כך נפתח המבצע

"אחרי 5 ימים בטנק קיבלנו הודעה: חסלו את העמדה"

שיחה עם מ״מ מהגדוד ש'הוריד' את עמדות הג'יהד הממוקמות בגבול הרצועה • מתי הודיעו לו על המבצע וכמה שנים הוא מתכונן לרגע הזה? • על המוכנות המבצעית והתרגול למניעת פיגוע צליפה • וגם, תיעוד הפגיעות (צבא וביטחון)

משה מנס | כיכר השבת |
הטנקיסטים (צילום: דו"צ)

מבצע 'עלות השחר' התחיל עם חיסולו של מפקד החטיבה הצפונית של הג'יהאד האסלאמי, תייסיר אל-ג'עברי, כאשר במקביל באותם דקות תקף צה"ל מהאויר ומהיבשה מחסני אמצעי לחימה ועמדות צבאיות, מתקני שיגור רקטות ויעדים צבאיים נוספים.

מי שעומד מאחורי חלקם המרכזי של התקיפות היבשתיות הם טנקיסטים מחטיבה 7. תוך כדי הפעילות המבצעית הצלחנו לשוחח עם מפקד מחלקה בגדוד השריון שלהם.

שלום וברכה, שם ותפקיד?

"אני סגן תומר אשכנזי, מפקד מחלקה בגדוד שריון 82, בחטיבה שבע. אנחנו נמצאים פה על הקו כבר 5 חודשים. בשבוע האחרון, כבר מיום שני עוד לפני שהתחיל המבצע באופן רשמי היו התרעות שמשהו יקרה. היינו במוכנות בעמדות ובתוך הכלים, אבל לא ידענו בדיוק, מה ומתי.

איפה בדיוק אתם יושבים?

בכל הקו מצפון עזה עד לדרום עזה, הטנקים שלנו מוכנים לכל תרחיש, כלים טעונים ממוגנים בקו הראשון על הגדר. הכוח הכי רלוונטי לסריקות ולירי וכשקיבלנו את ההודעה אנחנו אלו שביצענו ירי והשמדנו את עמדות הג"פ בעיקר בצפון הרצועה.

מתי אתם מודעים לכך שקורה משהו גדול, מבצע משמעותי?

ביום שני התחילו התרעות, אבל לא מבצע. רק התחממות. תכלס על המבצע עצמו אנחנו מעודכנים ממש כמה דקות לפני שזה קורה. מודיעין לנו שמתחילים תקיפות רגע לפני שיצאנו לתקיפה ותוך כדי שאנחנו יורים אנחנו מקבלים עדכון שאנחנו חלק ממשהו גדול יותר ושצהל במבצע, כנראה שלא רצו לחשוף את הדברים וקיבלנו את הפקודה מעכשיו לעכשיו. כבר שבוע אנחנו במוכנות בתוך הכלים על הגדר, התכוננו לדבר הזה, הייתה לנו הרגשה שזה משהו גדול.

רגע אז אתם בפועל השמדתם את העמדות בסרטונים שפורסם דובר צהל?

"כן, הטנקיסטים שלנו."

חיסול מחבלי הג'יהד האיסלמי בעמדות התצפית (צילום: דו"צ)


איך אתם יודעים את מי להשמיד?

"יש לנו בנק מטרות, כל אחד מכיר את הגזרה שלו ואנחנו עובדים בצורה מאוד מסודרת. המטרה הפעם הייתה הג'יהד האיסלמי."

בעבר, היה כל מיני ירי הרתעתי, סתם להראות שירינו, הפעם המטרה הייתה חיסול. איך ההרגשה?

"ההרגשה מדהימה. זה הדבר שאנחנו מתכוננים אליו. אלו מחבלים שרוצים להרוג את המשפחות שלנו. יש לי חייל שהמשפחה שלו גרה כאן בעוטף ונפלו לו רקטות בתוך הישוב שלו. אז אלו הם האנשים שאנחנו צריכים לחסל בשביל להביא את השקט."

אתם נמצאים בקו ראשון, אז כשמדברים על פיגועי צליפה מתכוונים אליכם, איך נערכים לדבר כזה? כמו שאתם רואים אותם גם הם רואים אתכם.

"העניין המקצועי של איך להתמודד עם צליפה, זה משהו שאנחנו מתאמנים עליו בהכשרות, איך אני מנתח את השטח, איך אני עומד בטנק, איך אני מתמקם, מתכונן, פועל. מובן החברה כל הזמן בתוך הטנק."

כל הטנקים שלכם עם מעילי רוח?

"כן. כל הטנקים ממוגנים ואנחנו מתנהלים בצורה מבצעית רציפה כמו בלחימה."

יש ניסיון מצידם לפגוע או שהם לא מנסים?

"כרגע לא ראינו התקלות ממשית, זה בעיקר רקטות."

עוד משהו שחשוב לך לומר?

"ההתרגשות של הלחמים בשיא, זה הדבר שחיכינו והתאמנו אליו, המוטיבציה והיכולת בשמים. החיילים יודעים בדיוק מה ואיך הם עושים וכל ההכשרות והאימונים שעשינו הגיעו לידי פעילות וזו זכות גדולה. חשוב לי להדגיש, אנחנו כוחות היבשה הראשונים שהיינו במבצע הזה. מה שגם מוכיח את החשיבות והצורך בחיל השריון מבצעי בחזית. חטיבה שבע היא חטיבת הטנקים הראשונה וגדוד 82 הוא הגדוד הראשון בתוך החטיבה. תמיד דואגים להשים אותנו במקום הכי רלוונטי, אנחנו 5 חודשים על גבול עזה וכעת אנחנו הכוח היחיד שמותר לו לזוז כאן במרחב, לא אף חייל או כוח אחר. רק הטנקים שלנו."

כל חמשת החודשים על הגבול התכוננתם לזה?

"כל חמשת החודשים? כל השרות! כל שלושת השנים האחרונות חיכיתי לרגע הזה!"

סגן תומר אשכנזי בתידרוך (קרדיט: דו"צ)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר