אחרי 74 שנים של הכנות: מערות המנורה נפתחות

מדובר במערכת מערות קבורה, בהן נקברו יהודים מרחבי העולם כדי להיות קרובים למקום קבורתו של רבי יהודה הנשיא

איטל קציר | כיכר השבת |
יו"ר הכנסת במערות המנורות (יוסי לאון)

74 שנים לאחר שמקבץ מרשים של 6 מערות המנורה בבית שערים נחשפו לראשונה, הושלם הטיפול בהן והמערות ייפתחו בימים הקרובים לכל. המערות מצויות בתוך תחומי הגן הלאומי בית שערים, שם ישב הסנהדרין לפני כ-1800 שנה, ושם נערכה המשנה. המקום היה מרכזו הרוחני של העם היהודי במאות 2-4 לסה"נ, לאחר שבמקום ביקש להיקבר רבי יהודה הנשיא - "רבי".

היום נחשפה מערכת מערות קבורה, מהמרשימות שבמקום, בהן נקברו יהודים מרחבי העולם על מנת להיות קרובים למקום קבורתו של רבי יהודה הנשיא. המדובר הוא במערות המנורה, שקיבלו את השם מציורי הקיר היפים שבמקום. שבע המערות, שבהן כ-600 משכבי קבורה, נחפרו כבר בשנות השלושים של המאה הקודמת, אך רק בשנים האחרונות, בפעילות משותפת של רשות הטבע והגנים ורשות העתיקות ובתיאום עם משרד הדתות - בוצעו במקום פעולות שימור ופיתוח, שילוט, גינון והכשרת שבילים לביקורי קהל במקום.

הייחוד במערות אלו הוא מספר רב של מנורות יהודיות אשר חרוטות במקום ועיטורים רבים שהעידו על העושר הרב, כמו גם המגוון התרבותי והגיאוגרפי של היהודים שביקשו להיקבר במקום.

היום (יום שלישי) ביקר בגן הלאומי בית שערים יו"ר הכנסת רובי ריבלין וחשף את הלוט מעל לשלט הכניסה למתחם מערות המנורה, לאחר שכבר לפני 3 שנים הביע את עניינו באתר, שהיווה את מקום מושבו של הסנהדרין, ואף דאג לתקציב בסך של כחצי מיליון ₪ למטרות חפירת מכלול המערות באתר. בעוד מספר חודשים ייפתח המתחם לביקורי קהל, לראשונה מאז התגלה, וברשות הטבע והגנים הזמינו את יו"ר הכנסת להיות הראשון שמבקר במקום, לאור תרומתו לפעולות השימור והצהרתו בעבר כי בית שערים, מקום מושבו של הסנהדרין כאמור, היא מעין "אתר הבית" של הכנסת בישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר