החלטה מקוממת

הנואם המרכזי בכנס לזכר השואה: אנטישמי

עבדלקאדר בנאלי הוא סופר מוסלמי שהתבטא בעבר כי באמסטרדם יש יותר מדי יהודים וכי עזה היא 'גטו', אך הוא הוכתר כנואם המרכזי בטקס הזכרון הלאומי של הולנד (בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
עבדלקאדר בנאלי (צילום: מתוך טוויטר)

זעם בהולנד: ועדת הזיכרון הלאומית של הולנד הכריזה על סופר אנטישמי כנואם המרכזי, בטקס זיכרון ממלכתי שייערך בחודש מאי.

מדובר בטקס שנערך מדי שנה באמסטרדם, בו זוכרים את כל הנופלים מצבא הולנד וכן את אזרחיה שנהרגו על ידי הנאצים - בין היתר 102,000 יהודים. ועדת הזיכרון הלאומית היא שאחראית על הטקס ועל הדמויות המופיעות בו.

הפעם הוחלט על נואם שנוי במחלוקת: עבדלקאדר בנאלי. בנאלי הוא יליד מרוקו המתגורר בהולנד ומוכר במדינה כסופר - כך מדווח האתר JTA.

אלא שבנאלי השמיע לא פעם התבטאויות אנטישמיות. עיתונאי הולנדי ציטט את בנאלי בשנת 2010 כשהוא זועם: לדבריו, דרום אמסטרדם "מלאה ביהודים. וזה מעצבן שיש כל כך הרבה מהם. יהודי אמסטרדם. גורם לך לאי נוחות כמרוקני. זה נראה כמו ישראל. כל כך הרבה יהודים, זה פשוט מרגיש הזוי", אמר בנאלי.

בטור דעה שפרסם בנאלי בעיתון Volkskrant, הגדיר את עזה כ'גטו'. יודגש שלפי הגדרות IHRA לאנטישמיות, שהתקבלו באיחוד האירופי (שהולנד חלק ממנו, י"נ), השוואת מדינת ישראל לנאצים הינה אנטישמיות.

האירוח המקומם שניתן לבנאלי על במה כה חשובה של זכרון השואה, מכעיס את יהודי המדינה. הם מקווים שהזעם הציבורי יגרום לממשלה להחליף את בנאלי בנואם אחר.

יצוין, כי אין זו הבחירה המקוממת הראשונה של הועדה. בשנת 2017, הכתירה את אמרסון אקאצ'ר כ'שגריר השלום' שלה. לאחר שהתגלה כי אקאצ'ר צולם בשנה שלפני כן צועק "חמאס חמאס, יהודים לגז", גרם הלחץ הציבורי לשלילת התואר הנחשב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר