משבר כלכלי בונצואלה

מדינה במשבר: אין אוכל, אין מזון לתינוקות ואין תרופות

הקהילה היהודית במדינה הדרום אמריקאית מתמודדת עם המחסור החמור במזון, מזון לתינוקות ובתרופות. כיצד מתמודדים עם יומיים קניות בלבד בשבוע ועד שני יחידות מכל מוצר? הרב הראשי לונצואלה ורב הקהילה בקרקאס מספרים ל"כיכר השבת" על ההתמודדות (בעולם)

נפתלי טרבלסי | כיכר השבת |
בר מצווה בבית הכנסת "מגן דוד" בקרקאס (סרג' אטל, פלאש90)

ונצואלה ניצבת בימים אלו במשבר כלכלי חמור שמערער את מצבה של המדינה בה יש קהילה יהודית מפוארת שידעה ימים טובים יותר. "לנוכח המצב הכלכלי הרעוע והמתחים שנגרמים ממנו אני פועל רבות לשמירת יחסי השלום בין הקהילה היהודית למנהיגי וונצואלה. הקהילה היהודית מלאת תקווה שהמצב הקשה יעבור והמדינה תחזור לימי קדם, מדינה פורחת כלכלית ויהודית", אומר ל"כיכר השבת", הרב יצחק כהן הרב הראשי לוונצואלה

הרב מספר כי למרות המצב והקשיים חיי הקהילה היהודית במדינה פורחים, "בתי כנסת שוקקים ומלאי חיים ואנו מפעילים כולל אברכים שיש בעיר שלומדים עם בעלי בתים, חלק בבוקר וחלק בערב. בשבת כולם באים לבתי כנסת והילדים מגיעים לתהילים בשמחה. אפילו הלא יהודיים לפעמים משתתפים באמירת התהילים", אומר הרב כהן בחיוך.

"המצב הכלכלי בקרקאס חמור מאד, יש מחסור גדול במוצרים בסיסים כמו קמח, סוכר, חלב, שמן, שמפו ועוד", מספר גם הרב אושרי ארגואן רב קהילת תפארת ישראל בקרקאס, ונצואלה ל"כיכר השבת" על המשבר הכלכלי שמכה במדינה הדרום אמריקאית.

הרב ארגואן אומר כי את הקטסטרופה שמתחוללת במדינה אפשר למדוד לפי משך הזמן שבו נאלצים האזרחים לעמוד בתורי הענק הקיימים גם בשכונות המבוססות בבירה קראקס. "לכל התושבים, כולל לילדים, מוקצים יומיים בשבוע לערוך קניות, שבמהלכם הם משתמשים במספרי הזהות שלהם וחלקם מזייפים תעודות כדי לזכות ביום נוסף למלא את המקררים ואת הארונות הדלילים".

גם המבחר והיכולת לקנות מוגבלים מאד, "כל אחד יכול לרכוש שתי מוצרים בלבד מכל מוצר שהוא זקוק לו ומטבע הדברים הביקוש הגבוה ביותר הוא לאוכל" מספר הרב ארגואן.

כדי להבין עד כמה התדרדר מצבם של מיליוני תושבי ונצואלה , שכלכלתם נמצאת בנפילה חופשית מאז הצניחה במחירי הנפט ב-2014 ניתן לראות באירוע בסוף השבוע כאשר עשרות אלפים מתושבי ונצואלה נהרו לקולומביה השכנה כדי לרכוש מזון ותרופות, לאחר שרשויות ונצואלה פתחו לכמה שעות את הגבול, שהיה סגור כמעט שנה.

שר החוץ של ונצואלה אמר כי לפחות 35 אלף תושבים נכנסו לקולומביה בשבת, וכי הכניסה התקיימה "באופן מסודר ובביטחון". הגבול היה פתוח כשמונה שעות, ויהיה פתוח פעם נוספת בשבת, נאמר.

פתיחת הגבול הפתיעה את בתי העסק שנמצאים בקוקוטה, מאחר שלפי הפרסומים הפתיחה הייתה אמורה לקרות ביום ראשון. שר ההגנה של קולומביה, לואיס קרלוס ווילג'אס, אמר כי "עשינו מאמץ אדיר כדי שיהיו מספיק מצרכים לתושבי ונצואלה שעברו את הגבול".

בקהילה היהודית לעומת זאת טוענים כי למרות החיסרון המצב הפנימי טוב יותר. "היהודים מונים כ-1500 משפחות אבל אצלנו לא מורגש מחסור הגדול כי בקהילה כל אחד עוזר לשני להשיג את הדברים", אומר הרב ארגואן ומוסיף כי עיקר המחסור שמורגש במזון לתינוקות שהפך למצרך יקר ערך.

"היה נהג יהודי שנולד לו בן ומצבו הכלכלי לא אפשר לו להשיג מזון לתינוק בשל מחירו שהרקיע שחקים אז הקהילה התגייסה ודאגה לו לאוכל", מספר הרב ארגואן ומוסיף כי הקהילה מקבלת סיוע מכל רחבי העולם מפנמה, מיאמי ומקסיקו. "זה מה שמיוחד אצלנו היהודים הדאגה והמחשבה על הזולת ", הוא אומר.

לגבי המחסור בתרופות, הרב ארגואן מספר כי עסקני הקהילה דואגים לייבא במהירות מישראל כל תרופה שצריך בכדי שלא יחסר דבר לשום יהודי. "עד לפני כמה חודשים היה בצורת, לא היה מים, לא היה חשמל והמדינה לא אישרה ללכת לעבוד יותר מיומיים בשבוע. כולל גם ללכת לקנות דברים כי החניות סוגרות ופותחות רק פעמיים ביום".

בית הכנסת בקרקאס

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר