הגל החמישי מכה ביבשת

אירופה החליטה: הפרדת האזרחים וצמצום הבלתי מחוסנים

צרפת, גרמניה, איטליה ומדינות נוספות החליטו להטיל הגבלות, ורובן פועלות בקו ההפרדה: מחוסנים חיים כרגיל, לא מחוסנים יצומצמו • על ההחלטה הדרמטית בשאלת המבחן מול הדמוקרטיה (בעולם)

רפאל כהן | כיכר השבת |
טיפול בחולה קורונה באיטליה (צילום: שאטרסטוק)

החורף הגיע בכל העולם, וגם הפעם מגיפת הקורונה נמצאת בעלייה, אך השנה, בשונה מהשנתיים המסעירות שחלפו, סיפור הנגיף חווה תפנית בעלת השפעה היסטורית שטרם ברורים מימדיה: ההבדל בין המחוסנים ללא מחוסנים, והחלטת הממשלות ללכת בעקבותיה.

בדמוקרטיות המערביות שלאחר מלחמת העולם השנייה הוחלה החלטה כמעט גורפת על שוויון מלא בין כלל האזרחים, ללא הבדל דת, גזע ומין, אך כעת - בעקבות נגיף נוראי שתקף את העולם - מחליטות המדינות לערוך הפרדה בין אנשים, על סמך החלטתם, האם להתחסן או לא. בשונה מתחילת מבצע החיסונים, הפעם אין זה מדובר ב'תו ירוק' שיאפשר כניסה להופעות ולמקומות פנאי, החלטה שעוד ניתן להגדיר כסבירה מבחינה דמוקרטית, כעת מדובר גם על הגבלות שמגיעות עד כדי סגר מלא.

באירופה מדינות כבר מתחילות לחוש את העומס בבתי החולים ואת עליית הגל החמישי, דבר שגם בישראל כבר מתחילים להתייחס אליו ברצינות. ראש ארגון הבריאות העולמי, האנס קלוגה, אמר כי "אירופה עשויה לראות עוד חצי מיליון מקרי מוות עד פברואר, זאת בשל 'נטילת חיסונים לא מספקת'".

רה"מ בנט. עדיין לא נתקל בסוגייה המורכבת (צילום: מארק ישראל סלם, פול)

באיטליה, מוקד התפרצות המגיפה באירופה, שקרסה בגל הראשון, דיווחו היום (רביעי) על 12,448 נדבקים חדשים, עלייה של 2,400 מאתמול. הממשלה ברומא החליטה להבדיל בין 73% מחוסנים לאלו שאינם: איטלקים שאינם מחוסנים לא יוכלו להיכנס למסעדות, תיאטראות ומקומות בילוי. החלטה זו מהווה, לתפיסת גורמי הבריאות באיטליה, 'זרז' לחיסון אנשים נוספים, שיכולים לבלום את התחלואה.

גם בצרפת החליטו על שיטה דומה: מי שמחזיק ב"תעודת הקורונה" הצרפתית - שמאפשרת כניסה לבתי קפה, מסעדות, מוזיאונים, בתי קפה ומקומות ציבוריים נוספים למחוסנים או למי שמציג בדיקה שלילית - יוכל להמשיך כרגיל. לעומתו, מי שלא התחסן - ייתכן ויכנס להגבלות מחמירות.

בהולנד החליטה הממשלה על סגר חלקי, למרות ש-85% מהאוכלוסייה הבוגרת מחוסנת, זאת ברקע עליית מספר הנדבקים החדשים, שזינק בשבוע החולף כמעט ב-40% והגיע לכ-154,000 בני אדם. ביממה האחרונה אובחנו בהולנד יותר מ-23,700 נדבקים חדשים - הנתון היומי הגבוה מתחילת המגפה. "מספר האשפוזים בבתי החולים עולה על המצופה והרע מכול עוד לפנינו", אמר שר הבריאות. בימים האחרונים היו בהולנד סדרת התפרעויות של מפגינים שזעמו על התוכנית להטיל הגבלות על לא-מחוסנים, ולמנוע מהם להיכנס למקומות ציבוריים רבים, גם אם יערכו בדיקה שתוצאתה תהיה שלילית.

סלובקיה הצטרפה היום לאוסטריה והחליטה להטיל סגר ארצי. הסגר יימשך שם כשבועיים, וההגבלות תכלולנה סגירת מסעדות וחנויות שאינן חיוניות. אתמול אובחנו בסלובקיה יותר מ-10,000 נדבקים ביממה, לראשונה מאז פרוץ המגפה, וראש הממשלה הודיע כי במהלך הסגר תאפשר המדינה לאזרחים לנסוע רק לעבודה, לבתי הספר, לבדיקות רפואיות ולקניית מוצרים חיוניים - אך אם תהיינה הקלות, הן תחולנה רק על מחוסנים.

בישראל טרם נאלצו לדון בסוגייה המורכבת הזאת, אתית ומשפטית, מכיוון שחוסנו כבר ארבעה מיליון ישראלים בחיסון השלישי, אך נראה שלא ירחק היום בו נפתלי בנט וניצן הורוביץ יצטרכו להכריע האם לסגור בבתיהם אנשים מכיוון שסירבו להתחסן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר