תמונת מצב

המעצמה החזקה בעולם במתח עצום: מי יהיה הנשיא הבא

שיטת הבחירות, העיכובים בספירה, האיום ששיגר הנשיא, הצפי למועד ההכרזה, האלקטורים הוודאיים, המדינות המתנדנדות וכל המספרים שצפויים לקבוע את זהותו של נשיא ארה"ב הבא • סיכום (בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-י"ז בחשוון תשפ"א | 04.11.20
טראמפ וביידן (צילום: shutterstock)

בעוד האחד, הנשיא טראמפ, משגר איומים במידה ולא יוכרז כמנצח, והשני, המועמד ביידן, מקווה כי הוא יהיה הנשיא הבא של ארה"ב, המתח במדינת הענק הולך וגובר - וכך גם הבלבול. 'כיכר השבת' עושה סדר בים המספרים, האלקטורים והסיכויים.

החוקה האמריקנית קובעת, כי לכל אחת מ-50 המדינות המרכיבות את ארה"ב, ישנו משקל בהשפעה על תוצאות הבחירות לנשיאות, בהתאם לגודלה; משקל הממומש באמצעות מספר האלקטורים שברשותה.

כך לדוגמה קליפורניה הגדולה אוחזת ב-55 אלקטורים, בעוד ברשות אלסקה הקטנה 3 אלקטורים בלבד. בדרך כלל, המועמד הזוכה ברוב הקולות במדינה מסוימת, גורף את כל האלקטורים שלה לצידו.

סך האלקטורים הוא 538, הנשיא הנבחר הוא מי שמשיג 270 מהם, גם אם בספירת כלל הקולות ישנו רוב למועמד שמנגד, כפי שאירע בשנת 2016 להילארי קלינטון, שהפסידה לטראמפ.

כעת - בבחירות הנוכחיות - ניטש הקרב על מספר מדינות בהן אין עדיין הכרעה ברורה באשר לזהות המנצח, אך הספירה בחלקן מתעכבת ועלולה להסתיים בעוד שעות או ימים, בין היתר בשל ספירת הקולות שהגיעו בהצבעה מוקדמת, שמספרם הגיע בגלל הקורונה לשיא: יותר ממאה מיליון.

טרם נציין את המדינות ה"בעייתיות" הללו, הנה הנתונים שמשקפים את תמונת המצב הוודאית, נכון לעכשיו: לדונלד טראמפ הרפובליקני, הנלחם על כהונה נוספת בבית הלבן, ישנם 213 אלקטורים, בעוד בסל של יריבו ג'ו ביידן הדמוקרטי מונחים כבר 238 אלקטורים.

אלו המדינות שיקבעו:

פנסילבניה, 20 אלקטורים: לאחר ספירת 76% מהקולות, טראמפ עם 54.7%, וביידן עם 43.9%.

נבאדה, 6 אלקטורים: לאחר ספירת 86% מהקולות, ביידן עם 49.3%, וטראמפ עם 48.7%.

ג'ורג'יה, 16 אלקטורים: לאחר ספירת 92% מהקולות, טראמפ עם 50.5% וביידן עם 48.3%.

ויסקונסין, 10 אלקטורים: לאחר ספירת 97% מהקולות, ביידן מוביל על טראמפ בפחות מאחוז. 49.8% מול 48.8%.

מישיגן, 16 אלקטורים: לאחר ספירת 94% מהקולות, ביידן מוביל עם 49.2%, מול 49.1% לטראמפ.

צפון קרוליינה, 15 אלקטורים: לאחר ספירת 95% מהקולות, טראמפ עם 50.1% וביידן עם 41.7%.

הנאום המדהים של טראמפ

כזכור, הבחירות הנוכחיות קיבלו טוויסט חסר תקדים, כאשר טראמפ החליט לא להמתין לסיום ספירת הקולות והכריז על ניצחונו, כשבנאומו הודיע על כוונתו לעתור לבית המשפט העליון כדי שספירת הקולות תיעצר.

"יש קבוצה עצובה מאוד של אנשים, שמנסה לשלול זכות בחירה ממיליוני בוחרי טראמפ. לא ניתן לזה לקרות", איים נשיא ארצות הברית, והגביר את המתיחות במדינה ואת החשש מכאוס - שעלול, בסיכוי קטן, להתפתח למלחמת אחים.

השבעת הנשיא הבא קבועה מראש ל-20 בינואר 2021, וכפי שנראה עכשיו, קיימת סבירות גבוהה שהדרך לשם תעבור דרך בתי המשפט, בסאגה ארוכה ומייגעת, אלא אם תבוא במהירות הכרעה ברורה מכיוון המדינות המתנדנדות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר