המבצע הטורקי בסוריה

מטוסים אמריקניים הצטרפו לתקיפות בסוריה

המבצע הקרקעי שבו פתחה טורקיה בגבולה עם סוריה כבר זוכה להצלחה, כך על פי דיווחי התקשורת הטורקית והערבית: כוחות האופוזיציה הסורית השתלטו על העיירה ג'רבלוס, לוחמי דאעש נסוגו מהעיירה ומהכפרים סביבה. ארה"ב אישרה: מטוסי F-16 אמריקניים מסייעים לטורקיה

רועי קייס, ynet | כיכר השבת |
טנק טורקי בסוריה (צילום מסך)

המבצע הקרקעי של טורקיה בגבול סוריה: רשת "אל-ג'זירה" ציטטה הערב (יום ד') את כוחות האופוזיציה הסורית שטוענים כי הם השתלטו לחלוטין על העיירה ג'רבלוס הסמוכה לגבול הטורקי-סורי. זמן קצר קודם לכן, דווח בתקשורת הטורקית והערבית כי כוחות האופוזיציה המגובים על ידי טורקיה החלו להיכנס לעיירה.

כמו כן דווח כי הם הצליחו להשתלט על כמה כפרים סביב העיירה והניסו מהם את כוחות ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), שעל פי הדיווחים נסוגו דרומה לכיוון העיירה אל-באב. אחד ממפקדי המורדים אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי רוב לוחמי דאעש נסוגו מג'רבלוס, וחלקם נכנעו.

גורם רשמי במחלקת ההגנה של ארצות הברית אישר כי מטוסי F-16 אמריקניים הצטרפו לתקיפות, ומסייעים לכוחות האופוזיציה הסורית ולכוחות הצבא הטורקיים שפועלים בג'רבלוס.

התכנית המבצעית הטורקית (מתוך ynet)

רשת אל-ג'זירה דיווחה כי המורדים נכנסו לג'רבלוס מהכניסה הדרומית, וכלי תקשורת ערביים נוספים דיווחו כי הם נמצאים כבר במרכז העיירה. הדיווחים על הכניסה לג'רבלוס מגיעים שעות ספורות לאחר שטורקיה הודיעה כי פתחה במבצע קרקעי בתוך שטח סוריה.

גורמים בשטח אמרו לרשת "סקיי" בשפה הערבית כי "המורדים השתלטו כמעט באופן מוחלט על ג'רבלוס. כרגע הם רודפים אחר אנשי דאעש שנותרו בעיר".

לפני הצהריים חצו יחידות טנקים טורקיות את הגבול במסגרת המבצע הצבאי שהחלו לפנות בוקר הצבא הטורקי ומטוסי הקואליציה נגד דאעש שאותה מובילה ארה"ב. מטרת המבצע היא לכבוש את העיירה ג'רבלוס שנמצאת בשליטת דאעש, ושממנה הוא מוציא פיגועים נגד טורקיה. שם המבצע: "מגן הפרת".

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אמר בצהריים כי מטרת המבצע היא לשים קץ להתקפות החוזרות ונשנות בגבול הטורקי מתוך שטח סוריה, וכי המבצע ישמש לעקירת דאעש והארגון הכורדי PYD מהאזור. הוא אמר כי כל מטרתה של טורקיה מאז ומעולם הייתה לסייע לעם הסורי ולהסיר את הצל שמטיל דאעש על האיסלאם. ארדואן הדגיש כי ארצו תיקח את העניינים לידיה אם הדבר יידרש כדי להבטיח את אחדותה הטריטוריאלית של סוריה.

עם זאת, גורם צבאי כורדי במנביג', שנכבשה לאחרונה מידי דאעש בצפון סוריה, אמר היום בשיחה עם ynet לפני ההשתלטות של המורדים על ג'רבלוס כי "הפלישה הטורקית היא כיבוש לאור יום". לדבריו, "כל העניין נעשה בהסכמה ובתיאום עם דאעש. עד עכשיו הוא לא ירה כדור אחד".

כתב סוכנות הידיעות רויטרס דיווח כי ראה שישה טנקים טורקיים בתוך שטח סוריה וכי באזור יש הפצצות והפגזות טורקיות כבדות. ערוץ הטלוויזיה הטורקי NTV דיווח שכ-20 טנקים נכנסו לסוריה וכי יש קרבות באזור הגבול. גם כוחות המורדים הסורים המתנגדים למשטר אסד וזוכים לתמיכה מממשלת טורקיה נכנסו לסוריה דרך הגבול הטורקי במסגרת המבצע לכיבוש ג'רבלוס.

טורקיה סבלה בשנה האחרונה מגל טרור גדול, שכלל שורת פיגועים – באחרון שבהם נרצחו 54 בני אדם על-ידי מחבל מתאבד בחתונה בגזיאנטפ בשבוע שעבר – וירי עשרות רבות של רקטות על עיירות טורקיות בסמוך לגבול הסורי.

המבצע הטורקי החל בסביבות 4 לפנות בוקר בירי מרגמות אינטנסיבי לעבר ג'רבלוס ותקיפות מהאוויר שביצעה טורקיה. לפי סוכנות הידיעות הטורקית "אנדולו" מטרת המבצע היא לסלק מאזור הגבול את אנשי דאעש וליצור באזור מצב חדש שיאפשר לסייע לפליטים.

שר הפנים הטורקי אפקאן עלא אמר כי המבצע נועד להחזיר את הביטחון לטורקיה וכי אנקרה "אינה יכולה פשוט לשבת בחיבוק ידיים" מול המתחולל באזור הגבול. "זו זכותה החוקית של טורקיה, יש לנו הסמכות לפעול", אמר.
העיירה ג'רבלוס שוכנת על הגדה המערבית של נהר הפרת באזור שבו הוא חוצה מטורקיה לסוריה. זו אחת העיירות החשובות האחרונות שבהן מחזיק דאעש באזור השטחים שבשליטת הכורדים בצפון סוריה.

העיירה נמצאת כ-33 קילומטר מהעיר מנג'יב ששוחררה על-ידי כוחות כורדיים מידי דאעש מוקדם יותר החודש. שחרור ג'רבלוס והעיירה אל-באב שמדרום לה, גם היא בשליטת דאעש, יהיה צעד משמעותי למיגור הארגון.

בימים האחרונים צברה טורקיה כוחות באזור הגבול ואתמול נקראו תושבי העיירה הטורקית קרקמיס הסמוכה לגבול להתפנות, אחרי ששלוש פצצות מרגמה שנורו משטח סוריה התפוצצו בעיירה. דאעש כנראה ירה אותן.

במקביל, סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן המבקר בטורקיה קרא היום למדינה לגלות סבלנות כלפי מערכת המשפט האמריקנית, בעקבות הבקשה להסגיר את איש הדת פתהוללה גולן, המתגורר בפנסילבניה ולכאורה עמד מאחורי ניסיון ההפיכה הכושל בחודש שעבר. ביידן, שקיים פגישות בבירה אנקרה, אישר שהליך הסגרה עלול להימשך זמן, אך שב ואישר שוושינגטון משתפת פעולה בעניין.

"אני מבין את הרגשות החזקים של ממשלתכם ושל העם הטורקי כלפי גולן", אמר ביידן במסיבת עיתונאים אחרי פגישה עם ראש הממשלה בינאלי יילדרים. "אנחנו משתפים פעולה עם הרשויות בטורקיה. אנשי חוק שלנו עובדים כרגע עם מקבילים טורקים על הפקת החומר והראיות שיש לספק לבית המשפט האמריקני כדי לעמוד בדרישות החוק להסגרת גולן".

במהלך ביקורו הגיע ביידן לבניין הפרלמנט שנפגע בניסיון ההפיכה. לאחר מכן הוסיף שארה"ב לא מגנה על גולן: "אין לנו שום אינטרס להגן על מישהו שגרם לנזק לבת ברית שלנו, אבל עלינו לעמוד בסטנדרטים שנדרשים בחוק". הוא גם הכחיש רמיזות שארה"ב ידעה מראש על תכנון ניסיון ההפיכה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר