קטע את חופשתו • צפו

הנשיא ג'ו ביידן על נפילת אפגניסטן: "אין מועד טוב לנסיגה"

נשיא ארה"ב ספג ביקורת קשה על נסיגת הצבא האמריקני מאפגניסטן - למרות הכיבוש של הטליבאן. ביידן הסביר: "אם הצבא שלהם הרים ידיים אין סיבה שאנחנו נמשיך להילחם בשבילם" • צפו (בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
ביידן, אתמול (צילום: הבית הלבן)

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן היה בטוח לפני כחודש, כי הסבירות שהטליבאן ישתלט על הכול וייקח לעצמו את המדינה כולה היא מאוד לא סבירה, אמש (שני), הוא עצר את חופשתו בקמפ דיוויד והגיע לבית הלבן, בשביל ההצהרה התקשורתית בניסיון להסביר את עצמו - מדוע ארה"ב נטשה את אפגניסטן.

בפתח נאומו הסביר ביידן, על האינטרס של ארה"ב באפגניסטן: "הלכנו לאפגניסטן לפני כמעט 20 שנה עם מטרות ברורות מאד: ללכוד את אלו שהיו אחראים לפיגוע ה-11 בספטמבר, ולוודא שאל-קעידה לא תוכל להשתמש במדינה כבסיס שממנה היא תוכל לתקוף אותנו שוב" אמר ביידן. "עמדנו במטרות הללו – את בן לאדן לכדנו לפני יותר מעשור".

לפי הסברו של ביידן, "המשימה שלנו אף פעם לא כללה בנייה של אומה מאוחדת, עם דמוקרטיה חזקה ויציבה – אלא רק למנוע את התחזקות הטרור. זו הסיבה שהחלטנו לצאת מאפגניסטן. אין לנו צורך בנוכחות קבועה כדי להילחם בטרור".

לאחר מכן עבר ביידן להתייחס להסכם עם הטאליבן, עליו חתקם קודמו, טראמפ: "כשנכנסתי לבית הלבן, ירשתי את ההסכם הזה שקבע כי כל כוחות ארה"ב יצאו מאפגניסטן עד ה-1 במאי. עמדו בפניי רק 2 אפשרויות: לכבד את ההסכם הזה, או לחזור בו ולהמשיך את הלחימה בטאליבן. לא היה שום דבר שיבטיח הפסקת אש, רק מציאות של יציאה או הסלמה ושליחת עוד אלפי חיילים לתוך המדינה. אני עומד מאחורי ההחלטה שלי – אחרי 20 שנה, למדתי שאין דבר כזה 'זמן טוב' לסגת".

"הבטחתי לכם", הוסיף הנשיא ביידן, "שתמיד אומר את האמת – והשורה התחתונה היא שהקריסה הזו הגיעה מהר יותר ממה שחשבנו. ההנהגה האפגנית ויתרה, הצבא הרים ידיים. נתנו להם הכל – שילמנו משכורות, ציוד, חיל אוויר – אבל לא היה להם רצון להילחם".

לדברי ביידן: "אין סיבה שכוחות אמריקנים ימשיכו להילחם ולמות במלחמה שהאפגנים בכלל לא היו מוכנים להילחם בה. נתנו להם כל אפשרות ליצור לעצמם עתיד טוב יותר, אבל לא יכולנו לתת להם את הנחישות להילחם עליו. במציאות הזו, גם שנה, 5 שנים או 20 שנים נוספות לא היו משנים כלום" הבהיר ביידן.

"הכוחות האפגנים לא יכלו לפעול יחד כדי להבטיח עתיד טוב יותר לחייהם, והם לא עשו את זה כשאנחנו נלחמנו לצידם. אויבינו היו שמחים מאד אם היינו ממשיכים להזרים מיליארדי דולרים ללחימה הבלתי נגמרת ברחבי העולם". לכל אלה שאומרים לי שלא היינו צריכים לצאת – כמה עוד חיים אמריקנים היינו צריכים להקריב בשביל מלחמת האזרחים של אפגניסטן, כשהחיילים של אותה מדינה לא רצו להילחם בכלל?".

"אני בטוח בתשובה שלי", הבהיר ביידן: "לא אחזור על הטעויות של העבר. לא נילחם לנצח בקרבות שבהן אין אינטרס לארה"ב, אסור לנו לעשות זאת, כי יש לנו יעדים משל עצמנו שאסור לנו להתעלם מהם. אנחנו נמשיך לתמוך בעם האפגני, לקדם מאמצים דיפלומטים לסיוע ולהתבטא למען השמירה על זכויותיהם של התושבים שמה".

"אבל הדרך לעשות זאת היא לא בלחימה אינסופית. 4 נשיאים כבר הובילו את המלחמה באפגניסטן – ואני לא אעביר את אחריות הלחימה לנשיא חמישי. לא אוליך שולל את העם האמריקני בכך שאבטיח שעוד זמן קצר יעשה את כל ההבדל, ולא אברח מהאחריות על איפה אנחנו כיום ומה אנחנו צריכים לעשות כעת. העובדות מעציבות אותי, אבל אני לא מתחרט על ההחלטה לצאת מהלחימה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר