ראיון חגיגי עם הסטארטאפיסט החרדי

איציק קרומבי: עולם ההייטק כבר לא מוזר לציבור החרדי

איציק קרומבי, סטארטאפיסט חרדי, ומי שעומד מאחורי הקמת 'פורום ההייטק החרדי' בראיון מקיף ל"כיכר השבת": על הבעיות בהן נתקלים יזמים חרדים, הקושי בגיוס כספים, עתיד שוק ההייטק החרדי, והתרומה של בוגרי מסלולי השח"ר לתחום: "יוצאים לשוק אנשי טכנולוגיה חרדים מהטופ שבטופ" (טכנולוגיה,סטארט-אפ)

ניסים פרץ | כיכר השבת |
איציק קרומבי (צילום: יח"צ)

עד לפני שנים בודדות, מילים כמו סטארט אפ, או הייטק, נחשבו לזרות בציבור החרדי. בשנים האחרונות, הולכת ומתרחבת תופעת החרדים המצטרפים לשוק המתפתח. אמנם עדיין לא מדובר באלפים רבים של חרדים העוסקים בתחום, ואין אקזיט חרדי משמעותי באופק, אבל אנשי סטארט אפ מהמגזר בהחלט ובהחלט יש.

איציק קרומבי, ממייסדי 'פורום ההייטק החרדי' הוא אחד מהם, בשנת 2010 הוא הקים את חברת 'iSale', לה כיום מאות משתמשים פעילים בישראל.

'iSale', היא אפליקציה עבור אנשי מכירות ניידים, המאפשרת לאיש המכירות לקבל את כל המידע שהוא צריך בכף היד בזמן המכירה, מה שמסייע לו לבצע מכירה יעילה, רווחית ומהירה יותר.

"לפני 10 שנים כשחזרתי לארץ" מספר קרומבי בשיחה למדור הטכנולוגי של 'כיכר השבת', "יכולתי לעבוד בסביבה שאני מכיר ולהתערבב בתוך המגזר, אבל אמרתי לעצמי שזה לא בשבילי. רציתי לרוץ בעצמי".

"תמיד התעסקתי עם מחשבים, אבל לא היה לי תואר. התחלתי לעבוד בחברת מחשבים בתור איש מכירות, התחלתי יחסית דיי בקטן". במקביל לעבודתו בחברת המחשבים, החל קרומבי ללמוד מערכות מידע בטכניון.

הלקוחות מספרים על עלייה של 10-20 אחוז במכירות

בהמשך, עבר קרומבי לעבוד בחברה העוסקת במערכות מידע, אולם עזב אותה לקראת 2010, בכדי להקים חברה עצמאית. "עזבתי חברה גדולה מאוד כדי להקים את החברה שלי, החברה שלי עברה כמה גלגולים שהגענו למוצר שאנחנו עושים היום".

קרומבי מסביר על האפליקציה: "היא מיועדת לאנשי מכירות ניידים, והיא נותנת לאיש המכירות כלי עם כל המידע שהוא צריך בכף היד בזמן המכירה. לדוגמא אם הוא יבואן של פלאפונים, ואביזרי סלולר, יש לו איזו תוכנה בעסק, טבלה עם הלקוחות, יש כל מיני תוכנות בשוק, אנחנו מתחברים לתוכנות הללו, לוקחים את המידע שכבר קיים שם, ומעבירים את המידע הזה לאיש המכירות, זה עוזר לו למכור יותר".

לוגו חברת iSale (צילום מסך)

"אנחנו מתחילים בזה שלסוכן יש רשימה של לקוחות, למשל באיזור המרכז יש לו 200 חנויות, איך הוא יודע בבוקר למי הוא צריך ללכת? אני לוקח את המידע שיש לו, אני יודע מתי בפעם האחרונה הוא היה אצלו, מה הממוצע קניות שלו, מה הכתובת, ועל סמך המידע הזה והחיבור לוויז, אני יודע איפה הוא יושב ואפילו האם יש פקקים בדרך אליו".

"על סמך המידע הזה שאני משקלל, אני אומר לסוכן 'עכשיו תיסע ל-X, יש לך שם לקוח אחד או יותר, פעם אחרונה שהיית אצלו הייתה לפני חודש וכ"ו'" ממחיש קרומבי.

"כשהוא נכנס אל הלקוח אני אומר לו איזה מוצרים למכור, יש לנו אלגוריתם מאוד מסובך בשביל לדעת ולכוון את איש המכירות איזה מוצרים למכור לכל לקוח".

ואם תשאלו את הלקוחות, הם מאוד מרוצים מהאפליקציה, "הלקוחות שלנו מדווחים על עליה של בין 10 ל-20 אחוז במכירות, היום יש לנו בישראל מעל 80 לקוחות, שזה כמה מאות משתמשים, מחזור המכירות של הלקוחות שעבר דרך המערכת שלנו מגיע כבר למעל 200 מיליון שקלים".

"יזם חרדי לא יכול לשבת על הבר בתל אביב"

במקביל, הקים קרומבי בשנים האחרונות יחד עם חבריו החרדים לשוק ההייטק, את "פורום ההייטק החרדי", כשמו כן הוא, פורום שנועד לאפשר לחברים שמעוניינים להצטרף לקהילה ההייטקיסטית החרדית, לקבל מידע, וכלים להתחלת הדרך.

"בשנים האחרונות פגשתי הרבה חרדים שמנסים להיכנס לתחום הזה, ולא תמיד יש להם את הכיוון איך להקים סטארט-אפים טובים, כל העולם הזה לגמרי סגור וזר להם, קח היום בחור בתל אביב, שנה שנייה באוניברסיטה, יש לו איזה רעיון בראש, הוא מקבל מענה במרכזי יזמות, קורסים, מפגשים עם יזמים שהצליחו".

"בשוק הכללי יש המון מפגשים בתחום ההייטק" אומר קרומבי. "כל יום יש באזור תל אביב לפחות 5 אירועים שעוסקים ביזמות, הפגישות האלה נערכות בברים, והבעיה היא שחרדים לא יכולים ללכת לשם".

(צילום: shutterstock)

"גם בנושא המודעות, זה קשה מאוד ללכת וליזום התחום הזה, 9 מתוך 10 מקימי סטארט אפ - נכשלים, וגם אלו שמצליחים, לא ישנים טוב בלילה. יזם המחיש את זה פעם ואמר: "אני ישן בלילה כמו תינוק, כל שעה קם ובוכה". אתה צריך להספיק יותר ממה שתכננת, יש לך בנקים על הראש, יש לך משקיעים על הראש, ואתה צריך לעמוד בתכניות שהגשת, אתה עושה גם טעויות, אתה צריך הרבה ניסיון, וגם לשמוע מאנשים שעשו".

גיוס הכספים למשל, נראה לחרדים שמעוניינים להצטרף לשוק ההייטק כדבר פעוט, קרומבי מספר, כי ההיערכות לגיוס הראשון עבור החברה שהקים, ארכה כמחצית השנה. "הגיוס הראשון שלי לקח שבוע, אבל אני מגזים, כי ההכנות לגיוס הראשון - נעשו במשך חצי שנה קודם לכן".

חברי פורום ההייטק החרדי במפגש עם המדען הראשי (צילום: באדיבות הפורום)

"יש המון מידע שצריך להכין, אתה מגיע למשקיע, צריך לבוא מוכן, אתה לא יכול לבוא לגייס כסף בלי שיש לך אתר, יש הרבה דברים שצריכים להיות מוכנים אליהם. אתה לא יכול להרשות למצב שבו יש לך שאלה ואין לך תשובה".

אין עדיין חרדים ש'עשו את זה'

קרומבי סבור, כי בעיה נוספת שניצבת בפני שוק ההייטק החרדי, היא החוסר במודלים לחיקוי: "בחור מתל אביב קם בבוקר, על מה הוא חושב? הוא רוצה להקים סטארט-אפ, כי חלק מהחברים שלו בחרו ככה".

"אם אנחנו מדברים על המגזר החרדי, אז המודל לחיקוי של אותו צעיר זה בעיקר אנשים שעשו כסף מנדל"ן, אין לך חרדים ש'עשו את זה' בהייטק בצורה משמעותית. בארץ אין חרדי שעשה אקזיט גדול, אין עדיין בנט חרדי, אין מודלים לחיקוי".

מנגד, קרומבי רואה בתקווה את הגידול במספרי החרדים שיוצאים ללימודים אקדמאיים ו'נחטפים' כהגדרתו לתחום: "יש התפתחות אדירה בתחום לימודי מערכות מידע במגזר החרדי, חרדים שמסיימים שירות ביחידת 8200, בוגרים של קורסים למערכות מידע במרכזים האקדמאיים, הם ייחטפו לתחום הזה".

"הבעיה היא" מזכיר שוב קרומבי, "שאין להם הדרכה, המפגשים האלה שנערכים כל הזמן, נערכים במקומות שחרדים לא יכולים ללכת אליהם, חרדי ממוצע יכול להגיע למפגש על הבר בתל אביב? זה לא מתאים. מה אנחנו עושים? קודם כל מעודדים ומעלים את הנושא למודעות, ואנחנו גם נותנים כלים".

קרומבי בועידת ההייטק החרדית הראשונה (צילום: פורום ההייטק החרדי)

"עשינו את הועידה אליה הגיעו 400 איש חרדים, פוליטיקאים יזמי הייטק, וכאלה שרוצים להיות יזמי הייטק" מספר מייסד פורם ההייטק החרדי. "אנחנו עורכים כל הזמן מפגשים מכל מיני סוגים".

"בוגרי מסלולי השח"ר הם הטופ שבטופ"

קרומבי מספר, כי בכוונת הפורום אותו הקים יחד עם הסטארטאפיסטית רחלי גנות והפרסומאי נחמיה רוזנפלד, לבצע בתקופה הקרובה עוד מספר צעדים משמעותיים בכדי לעודד את שוק ההייטק החרדי. "אנחנו זוכים להמון תמיכה ממשרד הכלכלה, זה לא שהם מתקצבים אותנו, אבל הדלת שלהם תמיד פתוחה".

חלק משמעותי מהמצטרפים החרדים לשוק ההייטק, הם בוגרי מסלולי השח"ר בצה"ל, "יוצאים לשוק אנשי טכנולוגיה חרדים מהטופ שבטופ" מגדיר אותם קרומבי.

"לא כל האנשים שיוצאים לעבוד יכולים ללכת להייטק, ולא כל מי שילך שהייטק יילך להקים סטארטאפ, זו עבודה לא קלה. כמה שיותר חרדים שעשו קורסים ויוצאים לשוק הזה, מחזקים אותו משמעותית. יש הרבה חרדים שהולכים לקורסים, וזה ממש טוב לעולם ההייטק" מסכם קרומבי את השיחה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר