בדרך למהפכה?

בימ"ש בארה"ב דן: לאסור על ארגוני טרור לפרסם ברשתות?

בעקבות עתירת הארגון הישראלי "שורת הדין": ביהמ"ש העליון בארה"ב ידון לראשונה באחריות ענקיות האינטרנט להפצת תכני טרור • חברות הטכנולוגיה: "אנחנו מזמן כבר לא לוח מודעות" (דיגיטל)

(צילום: שאטרסטוק)

האם המעמד המשפטי של ענקיות האינטרנט, גוגל, פייסבוק וטוויטר, עומד לעבור מהפכה? בית המשפט העליון בארה"ב הודיע בשבוע שעבר שבכוונתו לדון בערעור שהוגש, בין היתר, בשם הארגון הישראלי "שורת הדין". בערעור נטען שחברות הטכנולוגיה הבינלאומיות כבר לא יכולות להתנער מאחריות לתכנים טרוריסטיים ברשת.

על פי הדיווח הבוקר (ראשון) של הפרשן והכתב המדיני של "ישראל היום", אריאל כהנא, הסוגיה מתגלגלת בין ערכאות שונות כבר שבע שנים.

כעת ההרכב השמרני של בית המשפט העליון החליט לדון בסוגיה. בשונה מבישראל, העליון בארה"ב דן מדי שנה רק במאה תיקים מתוך אלפים רבים. עצם ההחלטה מלמדת שבכוונת השופטים לקבל הכרעה עקרונית בסוגיה.

ראשיתם של התיקים בשנת 2015. דאעש וארגוני טרור פלשתיניים ניצלו אז באופן משמעותי את המדיה החברתית כדי להפיץ את תוכניהם. סרטוני עריפת הראשים של דאעש הופצו אז ברשתות. בישראל, פלשתינים פרסמו תמונות של סכינים מגואלות בדם יהודים עם קריאות להמשיך במעשי הרצח.

בעקבות המעשים, "שורת הדין" הגישה בארה"ב תביעות נגד פייסבוק, טוויטר ויוטיוב. בתביעות נטען שמעשי הרצח התאפשרו בשל החופש שנתנו הרשתות החברתיות לטרוריסטים להפיץ את משנתם.

תיק אחד הוגש בשם החייל האמריקני שנרצח ביפו, טיילור פורס. תביעה אחרת הוגשה בשם נעמי גונזלס, סטודנטית אמריקנית שנרצחה בפריז ב־2015 בידי מחבל המזוהה עם דאעש. תביעות דומות הוגשו על ידי משפחות של נרצחים אחרים.

ענקיות האינטרנט טענו בבתי המשפט שהן בעצם רק "לוח מודעות" עבור תכנים שאחרים מעלים לפלטפורמות, וכי החוק מקנה להן חסינות מאחריות לתכנים הבעייתיים.

בשבע השנים האחרונות עמדת החברות התקבלה. על פי "חוק 230" מ־1995, לחברות יש חסינות מאחריות לתכנים, ולכן התביעות נדחו. ואולם, בשבוע שעבר בית המשפט העליון בארה"ב הודיע שידון בתיק גונזלס ובעוד שמונה תביעות דומות.

עו"ד רוברט טולצ'ין, אחד הפרקליטים בתיק גונזלס מטעם ארגון "שורת הדין", אמר ל"ישראל היום" כי "ההחלטה עצמה היא דבר גדול. פחות מאחוז מהבקשות נענות. נוצר מצב בלתי הגיוני, שבו לפי החוק אסור לחברות אמריקניות לספק עפרונות לבתי הספר של חמאס בעזה, אבל מותר להן לספק לחמאס, ולארגוני טרור אחרים, תשתית דיגיטלית בחינם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר