יתמודד שוב לנשיאות?

בסנאט - ניסיון הדחתו השני של טראמפ, כשל

כצפוי, טראמפ זוכה על ידי הסנאט האמריקאי במשפט ההדחה השני שלו, רוב הסנטורים הרפובליקנים הצביעו נגד הדחתו באשמת המתקפה של תומכיו על הקפיטול (חדשות בעולם)

אלי דן | כיכר השבת |
הנשיא לשעבר טראמפ (צילום: שאטרסטוק)

דונלד טראמפ זוכה הלילה על ידי הסנאט האמריקאי במשפט ההדחה השני שלו, רוב הסנטורים הרפובליקנים הצביעו נגד הדחתו באשמת המתקפה של תומכיו על הקפיטול.

כצפוי, ההצבעה על הדחתו בסנאט נדחתה בקולותיהם של 57 מרשיעים ו- 43 מזכים, ולא קיבלה את הרוב הנדרש להדחת נשיא דהיינו 67 סנטורים המהווים שני שלישים מהחברים בסנאט.

המשפט נגד טראמפ בסנאט ארך חמישה ימים ונערך באותו המקום שנפרץ על ידי תומכי טראמפ ב-6 בינואר, זמן קצר לאחר שנאם בפניהם מחוץ לבניין. שבעה מתוך 50 הסנטורים הרפובליקנים בסנאט הצטרפו לדמוקרטים ותמכו בהרשעה.

טראמפ עזב את תפקידו ב-20 בינואר, כך שלא ניתן היה להשתמש בהדחה כדי להדיחו בפועל מהשלטון. אבל הדמוקרטים קיוו להשיג הרשעה שתטיל עליו את האחריות למהומות שגבו את חייהם של 5 אנשים, כולל שוטר בתפקיד. כמו כן, לו היה טראמפ מורשע היה נאסר עליו לשוב ולכהן בתפקיד ציבורי ובוודאי לא להתמודד שוב לכהונת נשיא ארה"ב במרוץ של 2024, מתנגדי טראמפ טענו כי בהינתן לו הזדמנות להחזיק בתפקיד בעתיד, טראמפ לא יהסס לעודד שוב אלימות פוליטית.

כזכור, הסנטורים הרפובליקנים זיכו את טראמפ גם במשפט ההדחה הקודם לפני כשנה, כאשר רק סנטור אחד משורותיהם - מיט רומני - הצביע בעד הרשעתו והדחתו מהנשיאות.

טראמפ הוא הנשיא השלישי אי פעם שהודח על ידי בית הנבחרים - צעד דומה לכתב אישום פלילי - הוא גם הראשון שהודח פעמיים בבית הנבחרים והראשון לעמוד למשפט הדחה בסנאט לאחר שעזב את תפקידו. למרות הדחתו בבית הנבחרים כאמור, הסנאט לא הרשיע אותו, כך שלהדחתו בבית הנבחרים אין תוקף.

בית הנבחרים אישר את סעיף ההדחה היחיד נגד טראמפ ב-13 בינואר, כאשר עשרה רפובליקנים הצטרפו לרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים. ההצבעה הגיעה שבוע לאחר שהמון הסתער על הקפיטול, קטע את מעמד ההסמכה הרשמית של הקונגרס לניצחון ביידן, התעמת עם כוח משטרה, פלש לחדרי בית הנבחרים והסנאט ושלח את המחוקקים להסתתר לטובת ביטחונם.

זמן קצר לפני ההשתוללות, טראמפ קרא לתומכיו לצעוד אל הקפיטול, וחזר על טענותיו שהבחירות נגנבו ממנו באמצעות הונאת הצבעה נרחבת, טראמפ אמר להם כי "אם לא תילחמו כמו גהינום, לא תהיה לכם מדינה יותר", האמירות הללו של טראמפ שימשו כבסיס לניסיון הרשעתו והדחתו, כמי שלטענת מתנגדיו, עודד הסתה ואלימות.

במהלך המשפט, תשעה מחוקקים בבית הנבחרים, הפצירו בסנטורים להרשיע את טראמפ ולהגדיר אותו כאחראי לפשע נגד הדמוקרטיה האמריקאית ובכך ימנעו את חזרתו בעתיד. הם הציגו סרטון של מפגינים מתרוצצים בתוך הקפיטול ומאיימים באלימות על פוליטיקאים, כולל יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי וסגן הנשיא דאז מייק פנס. הם טענו כי טראמפ זימן את ההמון לוושינגטון, נתן לקהל את פקודות הפעולה, ואז לא עשה דבר כדי לעצור את האלימות שבאה בעקבותיה.

במהלך המשפט בסנאט, סנגוריו של טראמפ האשימו את הדמוקרטים לא רק בניסיון להשתיק את טראמפ כיריב פוליטי שהם חוששים להתמודד מולו בעתיד, אלא גם בניסיון להפליל את חופש הדיבור הפוליטי של הצד שכנגדם ולהשתיק את קולותיהם של עשרות מיליוני הבוחרים שנתנו לטראמפ את קולם.

עורכי דינו של טראמפ טענו כי המשפט אינו חוקתי משום שהוא כבר עזב את תפקידו ודבריו מוגנים על ידי הזכות החוקתית לחופש הביטוי. המילים שטראמפ השתמש בהן, לא היו שונות מאלה שנאמרו באופן קבוע על ידי דמוקרטים, כך טענו.

בחוקה האמריקאית משמשת ההדחה ככלי שבאמצעותו הקונגרס יכול להסיר מתפקידם נשיאים המבצעים "בגידה, שוחד או פשעים אחרים".

זיכויו של טראמפ אינו שם קץ לאפשרות של יוזמה אחרת בקונגרס נגדו, כגון הצעת גינוי או הפעלת סעיף התיקון ה -14 לחוקה האוסר התמודדות על הנשיאות לכל מי ש"עסק בהתקוממות או מרד" נגד הממשלה.

ניתן לראות את הליכי ההדחה גם בהקשר של מאבק על עתיד המפלגה הרפובליקנית. כמה רפובליקנים - בעיקר מתונים ודמויות ממסדיות - הביעו דאגה מהכיוון שאליו טראמפ הוביל את המפלגה הרפובליקנית. מתנגדיו האשימו את טראמפ בחתירה תחת מוסדות הדמוקרטיה, בעידוד פולחן אישיות.

בשלב זה נראה כי מתנגדיו של טארמפ אינם רשאים לנוח על זרי הדפנה, ואפילו כמה מן הסנטורים שהתנגדו להרשעתו במשפט הנוכחי, כדוגמת טד קרוז, עוד עשויים להתמודד מולו בבחירות הבאות לנשיאות ארה"ב בעוד 4 שנים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר