מחקר מזעזע

290 רחובות בברלין - בעלי שמות אנטישמיים

החוקר הגרמני פליקס ססמנסהאוזן פרסם מאות שמות של רחובות וכיכרות בבירה הקרויים על שם שונאי ישראל • רבה של העיר ל'כיכר': "בטוחים שעיריית ברלין תפעל בנושא" (בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
ברלין, מראה כללי (צילום: Shutterstock)

אנטישמיות בגרמניה: מחקר חדש העלה כי לפחות 290 רחובות וכיכרות בברלין הם בעלי שמות אנטישמיים.

מי שערך את הבדיקה הוא החוקר הגרמני פליקס ססמנסהאוזן, תושב העיר לייפציג, לבקשת הנציב העירוני נגד אנטישמיות, סמואל זלצבורן.

כמו במקומות רבים בעולם, קריאת שם רחוב מהווה מחווה של כבוד. דווקא לכן, הטריד את זלצבורן קיומם של רחובות וכיכרות הקרויים על שמם של אנשים אנטישמים או בשמות המבטאים מסרים אנטישמיים.

כך למשל, הרחוב Treitschkestraße שבברובע שטיגליץ. הרחוב נקרא על שמו של היינריך גוטהארד פון טרייצ'קה - מדינאי גרמני שערך מסע תעמולה אנטישמי נגד יהודי גרמניה כבר שבעים שנה לפני השואה. על הרחוב הזה ועל אחרים כבר התקיימו בעבר דיונים ציבוריים.

בשיחה עם רבה של העיר, הגר"י טייכטל, אמר הרב ל'כיכר השבת', כי "מיפוי הרחובות הוא צעד מבורך, החושף את הרחובות מימי עבר ומטרתו לחטא את האנטישמיות. אנחנו מברכים על כך, ובטוחים שעיריית ברלין תפעל בנושא ותעביר מסר לאנטישמים שההיסטוריה לא תשכח ולא תסלח".

זלצבורן מצידו נחוש להעלות את הנושא לדיון ולהשפיע על ועדת השמות העירונית לשקול את שינוי לפחות חלק מהשמות. לדבריו, מטרת עריכת הבדיקה היא "רצון ליצור בסיס עובדתי לדיון חברתי חשוב".

את המחקר ערך פליקס בין החודשים מאי-אוקטובר. הוא סיפר מאוחר יותר שהופתע לראות כמה נפוצה התופעה של קריאת רחובות על שם דמויות אנטישמיות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר