הונו 220 אלף משקיעים

הונאת 'פירמידה' במטבעות וירטואליים: שני חרדים נעצרו

בבלגיה נעצרו שני צעירים מהקהילה החרדית של אנטוורפן, שניהלו עסק בשם Vitae שלפי החשד הונה כ-220,000 משקיעים • "הוחרמו 17 רכבי יוקרה וכסף מזומן רב" (בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
שני החשודים החרדים (צילום: עצמי / מתוך טוויטר)

חילול השם: שני צעירים מהקהילה החרדית של אנטוורפן, שניהלו עסק בשם Vitae שלפי החשד הונה כ-220,000 משקיעים, נעצרו בבלגיה בסוף השבוע.

לפי דיווחים באתרי חדשות מקומיים, קבוצת בלגים - ביניהם שני הצעירים החרדים - ניהלו עסק בשם Vitae, אשר עסק בהשקעות בתחום במטבעות הוירטואליים והצליח למשוך מאות אלפי משקיעים מרחבי העולם.

אלא שבמסגרת חקירה שנוהלה עלה כי על פי החשד, החברה הזו אינה מוכרת בעצם דבר - אלא בעצם מציעה תגמול כספי בתמורה לצירוף אנשים חדשים לחברה, מה שמוכר כ'הונאת פירמידה'.

שני החרדים ושלושה חשודים נוספים, נעצרו כאמור בסוף השבוע. לפי דיווח ב'טלגרף' ההולנדי, הוחרמו למעלה ממיליון יורו במזומן, כמיליון וחצי יורו במטבעות דיגיטליים ושבעה עשר רכבי יוקרה.

כבר ביום שלישי בשבוע שעבר הורה השופט פיליפ ואן לינת'וט על חיפוש ב-17 בתים במדינה, בעיקר באנטוורפן, במזרח ובמערב פלנדריה ובלימבורג. היה אז צו איסור פרסום על הפרשה אך כוחות החקירה פעלו במהירות כדי למנוע מהחשודים לבצע פעולות נוספות.

המשטרה מאמינה כעת כי עשרות מיליוני דולרים גויסו לחברה במסגרת ההונאה הזו, כאשר החברה תחזקה גם פלטפורמה המשמשת מעין רשת חברתית למשקיעים, תחת המסרים 'לשנות את העולם', 'להנגיש את השגשוג' ו'לתת שוב לכולם חופש פיננסי'.

נכון לעכשיו, במערכת עדיין קיימים כ-20 מיליון דולרים שהשקיעו אנשים מכל רחבי העולם, מאסיה ועד מזרח אירופה וגם מבלגיה. לפני שנה, לפני שהעניין בפלטפורמה החל לרדת, הסכום הזה היה גדול פי עשרה. ברחבי העולם, יותר מ-223,000 איש השתמשו באתר של Vitae, שמאז נחסם לשימוש ע"י רשויות החוק.

הספורטאי בסרטון יחד עם שני החרדים (צילום מסך, טוויטר)

המשטרה מדווחת כי כלפי חוץ דווח למשקיעים שהמערכת נמצאת בבעלות חברה שוויצרית בשם Vitae AG, שנרשמה באוגוסט 2019 ופועלת מתוך כתובת בעיר צוג. אך החוקרים שהגיעו למקום לא מצאו סימנים לקיומה של חברה כזו. במציאות, חמישה בלגים נחשדים כמי שניהלו בעצמם את העסק הזה על אדמת בלגיה.

בסרטוני שיווק של החברה הופיע גם הספורטאי לשעבר ז'אן-מרי פפאף, כשחקן חיזוק לסרטונים, אך בתגובה לסערה שגרמה פרשיית ההונאה הוא הכחיש קשר למעשים עצמם. לדבריו, "השתתפתי פעם במסיבה שערכו שם, אבל אני לא באמת יודע מה סוג העסקים שניהל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר