מסלול טיול בנחל עיון

ארבעה מפלים, תצפית עוצרת נשימה על הרי הלבנון, והליכה בקניון מדהים ביופיו, שמורת נחל עיון - השמורה שתהפוך אתכם לחובבי טבע מושבעים

מפל הטחנה בנחל עיון (צילום: ויקיפדיה)

נחל עיון נמצא בגבולה הצפוני של ישראל, מעיינותיו העליונים נובעים בבקעת עיון, אזור חקלאי פורה בדרום לבנון. הנחל זורם כשבעה קילומטרים עד שנכנס הוא לשטח ישראל. נחל עיון תורם כ-2% מכמות המים של נהר הירדן.

הנחל נודע בעיקר בשל האטרקציה שבמפלי המים שלו, בשמורת עיון ערוץ עמוק המכיל כארבעה מפלי מים: מפל עיון, מפל הטחנה, מפל האשד ומפל התנור. שמורת עיון עשירה במים כ-900 מ"מ גשם בשנה, אך לקראת סוף מאי המים מתמעטים בעיקר בשל שימוש מוגבר במים לחקלאות.

נחל עיון - מסלול טיול

לנחל עיון כמה דרכי גישה, שכל אחת מהם תוביל אתכם למסלול שונה, לפניכם המסלול הקלאסי.

ניסע בכביש קריית שמונה מטולה (90), נגיע לחניון הדרומי של נחל עיון (ק"מ 476 בכביש, ויש גם שילוט). נשאיר את כאן כלי רכב אחד. ברכב השני נסע לחלקה הצפוני של מטולה, נפנה ימינה ברחוב הראשונים, במצודת המשטרה נפנה ימנה אל מגרש חנייה 1. כאן מתחיל מסלול ההליכה.

סמוך לתחילת המסלול, משתרעת לה חורשת אקליפטוסים יפה, מכאן אפשר להציץ אל עבר בקעת עיון, אל העיירה מרג' עיון ואל הרי הלבנון העטויים בשלג (מכאן ככל הנראה הביטוי 'לבנון).

בשבילי השמורה המסומנים היטב, נפנה עם השביל מזרחה, כאן נראה גשר הרוס העובר על הנחל, גשר זה פוצץ פעמים ב'ליל הגשרים' המפורסם.

כמו שאמרנו נחל עיון מונה ארבעה מפלים. הצפוני ביותר והסמוך לנו הוא מפל עיון, גובהו 9 מטרים ובראשו סכר שבנו הבריטים בכדי לספק מים לסוסיהם, שהובאו לכאן ממצודת המשטרה ממנה הגענו.

נרד בשביל במורד הערוץ, נמשיך בו ונחצה את המים מצד לצד. נוכל לבחור אם לעלות לתצפית על מפל הטחנה או להמשיך במורד הנחל. בימים בהם שופע נחל עיון מים העליה לצפית בהחלט שווה את המאמץ, הנוף והמים הנופלים מגובה 21 מטרים לא ישאירו אף אחד אדיש.

לאחר התצפית נחזור אל השביל ונרד אל מפל הטחנה, סמוך למפל עומדת טחנת קמח שהייתה פעילה עד 1920 ושימשה את תושבי מטולה.

מכאן יוביל אותנו השביל אל תצפית על מפלי האשד, המפלים נחבאים בקניון הצר של הנחל, נעקוף את הקניון בצד בית הקברות של מטולה, הסקרנים שביננו ישוטטו בוודאי בין הקברים ויגלו כי טמונה כאן פיסת היסטוריה לא קטנה מימי ראשית ההתיישבות. בין כך ובין כך נגיע בסופו של מסלול אל מצפור התנור, מתחתינו מגובה שלושים מטרים נופלים מימי מפל התנור, הרבעי והמרשים מבין מפלי העיון. עוצמתו של הנחל גדולה אך מה שמפתיע שהוא ארעי מאוד, סביר להניח כי החורף האחרון עשה רק טוב למפל המרשים הזה.

נרד בזהירות אל תחתית הנחל סביר להניח כי תגלו כאן שפעת מים, במידה ויבש לכם בעיניים, גם בימות הקיץ השחונים ישנם כאן מעיינות עדינים המספקים מעט מים. הסיבה כי בימות הקיץ החמים הנחל בשלב זה כמעט יבש היא כי פעילי חיזבאלה היטו את מקורות הנחל ב-2005. אך עדיין אפשר לגלות כאן בריכה צלולה שדגים משתכשכים בה.

נצא למגרש החנייה שם השארנו את הרכב בתחילת המסלול ונחזור למטולה בשביל לאסוף את הרכב. (אפשר כמובן להתחיל את המסלול הפוך, לא ממטולה אלא ממגרש חנייה זה ולהגיע ישירות אל בריכת הדגים).

נחל עיון ומפל התנור - שעות פתיחה:

בקיץ: 8:00-17:00,

בשעון חורף: 8:00-16:00.

בימי שישי וערבי חג: 8:00 - 15:00

פרטים נוספים:

04-6951519. הכניסה בתשלום. 

איך מגיעים לנחל עיון ומפל התנור - מפה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר