משפט היסטורי בארגנטינה

הורשעו קצינים שהשליכו פעילי שמאל מהמטוס - אל מותם

45 קציני החונטה הצבאית בארגנטינה, שרצחה לפני כ-40 שנה אלפי בני אדם, הורשעו בפשעים נגד האנושות, כולל רצח מחריד של פעילי שמאל. מבוקש בגין פשעים אלה מתגורר בחיפה וממתין להסגרתו (בעולם)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
המונים צופים בהרשעת הקצינים האכזריים, מחוץ לבית המשפט (צילום מסך: מתוך יוטיוב)

בסוף השבוע האחרון גזר שופט בית משפט בבואנוס איירס את דינם של 45 קצינים לשעבר בצבא ארגנטינה, על חלקם ב"פשעים נגד האנושות" לפני כמה עשרות שנים. רוב המורשעים נשלחו למאסר עולם, והשאר לתקופות מאסר שבין 8 ל-25 שנים.

על פי פוסט של ג'ון בראון ב'הארץ', שעליו מבוססת ידיעה זו, בין הפשעים שבוצעו בשנים 1976-1982: רצח של כ-5000 בני אדם במחנה ריכוז, והשלכה למוות של חשודים כפעילי שמאל - ואמותיהם - ממטוסים אל נהר ה"ריו לה פלטה" הזורם בבואנוס איירס, בידי שבעה טייסים שהשתתפו ב"טיסות המוות".

לאורך המשפט נשמעו מעל 800 עדויות שנגעו ל-789 מהנטבחים. במשך הקראת גזר הדין, נמנעו רוב המורשעים מלהסתכל בבני משפחות הנרצחים, שמצידם הגיבו בקריאות עידוד על כל סעיף בו הורשעו.

החונטה הצבאית בפעולה (מתוך הארכיון הלאומי של ארגנטינה)

כאמור, בין העדויות שנשמעו, פורטו בפעם הראשונה "טיסות המוות", או כפי שכינה אותן המשטר הצבאי - "להשליך את הזבל". מהעדויות עולה, כי בימי שלישי נהגו הקצינים לאסוף עצורים מקובצת השמאל ESMA, לסמם אותם, ולהעלותם למטוסי הצי הארגנטיני.

כשהם היו על המטוסים, הם סוממו שוב "בשם ההומניות, כדי שלא יתעוררו כאשר יפגעו במים", על פי עדותו של אחד הקצינים. כל זאת נעשה בפיקוח רופא, ולאחר מכן הם הושלכו לעבר נהר הריו לה פלטה.

יצויין, כי לאחר החזרה לבסיס נהגו הטייסים הרוצחים לגשת לכומר בכדי "לקבל מחילה", כלשונם.

חלק מעניין במיוחד בפרשה זו, הוא מגוריו בחיפה של אדם החשוד שהיה חלק מאותם חיילים רוצחים, כשהוא מסתתר תחת השם יוסף כרמל. הוא מבוקש בארגנטינה בשמו האמיתי תאודור אניבל גאוטו בעקבות מעשיו במחנה הריכוז לה קצ'ה.

בעוד שבוע יתקיים דיון בעתירת פעילי זכויות אדם ארגנטינים לבית המשפט בישראל, בדרישה לגרשו אל ארגנטינה, שם יישפט. פרקליטות המדינה מתנגדת לכך מזה כשנתיים, ואף העבירה לשופטים חומרים סופיים במעמד צד אחד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר