לראשונה: מחשב רוסי הצליח לשכנע חוקרים כי הוא ילד בן 13

לראשונה בעולם, מחשב מתוצרת רוסית שכנע חוקרים כי הוא ילד בן 13, ועבר את מבחן האנושיות למחשבים שנקבע לפני מעל 60 שנה במטרה למדוד את הבינה המלאכותית, ולהשוותה לרמת המשכל האנושית. חוקרים מפקפקים בהישג

חיים אבני | כיכר השבת |
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

מחשב העל "יוג'ין גוסטמן" המריץ תוכנת בינה מלאכותית שנבנתה על ידי מהנדס תוכנה רוסי ממוצא אוקראיני, עבר אתמול לראשונה בהיסטוריה מבחן אנושיות. המבחן שמכונה מבחן טיורינג על שם ממציאו, אלן טיורינג, שנחשב לאבי תורת המחשב. הוא כולל סדרת שאלות טקסט בשלל נושאים, הנבדקים מול שופטים אמיתיים. אתמול כאמור הצליח המחשב לשטות בשליש מהשופטים מאוניברסיטת רידיננג בלונדון, שקבעו כי מולם עומד נער בן 13.

המבחן נחשב כקשה במיוחד מכיוון שהוא בוחן שאלות בנושאים רבים, ומשקלל גם שגיאות כתיב וסלנג, כמו כן נבחנת הבנת המחשב את הקשר הדברים, ולא רק 'הבנת' המילים. מה שנחשב כאתגר הגדול ביותר של הבינה המלאכותית.

מבחן טיורינג נהגה על ידי אבי תורת מדעי המחשב, אלן טיורינג, בשנת 1950. ונחשב עד היום כמבחן קובע האם בינת המחשב היא ברמת 'אנוש'. המבחן נעשה בצורת שאלות שמוזנים אל המחשב כטקסט, כאשר החוקר מזין את השאלות ומקבל שתי תשובות, האחת מאדם והשנייה ממכונה. החוקר אינו יודע מי ענה את התשובה, ואם אינו יכול לקבוע בוודאות של מעל 30 אחוז מי המחשב ומי האדם, אזי המחשב עבר את מבחן טיורינג בהצלחה.

'יוג'ין גוסטמן' כפי שמכונה המחשב, סיפר לחוקרים שהוא ילד בן 13 מהעיר אודסה באוקראינה. והצליח לשטות ב-33 אחוזים מהשופטים שהוא בן אנוש, ולא מחשב. המפתחים אף פתחו אתר אינטרנט בו ניתן לשאול את המחשב שאלות ו'לשוחח' עימו.

ב'שיחה' שערכנו עם יוג'ין, שאלתי אותו איזה שפות הוא דובר, הוא ענה לי שהוא דובר אוקראינית, קצת רוסית ואנגלית, וטיפה יידיש שהוא למד מסבתו. כששאלנו איך היא יודעת יידיש, טען הוא כי היא יהודית.

אמינות המבחן

למרות ההישג שנראה מרשים, חוקרים מפקפקים בהישג, וטוענים שיתכן שמדובר במחקר שזוייף בכוונה, וזאת כדי לציין 60 שנה למותו של אלן טיורינג, ממציא המבחן.

מה שמגביר את הספקות היא העובדה שהאוניברסיטה לא הסכימה לפרסם את הנתונים המלאים, כמו כמה שופטים האמינו שמולם עומד ילד בן 13, אלא פרסמו רק ששליש מהוחקרים האמינו. העובדה שזה המספר המינימלי הנדרש לעבור את המבחן מגביר את החשד.

חלק ממבחן טיורינג משמש במלחמה נגד מחשבים המנסים לתקוף אתרי אינטרנט. המבחן הנפוץ והמוכר ביותר הוא במבחן ה-CAPTCHA, המראה תמונה של אותיות מטושטשות, וכך מוודא שמי שעומד מולו הוא אדם, ולא מחשב שעלול לתקוף אותו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר