רודן ומנהיג

הדם המיוחד והוצאות להורג; עשור לשלטון קים ג'ונג און

קים ג'ונג און הוא אחד המנהיגים הכי מפורסמים בעולם • את כס השלטון הוא ירש מאביו וסבו בטענה לקדושה מיוחדת, דרך רציחת אחיו ומתנגדי משטר ללא היסוס • חידת קים (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילומים בכתבה: shutterstock, סוכנות הידיעות הקוראינית)

נסו לצייר לעצמכם בראש מנהיג אכזר, דיקטטור ורודן. עכשיו נגביל לכם את האפשרות למנהיג מכהן בלבד. כנראה הגעתם לקים ג'ונג און, אחד המנהיגים האכזריים והחזקים בעולם הרודני. השבוע, חולף בדיוק עשור מאז נכנס לתפקיד, ואין כמעט אף אחד שמנסה לערער על מנהיגותו.

נתחיל בהתחלה

לא נלאה אתכם בסיפור הבאמת מרתק של תפיסת שושלת משפחת קים לפני 73 שנים, אבל מאז, משפחת קים מעבירה את השלטון הרודני מאב לבן. האמונה שמפיצה המשפחה היא שהמשפחה באה מהר בשם פאקטו בגבול קוריאה-סין, שם קיבלו מעין "חלקים קדושים משמיים".

סיפורו של קים ג'ונג און לא נשמע כלל כסיפורו של רודן. בימי נערותו קים ג'ונג און היה תלמיד ממושמע בבית ספר פרטי וקטן בשוויץ אליו שלח אותו אביו.

עד שנות העשרים לחייו, ג'ונג און חי חיים מערביים כמעט רגילים לחלוטין ואף רכש חברים רבים בשוויץ. הוא היה כל כך מערבי שאפילו אהד קובצות ספורט של ארה"ב - המדינה בה הוא רואה כיום כאחת האויבות הגדולות שלו.

חבריו של קים ג'ונג מהמערב סיפרו שמבחינה כלכלית היה נראה כי תמיד הפרוטה מצויה בכיסו, ולא כאילו הגיע ממדינה בה אנשים רעבים ללחם.

שמו של קים ג'ונג און הגיע לראשונה לכותרות העולמיות באזור שנת 2006 (תשס"ו), אז דיווחו עליו ברשת BBC כי הוא מסומן על ידי אביו, המנהיג של צפון קוריאה, כיורשו - זאת למרות אחיו הגדולים שהיו נראים כיורשים שיוכלו לשמור על כס השלטון.

כעבור שלוש שנים זה הפך לרשמי - הילד שלמד באחת המדינות הכי דמוקרטיות בעולם יהפוך בעתיד לרודן קשוח וקשה.

מות קים ג'ונג איל

אחרי 17 שנות שלטון, המנהיג הגדול של צפון קוריאה קים ג'ונג איל מת בגיל 70 - וכמו שהוחלט, באופן אוטומטי נכנס לכס השלטון בנו, קים ג'ונג און.

פרשנים רבים לא נתנו סיכוי למנהיג החדש בן ה-27 וצפו לו נפילה בתוך מספר שבועות. היו פרשנים שטענו כי סין עשויה לפלוש לקוריאה ולנצל את החולשה של המנהיג הטרי.

אלא שג'ונג און התגלה כ"לא פראייר בכלל", ולמרות שכלפי חוץ היו שטענו כי צפון קוריאה נפתחת, אחרי שהמנהיג החדש אפשר יוזמות פרטיות שלא בבעלות המדינה - מסתבר בראי הזמן כי מדובר היה במשחק מוצלח מאוד של מי שהפך היום לרודן קשוח.

התעצמות צבאית

בעשור בו קים ג'ונג און שולט בקוריאה הצפונית, התקדמה המדינה בצעדי ענק מבחינה צבאית, ועומלת כל העת במרץ על פיתוח נשק גרעיני - עד כה ביצע הצבא שישה ניסויים גרעיניים.

ההתעצמות הזו כל כך לא מצאה חן בעיני האמריקאים, עד שבשנת 2017 הצליחו הצפון קוריאנים לפתח טיל בליסטי שלטענתם יכול להגיע עד לארה"ב.

קים חוגג ניסוי צבאי מוצלח

הדבר הוביל לסנקציות שונות של המערב על צפון קוריאה, כשלבסוף הגיעה גם פגישתם ההיסטורית של נשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ וקים ג'ונג און.

מדור לחיסול קרובים

קים ג'ונג און נחשב לאדם שלא מרבה לשים מבטחו באיש. בעשור של שליטה החליף יותר משישה שרי הגנה, בהם סגן שהיה גם דודו של קים - צאנג' סונג טאק שהוצא להורג על ידו בטענה ל"פעולות בוגדניות כלפי המשטר". בנוסף נטען כי הוא חיסל גם קרובי משפחה של דודו בשל חשדות דומים - אך לא ניתן לאמת את הפרטים מעבר לגדרות הגבוהים שהציב המשטר.

בנוסף, קים חיסל את אחיו למחצה, קים ג'ונג נאם. אחיו היה אמור להיות מנהיגה של צפון קוריאה, אך אביו החליט לבחור דווקא בקים ג'ונג און להחליפו - ונאם יצא לגלות במערב. נאם חוסל באמצעות גז עצבים בנמל התעופה קואלה למפור במלזיה.

לעומת אחיו של קים, דווקא אחותו, קים יו ג'ונג, נחשבת למקורבת אליו מאוד ואפילו לאשת סודו. היא מחזיקה בתפקידם בכירים במפלגת הפועלים וישנם שמסמנים אותה כיורשת אפשרית.

קים חי וקיים?

במהלך 2020 נפוצו שמועות שונות בקשר לגורלו של קים ג'ונג און לאחר שלא הופיע לאירוע המרכזי של צפון קוריאה - יום ההולדת של סבו, קים איל סונג.

גם בחודשים האחרונים נפוצו שמועות במערב בקשר לבריאותו של קים ג'ונג און, וכעבור תקופה הוא הציג את עצמו בפני עמו והתקשורת, אחרי שהשיל מעליו קילוגרמים רבים.

לדעתם של פרשנים רבים, הדבר הביא לפגיעה במשטר הבלתי מעורער שמנה קים להחזיק, זאת ברקע שאלת הירושה ששוב עלתה וצפה.

היורשים

שאלת הירושה היא אולי אחת השאלות הקשות ביותר למערב. הרי ילדיו של קים קטנים מדי בכדי לרשת את כוחו, לפחות בשנים הקרובות.

לצד זאת, בשושלת קים ממשיכים להפיץ את המיתולוגיה שעל ההר הקדוש קיבלו בני משפחת קים מעין 'דם מיוחד' שאין לאף אדם אחר שלא שייך לשושלת.

עדיין, למרות השמועות על בריאותו, חשוב לזכור שקים ג'ונג און עדיין לא בן ארבעים ויכול לשלוט במדינה עוד שנים רבות כך ייתכן ששאלת הירושה תהיה היפותטית עוד שנים רבות. כך או כך, לא נראה כי מצבם של החיים במדינה יהיה קל יותר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר