שערוריה

הוט מובייל ניתקה חרדים מהאינטרנט, אך ממשיכה לגבות מהם תשלום עבור השירות

שערורייה בחברת הוט מובייל: החברה ניתקה מאות חרדים משירותי האינטרנט של החברה ללא הודעה מוקדמת בניגוד לחוזה שחתמה עם הלקוחות, ותוך הפרה בוטה של חוקי יסוד ופרטיות הלקוחות. ולא תאמינו: החברה ממשיכה גם לגבות תשלום על האינטרנט שניתקה • פרסום ראשון

חיים אבני | כיכר השבת |
(לוגו הוט מובייל)

חברת הוט מובייל הצעירה, אפשרה עד לפני כמה חודשים ניוד של לקוחות עם מספרי טלפון מהקומות הכשרות של החברות האחרות, אל החברה. הניוד בוצע כקווים רגילים, ולא בקווים המפוקחים על ידי וועדת הרבנים לענייני תקשורת. בקווים אלו נחתמו חוזים עם הלקוחות שמספקים להם שירותי אינטרנט כמו כל קו בחברה.

אלא, שלאחרונה חתמה החברה על הסכם עם וועדת הרבנים לענייני תקשורת, ומאז מספקת החברה גם קווי טלפון הנחשבים "כשרים", ללא אינטרנט והודעות SMS.

לפני כמה ימים, החליטו בחברה בצעד שערורייתי - שלדעת משפטנים אף גובל בהיבט הפלילי ויתכן שחוצה אותו - לנתק את כל הלקוחות עם המספרים הנחשבים ככשרים מהאינטרנט. כאמור, לא מדובר בלקוחות שהצטרפו לקומה הכשרה של החברה, אלא בלקוחות וותיקים שהתחברו כקווים רגילים. הניתוק נעשה תוך הפרה של חוזה השירות, הכולל גם אספקת שירותי אינטרנט.

עורך דין המתמחה בתחומי המשפט המסחרי אמר היום בהתייחסו לנושא כי אם אכן הדבר נכון - והוא מתקשה להעלות על הדעת כי אכן כך משום שלחברה כמו הוט ייעוץ משפטי מהמעלה הראשונה - הרי שהדבר הינו חמור ביותר. "לא רק שיש בצעדים שכאלו, אם בוצעו, של ניתוק לקוחות מרשת האינטרנט בלא לשאול לדעתם משום הפרה של החוזה עמם ואי מתן השירות שעבורו שילמו, ויש עילה לתביעה מתאימה כשייתכן כי המסלול המתאים הינו תובענה ייצוגית, אלא שיש בכך משום פגיעה של ממש בפרטיותם של אותם הלקוחות וייתכן כי גם בזכויות המוקנות להם לפי חוק יסוד כבוד האדם וחירותו".

"כך, בלא להתייחס לעובדות המקרים הספציפיים, אם עצם עובדת היות לקוחותיה של חברה מסוימת חרדים, היוותה סיבה מספקת בעיני מאן דהוא באותה חברה לנתק את אותם לקוחות משירות האינטרנט שמספקת להם החברה, בלא לשאול לדעתם על כך, ורק עקב דרישה או ציפייה של ועדת רבנים כלשהי - הרי שמדובר בפוטנציאל לפגיעה חמורה גם בפרטיותם של לקוחותיה, שכן ברחוב החרדי בניגוד לכלל הציבור בישראל, המידע אודות עצם החזקת קו אינטרנט ביתי ו/או בטלפון הנייד הינו בעל חשיבות רבה וממילא גם הצורך לשמור על פרטיותם של המחזיקים בו".

"אם המתואר לעיל אכן קרה, ושוב בלא להתייחס למקרה ספציפי, הרי שיש סכנה שמידע שכזה עלול לעבור לידיעתה של ועדת רבנים כזאת או אחת לענייני תקשורת הקשורה באותה חברה תקשורת. למידע זה יכולות להיות השלכות על מעמדו של אותו חרדי בכל מיני תחומים. כך למשל, בין היתר, בחינוך ילדיו אם וככל שנדרש למסור בעבר הצהרה כי אין ברשותו חיבור לאינטרנט וכדומה".

"לא יתכן כי חברה בישראל תחליט על דעת עצמה לנתק לקוחות מהאינטרנט, רק בגלל שהם חרדים. מדובר בהפרת זכות היסוד לפרטיות וחופש העיסוק". משפטנים ששוחחנו איתם מוסרים לנו שהעניין חייב להיבדק גם מהפן הפלילי. "הרי לא יתכן שחברה מסחרית תנהג ככל העולה על רוחה עם המידע הרגיש על לקוחותיהם".

הניתוק בוצע במהלך השבוע האחרון, כאשר החברה לא טרחה להודיע כלל ללקוחות על הניתוק. החברה מסרה עם זאת, כי הודיעה על כך בהודעת SMS. אלא שהדבר לא אפשרי, עקב העובדה שלא ניתן לשלוח למספרים כאלו הודעות טקסט, ללא קשר לחברת הסלולר.

השערורייה לא נגמרת כאן, מתברר שחברת הוט מובייל ממשיכה לגבות את התשלומים על שירותי האינטרנט - שהיא ניתקה.

ל"כיכר השבת" נודע כי מתארגנת קבוצה גדולה המתעתדת להגיש תובענה ייצוגית נגד החברה. לקוחות החברה טוענים לנזקים של עשרות ומאות אלפי שקלים כתוצאה מהניתוק. מלבד חוסר הנוחות שבדבר, ומלבד ההפרה הבוטה של חופש העיסוק והזכות לפרטיות.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "משרד התקשורת יבחן את הנושא".

מהוט מובייל לא נמסרה תגובה עד לשעת פרסום הכתבה. לאחר פרסומה העבירה החברה באיחור את תגובתה כדלהלן:

"המנויים הנדונים שייכים לקומה הכשרה, במסגרתה חלות הוראות ועדת הרבנים שאינן מתירות שימוש בהודעות טקסט וגלישה באינטרנט .

"המנויים הנ"ל מכירים הוראות אלו ורוב רובם ניידו מספרם מקומות כשרות אחרות בהן חלו אותן מגבלות בדיוק .
עקב טעות, המנויים הנדונים חוברו לשירותי אינטרנט. בהתאם להוראת וועדת הרבנים נדרשנו לחסום מנויים אלו לגלישה.
בימים אלו אנו מקיימים שיחות עם המנויים הללו. מנויים המעוניינים לצרוך שירותי אינטרנט מועברים בתיאום עימם לקומת מספרים רגילה .

ברור כי מרגע ביצוע החסימה, יחויבו לקוחות אלו בהתאם לחבילה מוזלת, המשקפת את חסימת שירותי האינטרנט והכל כאמור בתיאום עימם".

יצוין כי כל המנויים שנותקו התחברו להוט מובייל לפני הסכם שנחתם בין הוט מובייל ל'וועדת הרבנים' ועל פי חוק ניתן לחסום שירותים אילו רק לפי בקשה מפורשת מהלקוחות בעת הניוד או רכישת הקו. וכמובן שהדבר אינו מתרץ את ההפרה הבוטה של החוזה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר