קהילה בהתפרקות?

הקונסרבטיבים בפאניקה: עשרות רבנים עזבו

כ-80 קהילות של הזרם הקונסרבטיבי מחפשות אחר רב חדש בעקבות גל התפטרויות • הפתרון: הסטנדרטים לתפקיד רב קהילה - יונמכו עוד יותר • "יתקבל ברגשות מעורבים" (בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: Shutterstock)

בזרם הקונסרבטיבי מצויים בחודשים האחרונים בפאניקה, אחרי שעשרות רבני קהילות המשתייכות לזרם עזבו את תפקידיהם.

על פי דיווח באתר היהודי-אמריקני JTA, כ-80 קהילות של הזרם הקונסרבטיבי מחפשות אחר רב חדש, בעקבות גל התפטרויות. הפתרון של התנועה הקונסרבטיבית לבעיה: הסטנדרטים לתפקיד רב קהילה - יונמכו עוד יותר.

תקופת הקורונה הציבה בפני הזרם הקונסרבטיבי קשיים נוספים על אלו שכבר היו קיימים, ביניהם ההיענות הנמוכה של צעירים להגיע ולהשתתף בתפילות ובפעילויות, נשירה קשה מתוך הזרם, התבוללות ועוד.

לאור כל אותם אתגרים, החליטו מנהיגים קונסרבטיביים רבים לעזוב את מקום עבודתם. חלקם מחפשים אחר מוסד אחר או מיקום חדש לכהן בו כרבנים, חלקם פרשו לפנסיה וחלקם עשו הסבת מקצוע. כך רב קונסרביטי בלונג איילנד שבניו יורק, שפתח משרד עורכי דין.

על פי נתוני התנועה, כשמונים קהילות קונסרבטיביות תרות אחר מנהיג חדש. מדובר באחת מתוך כשבע קהילות. חלק מהן אף פרסמו מודעות בעיתונים כדי לנסות ולגייס מועמדים בכל זאת.

מכתב ששיגרה הנהלת התנועה הקונסרבטיבית לחבריה, מפרט את הקושי בגיוס רבנים קונסרבטיביים למשרות וקורא לשינויים. התנועה הזהירה כי עשרות טמפלים קונסרבטיביים יישארו השנה ללא רב.

'צוות ההשמה והגיוס' שהקימו ארגוני הגג הקונסרבטיביים המאגדים כ-600 קהילות, כתב במכתב שנשלח במייל כי "אנו לא מציגים את המידע הזה בכדי להדאיג, אלא כדי לעזור לכם להתכונן ולצלוח את אתגרי עונת החיפושים הזו".

במכתב התבשרו הקהילות הקונסרבטיביות כי החל מהיום (שלישי), היא משהה כמה מהכללים שקבעה בעניין רבנות קהילות, כללים שמוודאים בין היתר כי המועמדים לתפקידי רבנות הוכשרו קודם כל במוסדות מטעם הזרם.

"אנחנו מבינים שההחלטה הזו תתקבל ברגשות מעורבים, אבל זו עוד שנה מאתגרת - הן באופן כללי והן עבור ההשמה הרבנית בפרט", צויין.

יוזכר כי ממחקר מקיף שפורסם כאן עולה, כי הקונסרבטיביים מהווים כיום כ-17% מיהדות ארצות הברית. עם זאת, האחוזים הולכים ויורדים שכן רק 41% שגדלו כקונסרבטיביים ממשיכים להזדהות עם הזרם הזה גם כמבוגרים.

במקביל, בקרב כל משיבי הסקר היהודים שהתחתנו בעשור האחרון, כ-60% אומרים שיש להם בן זוג לא יהודי. בקרב יהודים שהתחתנו בין השנים 2000-2009, 45% נישאו בנישואי תערובת, וכך גם 37% מהיהודים שהתחתנו בשנות התשעים. 'רק' 18% מן היהודים שהתחתנו לפני 1980 עשו זאת עם בני זוג לא יהודים.

נושא מקביל שהועלה במחקר, הוא גידול הילדים כיהודים. בקרב מתבוללים, הרבה פחות ילדים גדלים כיהודים. 28% מהם גדלים כיהודים עם קשר לדת, 29% כיהודים ללא קשר לדת ו-30% ללא קשר ליהדות כלל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר