתפוס אותם. היום הם זורקים אבנים על ג'יפ צהל ומחר הם יפגעו ברכב של משפחה שיסע בכביש 443 כך שמבחינתי זה מניעת הפיגוע הבא. זאת ועוד שאם אנחנו פועלים בתוך השטח שלהם ועל הגדר, הם לא יכנסו לזרוק בקבוקי תבערה פנימה כמו שכבר היה בעבר".

7 שעות המתינו החיילים לפורעים, זורקי הבקבוקי תבעירה. הפעם ללא תוצאות (צילום: השומרים מודיעין עילית)

גם כשהסתובבתי באזור הגדר ראש העין ומבוא מודיעין ובמקומות בהם היו מעברים מרכזיים של שבח"ים בעבר, ניכר שהמציאות השתנתה. וכך אמר לי 'אבו אלי' שמוכר שתיה באזור מעבר מכבים "ואללה, זה כבר לא מה שהיה, נכון עכשיו פחות מקפידים ומי שמאוד רוצה יכול עדיין לעבור, אבל לא כזה קל"

זה טוב או לא?

"למי זה טוב, המחבלים האלו עשו בלגן בשביל כולם. עכשיו אי אפשר ללכת לאל קודס, לים".

אבו עלי גם מבקש להעביר מסר למפקדי הצבא. "אסמא, אני רואה כאן החיילים נוסעים בפיאט פונטו קטן, אי אפשר להביא להם רכב גדול, וואלה, לבן שלי לא הייתי מביא כזה אוטו?"

הוא צודק וזה אכן משעשע, יש מקומות שהחיילים מתניידים באמצעות מכוניות אזרחיות קטנות. יותר מפעם אחת בעת שסירתי לאורך הגדר נעצרה לידי מכונית קטנה ובתוכה 4 חיילים חמושים לעייפה, הם ביקשו ממני לא לצלם אז לא צילמתי אך בעיני זה מוזר ומסוכן.

קטע מפעילות צה"ל בתוך בלעין. כפו שתועד מאמצעי תצפית. (קרדיט: ללא)

ומה קורה בגזרות אחרות?

בחטיבה המרחבית יהודה נחפרה תעלה ענקית באורך חמישה קילומטרים, שתהווה מכשול למסתננים. ע"פ הודעת דובר צה"ל: במסגרת המבצע ההנדסי בחטיבה המרחבית יהודה, פועלים בהובלת קצין ההנדסה הקרבית הראשי, תת-אלוף עידו מזרחי, ומפקד ההנדסה של פיקוד המרכז, אלוף-משנה עידו ז׳ורנו, כוחות מערך ההנדסה של פיקוד המרכז, גדודי ופלוגות הצמ״ה של חיל ההנדסה הקרבית ויחידת הצמ״ה המטכ״לית, תוך שימוש בלמעלה מ־60 כלים ייעודיים. עד כה הונחו מכשולים רבים, נחפרו חמישה קילומטרים של מכשול הנדסי בצורת תעלה ונפרצו שבעה וחצי קילומטרים, בתיאום עם רשות הטבע והגנים ורשות העתיקות.

עשייה זו מובלת במקביל לפעילות רציפה של הכוחות בשטח למניעת מעבר לא חוקי לשטחי ישראל. רק בשבועות האחרונים, כחלק ממבצע למניעת מסתננים של חטיבת יהודה וגדוד 603 אשר פועל במרחב, הרחיקו הכוחות למעלה מ־200 כלי רכב ותפסו עשרות כלי רכב ומסתננים שניסו לחדור לשטח ישראל בצורה בלתי חוקית. מבצע זה הוא חלק מעשייה ענפה שמובילה אוגדת יהודה ושומרון במבצע "שובר גלים", במהלכו פועלים כוחות צה״ל מידי יום ולילה למעצר חשודים ולסיכול ומניעת טרור באמצעים גלויים וסמויים.

בנוסף לכך, כחלק מהמאמץ להגנת התפר, הוקמה מפקדת חטיבה משימתית במרחב התפר ״מכבים״ הכוללת שני גדודים שמטרתם הגברת ההגנה לאורך קו התפר ומניעת מעבר מסתננים.

ביקור הרמטכ"ל באתר הקמת המכשול ההנדסי בקו התפר במרחב מדבר יהודה (צילום: דו"צ)

את הפיקוד על החטיבה המשימתית יקבלו מפקדי החטיבות הסדירות, וכעת היא נמצאת תחת פיקודו של מפקד חטיבת כפיר. החטיבה מבצעת פעילות מבצעית גלויה וסמויה באופן נרחב שמניבות תוצאות משמעותיות בשטח.

מאמץ נוסף לחיזוק התפר הוא הקמת 45 קילומטרים של מכשול ביטחוני מאזור סאלם שבצפון השומרון ועד לאזור בת חפר. המכשול יכלול חומת בטון, אמצעי מיגון ואמצעים טכנולוגיים נוספים בגובה של תשעה מטרים. החומה תחליף את הגדר שנבנתה באזור לפני כ-20 שנה. העבודות מבוצעות בהובלת ראש מנהלת גבולות ותפר, תת-אלוף ערן אופיר יחד עם אגף ההנדסה והבינוי ומנה"ר במשרד הביטחון, בשיתוף ראש מנהלת 'קשת צבעים' בפיקוד המרכז, תת-אלוף עופר הינדי וגורמים נוספים. מנהלת קו התפר ממשיכה בסגירת פרצות וכן חופרת עשרות ק"מ של תעלות למניעת מעבר רכב משטחי הרשות הפלסטינית לעורף ישראל."

קמת המכשול ההנדסי בקו התפר במרחב מדבר יהודה (צילום: דו"צ)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר