מהנחיתה ועד הנטישה

חכמת הבדיעבד: 20 שנים לכיבוש אפגניסטן

לפני 20 שנים בדיוק, ארה"ב יצאה לכבוש את אפגניסטן והפילה את שלטון הטאליבן; "מגזין כיכר" בסקירת המהלכים הבולטים של ארה"ב - מרגע הנחיתה ועד הנטישה (אקטואלי)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
לוחמי צבא ארה"ב (צילום: שאטרסטוק)

היום, לפני 20 שנים בדיוק, נחתו כוחות צבא ארצות הברית על אדמת אפגניסטן - והפילו את שלטון הטאליבן המקורב לאל קעידה.

"מגזין כיכר" חזר לאחור, ובדקנו בחכמת הדיעבד, עד כמה היו חכמים המהלכים שיזם המערב בכלל וארה"ב בפרט באפגניסטן, מרגע הנחיתה ועד הנטישה לפני שבועות ספורים.

העידן שאחרי הפיגועים ב-9.11.2001

אומרים שכמעט כולם זוכרים מה הם עשו ואיפה הם היו ברגע של אירועי הטרור במגדלי התאומים וחטיפת המטוסים. חוץ מתחושת האובדן הגדולה כשנהרגו קרוב ל-3,000 בני אדם חפים מפשע, המעצמה הכי חזקה בעולם, יצאה מושפלת כשארגון טרור הצליח לחדור אל המדינה ולבצע בה את פיגועי הטרור הקשים ביותר בכל תולדות ארה"ב ומהגדולים בתולדות העולם.

פיגועי ה-9.11 (ויקימדיה)

ארה"ב בהנהגתו של הנשיא בוש רצתה נקמה, ובראש ובראשונה - הפלת ארגון אל קעידה וחיסולו של בן לאדן. מומחים רבים טוענים כי בדיעבד ממשל בוש פעל מהבטן, ומתוך תחושת הכאב הגדולה אחרי אירועי הטרור.

לאחר אירועי הטרור הקשים, הציב הממשל האמריקני אולטימטום לשלטון הטאליבן ששלט באפגניסטן ונתן חממה לאל קעידה ובן לאדן - או שתסגירו את בן לאדן ואנשי אל קעידה, או שנפיל אתכם. תוך יממה הטאליבן הודיע לארה"ב כי הוא דוחה את הדרישה האמריקנית.

בתיווך פקיסטני, הטאליבן סירב להסגיר את בן לאדן, והציע לקיים משפט לבן לאדן בפקיסטן - באם ארצות הברית תציב ראיות מספקות.

הפלישה לאפגניסטן

אחרי שהטאליבן לא נכנע לדרישת ארה"ב, ממשל בוש וברית מדינות נאט"ו סיכמו עם ה'ברית הצפונית' באפגניסטן כי תתחיל במרד כנגד שלטון הטאליבן - והמערב יצטרף לסייע. הברית הצפונית, מחתרת שקמה באמצע שנות התשעים אחרי השתלטות הטאליבן על אפגניסטן (אגב, לאחר יציאת כוחות המערב מאפגניסטן לפני מספר שבועות - הברית הצפונית התאחדה מחדש).

אנשי 'הברית הצפונית' נלחמים על סוסים ב-2001, תשס"א

ב-7.10.2001 הגיעו כוחות צבא אמריקניים לאפגניסטן למבצע "החופש המתמיד מבצע החופש האין סופי", והחלו בניסיונות להפלת שלטון הטאליבן.

ביום ראשון, ה-7 באוקטובר החלו להפגיז כוחות צבא ארה"ב ובריטניה מטרות של הטאליבן באמצעות טילי שיוט והפגזה מהאוויר. עד לסוף שנת 2001, כמעט ולא נשארו איזורים בהם הטאליבן שלט.

תום המבצע הראשוני

לאחר המבצע הראשוני בו נפל שלטון הטאליבן כליל, החלה למעשה הצמיחה מחדש של הארגון - שפרצה לפני שבועות ספורים. אנשי הטאליבן מצאו להם מקלט מדיני מספק בתוך גבולות פקיסטן הגובלת באפגניסטן, שם נערכו ליום שאחרי.

גם אחרי 'השגרה', היו צריכים האפגנים הגנה מהמערב, צולם בתשס"ד - 2004 (shutterstock)

באפגניסטן בינתיים נערכו בחירות דמוקרטיות ראשונות, אך המצב במדינה היה רחוק מלהיות מושלם. לא כלכלית ולא ביטחונית.

מבצע אנקונדה

אחרי ששלטון הטאליבן נפל, ניסה בתשס"ב (2002) ארגון הטרור יחד עם 'אל קעידה' של בן לאדן לנסות לאתגר את ההגנה המערבית באפגניסטן.

כוחות של שני ארגוני הטרור התאחדו באיזור שאח-אי-קוט שמזרח אפגניסטן - בסמוך לגבול עם פקיסטן, שם היו מרוכזים אנשי אל קעידה והטאליבן. בעקבות התחלת התבססות החדשה באפגניסטן - החלו האמריקנים, השלטון החדש ושאר כוחות המערב ב"מבצע אנקונדה".

נחיתת כוחות מיוחדים במבצע "אנקונדה" (צבא ארה"ב)

אחרי מבצע בן חודש, בו לחמו כאלפיים חיילים מול כאלף חיילי ארגוני הטרור, הצליחה אפגניסטן להרחיק שוב את הטאליבן וגרם להרג של מאות חיילי הארגונים. עם זאת, לאחר הלחימה החלו ארגוני הטרור להמשיך ולפגוע בניסיון שיקום אפגניסטן והפיכתה למדינה מערבית.

בחירות 2008 תשע"ח לנשיאות ארה"ב

אחרי שתי קדנציות בהן כיהן ג'ורג בוש כנשיא ארה"ב, סאנטור צעיר ורהוט בשם ברק אובמה הציב את מועמדתו לנשיאות ארה"ב.

במהלך קמפיין הבחירות הבטיח אובמה כי יביא לכך שכוחות צבא ארה"ב יעזבו את אפגניסטן בצורה בטוחה - הן בשל המחיר הכלכלי שגובה ההישארות במדינה, והן בשל העלויות בחיי חיילים אמריקניים וחיילי מדינות מערביות נוספות.

הנשיא אובמה בהצהרה מאפגניסטן, ארכיון (הבית הלבן)

כשאובמה נכנס לנעלי הנשיא אחרי שגבר על המועמד הרפובליקני ג'ון מקיין, הביא אובמה למבצע רחב היקף לפירוק כוחות הטאליבן שהתרכזו בשנים האחרונות במחוז הלמנד שבאפגניסטן - ושלחו מפגעים שהרגו רבים.

הלחימה בהלמנד

צבא ארה"ב וצבא בריטניה החל המתקפה על מחוז הלמנד בו שהו אנשי הטאליבן, ופתחו במבצע "טפר הפנתר". במהלך המבצע נפל החייל האמריקני בו ברגדאל בשבי הטאליבני, ושוחרר רק בשנת תשע"ד (2014).

כוחות אמריקניים ובריטיים מסיירים בהלמנד, 2007 (צבא ארה"ב)

במהלך הליחמה, הופתעו כוחות המערב מחוזקם של ארגוני הטרור בהלמנד, מה שהביא לנפילתם של עשרות חיילים, בהם קצין בכיר מאוד בבריטניה, מה שגרר מחאה חריפה בבריטניה על ההישארות באפגניסטן.

חיסול בן לאדן

ב-1 במאי 2011, הוכרז כי נשיא ארה"ב ברק אובמה יקיים הצהרה "דרמטית". אובמה, הודיע כי קצת יותר מעשור אחרי אירועי הטרור ב-9.11, הצליחו כוחות צבא ארה"ב והמערב לחסל במבצע 'חנית נפטון' לחסל את האחראי לפיגועים - אוסמה בן לאדן.

אובמה מכריז על חיסול בן לאדן, ארכיון מה-1.5.11 (הבית הלבן)

אחרי ההצרה הדרמטית המונים בארצות הברית וברחבי העולם יצאו לרחובות לחגוג את חיסולו של הטרוריסט הגדול והמבוקש מספר אחת במשך יותר מעשור.

מאוחר יותר פורסמו פרטים נוספים על החיסול, בין היתר מידע מודיעיני כי בן לאדן מסתתר באחוזה בעיירה 50 ק"מ מבירת פקיסטן.

כ-40 לוחמי יחידת 'אריות הים' הגיעו אל האחוזה, זיהו את בן לאדן, ובן לאדן פתח בירי לעבר הכוחות. החיילים הביאו למותו של איש הטרור, והרגו גם את אחד מבניו שנלחם בהם גם הוא, ואישה נוספת, ששימשה כמגן אנושי.

תקופת טראמפ

בשנת 2016 ניצח מועמד המפלגה הרפובליקנית דונלד טראמפ את יריבתו הילרי קלינטון, ובתחילת שנת 2017 נכנס לתפקיד נשיא ארה"ב.

טראמפ, שהבטיח כי יביא ליציאה מאפגניסטן וכי למרות שהמצב באפגניסטן "עצוב מאוד", לא אומר שארה"ב צריכה להשקיע בבעיות של מדינות אחרות.

חתימה על ההסכם בין ארה"ב לטאליבן על אדמת קטאר (פוטויואס)

בשנת 2020 חתמו ארה"ב עם הטאליבן בקטאר על הסכם שכונה "הסכם להבאת שלום באפגניסטן". ארצות הברית מצדה התחייבה להביא לנסיגה מלאה מאפגניסטן ולהסיג גם את כוחות נאט"ו (צבאות המערב שסייעו לארה"ב באפגניסטן).

הטאליבן מצדו, התחייב כי לא יאפשר השתלטות או הגעה וכניסה כלשהי של אנשי אל קעידה לאדמת אפגניסטן.

שני הצדדים טענו כי הם מבצעים ויותרים כואבים, ארה"ב שחותמת על הסכם עם ארגון טרור, והטאליבן, שמותר על הברית הוותיקה עם אל קעידה.

הנסיגה בפועל - תקופת ביידן

אחרי מערכת בחירות סוערת ב-2020, הצליח ג'ו ביידן לגבור על הנשיא המכהן טראמפ, וחלק מההחלטות הרבות שעמדו על פתחו, הייתה האם להמשיך עם צעדי טראמפ באפגניסטן - ולעזוב את אדמת אפגניסטן כמו בהסכם שחתם ממשל קודמו.

ביידן מודיע: נצא מאפגניסטן במועד המקורי (הבית הלבן)

ביידן מצדו הודיע כי ארה"ב תעזוב את אפגניסטן במועד המקורי, וכי לא נראה לו שהטאליבן יצליח לכבוש "כל כך מהר" את אפגניסטן.

אך כולנו זוכרים את התמונות מהיציאה החפוזה של המערב מאפגניסטן, ועל ההשתלטות המהירה של הטאליבן על המדינה - והיום, הוא חזק מתמיד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר