פוטין ולפיד החליפו ברכות

רוסיה בניסיון להוריד להבות: "לא משליך על היחס לישראל"

המשבר הישראלי מול רוסיה והוצאת פעילות הסוכנות היהודית • דוברו של פוטין מצהיר כי המהלך אינו קשור ליחסים עם ישראל • לשכת לפיד מאשרת: לפני חודש הוחלפו אגרות ברכה עם פוטין (אקטואלי)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
פוטין ולפיד (צילום: Yonatan Sindel, Noam Revkin Fenton/FLASH90)

המשבר הישראלי מול רוסיה: בצל הנתק השורר, כפי שדווח ב'כיכר השבת', בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ובין ראש ממשלת המעבר יאיר לפיד, וההחלטה הרוסית להפסיק את פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה, גורם בכיר בקרמלין מנסה להוריד את הלהבות.

לפי הדיווח של ברק רביד ב'וואלה', דוברו של הנשיא פוטין, דמיטרי פסקוב, הצהיר היום בתדרוך לכתבים כי מדובר בסוגיה משפטית שאינה משליכה על היחסים בין רוסיה לבין ישראל.

לדבריו, "המצב מחייב התנהלות זהירה. יש שאלות לגבי המידה שבה הסוכנות מיישמת את החוק הרוסי. אבל אין צורך להפוך זאת לסוגיה מדינית שתשליך על כל מערכת היחסים בין ישראל לבין רוסיה". עוד אמר הדובר: "באותו זמן אנחנו צריכים להיות מודעים לכך שכל הארגונים צריכים למלא אחר החוק הרוסי".

מוקדם יותר היום, בצל ההתרחשויות, אישרו בלשכת ראש הממשלה לפיד את הפרסום ברוסיה, ולפיו התקיימה חלופת אגרות ברכה בין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לראש הממשלה יאיר לפיד, לפני כחודש בו' בתמוז.

משבר ביחסים

בתחילת השבוע הציעו בכירים בדרג המדיני בישראל לערב את הנשיא הרצוג, אשר לו ניסיון בפתרון משברים, כפי שעשה במשבר מול נשיא טורקיה ארדואן ובמשבר מול פולין, בנושא המשבר הישראלי מול רוסיה.

כזכור, בתקופה האחרונה העביר שגריר רוסיה בישראל מסרים לגורמים ישראלים, לפיהם הרוסים לא מרוצים ממינויו של יאיר לפיד לראש ממשלת המעבר של ישראל. כך חשף בשבוע שעבר ירון אברהם במהדורה המרכזית של חדשות 12.

לפי הדיווח, ההסתייגות הרוסית מגיעה בעקבות התבטאויותיו בעבר של לפיד נגד הפלישה הרוסית לאוקראינה. עוד דווח כי גורמים ברוסיה טענו שהיות לפיד ראש הממשלה מייצרת קשיים ביחסים בין מדינות ישראל ורוסיה. משגרירות רוסיה בישראל נמסר: "מקווים שישראל תבחר בגישה חסרת פניות, מאוזנת ושקולה בנושא זה".

בשבוע שעבר דווח כי רוסיה פועלת להפסיק את פעילות הסוכנות היהודית בכל שטחה של רוסיה. השבוע צפוי דיון בבית משפט במדינה בנושא המשך פעילות הסוכנות היהודית - דבר שעשוי לפגוע קשות ביהדות רוסיה וביחסי רוסיה-ישראל.

ראש הממשלה כינס דיון

בתחילת השבוע כינס ראש הממשלה לפיד, דיון בראשותו בנושא פעילות הסוכנות היהודית ברוסיה, בצל הקריאה הרוסית לעצור את פעילות ה'סוכנות' במדינה. לפיד אמר בדיון כי היחסים עם רוסיה חשובים לישראל, הקהילה היהודית ברוסיה גדולה וחשובה ועולה בכל שיח מדיני עם הממשל במוסקבה. סגירת משרדי הסוכנות תהיה "אירוע חמור, שישליך על היחסים".

ראש הממשלה הנחה את המשלחת המשפטית להיות מוכנה ליציאה למוסקבה מיד כשיתקבל האישור הרוסי לשיחות ולעשות כל מאמץ למיצוי הדיאלוג המשפטי במקביל להמשיך ולקדם דיאלוג מדיני בכיר בנושא.

ב-ynet דווח, בשם גורמים שנכחו בדיון, כי במהלך הדיון הפגינו השרים אלקין וליברמן קו נוקשה מול רוסיה. יחד עם זאת גורם ישראלי צוטט ב-ynet אומר כי בדיון עלו יותר "גזרים", היינו מחוות לקראת רוסיה, מאשר "מקלות". לדברי הגורם, בסופו של דבר "איש לא מבין באמת מה פוטין רוצה מאיתנו".

הסיבה לעוינות

המשבר מול רוסיה מגיע בעקבות התבטאויותיו של לפיד, בעת שזה כיהן כשר החוץ לפני מספר חודשי, נגד המלחמה באוקראינה. כזכור, זמן קצר אחרי תחילת המלחמה תקף לפיד את רוסיה. "ההתקפה הרוסית על אוקראינה היא הפרה חמורה של הסדר הבינלאומי, ישראל מגנה את ההתקפה, מוכנה ונערכת לסייע הומניטרית לאזרחי אוקראינה", אמר לפיד כשר החוץ.

הוא הוסיף: ישראל היא מדינה למודת מלחמות, מלחמה אינה הדרך לפתור סכסוכים. השעות והימים הראשונים של כל מלחמה, הם גם הזמן האחרון שבו אפשר עדיין לעצור. לחזור לשולחן הדיונים, בתיווך המעצמות, ליישב את המחלוקות בדרכי שלום".

דוברת משרד החוץ הרוסי תקפה אמש בריאיון לערוץ טלוויזיה רוסי בתכנית הפופולרית 'סולוביוב חי' כי העמדה שישראל מפגינה כלפי רוסיה בחודשים האחרונים "לא מועילה". עוד אמרה מריה זכרובה, כי פרשת פעילות הסוכנות היהודית היא משפטית בלבד ולא נוגעת ליחסי ישראל-רוסיה בניגוד למה שמנסה ישראל להציג.

לאחר מכן תקפה את המדיניות הישראלית בחודשים האחרונים ואמרה כי עמדה של ישראל "אנטי רוסית מובהקת" וכי העמדה הישראלית "לא בונה ומשוחדת לחלוטין". עוד אמרה זכרובה כי ישראל משוחדת "אך ורק בכיוון הפרו-אוקראיני, ולא במונחים של העם האוקראיני, אלא רק בעניין‏. תמיכה במשטר קייב, וזה היה תואם לחלוטין לקול המוזר ולקול הפרוע של המערב - זה באמת עורר שאלות".

"העמדה שאנחנו שומעים מתל אביב היא רטוריקה לא מועילה" הוסיפה ואמרה. כשנשאלה על ידי המראיין מי לדעתה האחראי למשבר ביחסים בין שתי המדינות, השיבה זכרובה:"הסיבוך ביחסי המדינות לא הגיע מרוסיה".

בהמשך תקפה במרומז את דבריו של ראש הממשלה יאיר לפיד ואמרה כי "כשאנחנו שומעים כעת הערות מההנהגה של המדינה הזו שחלק מהפעולות של רוסיה במסלול הבילטרלי עשויות להשפיע על היחסים, ברצוני לשאול אם אותם אנשים לא חושבים שמעשיהם והצהרותיהם במהלך החודשים האחרונים לא כבר השפיעו על היחסים הבילטרליים."

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר