פסיקה מקוממת

אנטישמיים הפגינו - והיהודים חויבו "לפצות"

קהילה יהודית במישיגן תבעה מפגינים שהשמיעו בקביעות סיסמאות אנטישמיות ליד ביהכ"נ בשבתות, אך השופטת פסקה כי על היהודים לשלם להם למעלה מ-150,000 דולרים (עולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
הרשקוביץ (משמאל) בהפגנה ליד ביהכ"נ (צילום: מתוך פייסבוק Henry Herskovitz)

פסיקה מקוממת: קהילה יהודית במישיגן תבעה מפגינים שהשמיעו בקביעות סיסמאות אנטישמיות בפתח בית הכנסת, אך השופטת קבעה כי על היהודים לשלם להם למעלה מ-150,000 דולרים.

מדובר בקהילת 'בית ישראל' המשתייכת לזרם הקונרבטיבי בעיר אן הרבור, במדינת מישיגן שבארצות הברית. הקהילה סובלת זה שנים מהצקות קבועות שמתקיימות בפתח בית הכנסת מידי שבת בבוקר. קבוצת מפגינים, בהובלת אנטישמי בשם הנרי הרשקוביץ, משמיעים במקום סיסמאות גזעניות, אנטישמיות ואנטי-ישראליות.

הרשקוביץ עצמו הוא יהודי שמזדהה כ'יהודי לשעבר', והתבטא בעבר בהכחשת שואה ובקונספירציות שונות. הוא טוען כי על ארה"ב להפסיק להגן על ישראל, וכי ישראל רוצחת פלסטינים.

"הכוח היהודי - משחית" ו"די לסרטי שואה" הן רק חלק מהסיסמאות שמשמיע עם חבריו מדי שבת בסמוך ל'בית ישראל', כשלהגנתו הוא אומר כי זכות המחאה מעוגנת בתיקון הראשון לחוקת ארצות הברית, ולא ניתן למנוע זאת ממנו.

בית הכנסת 'בית ישראל' (צילום מסך: Google Maps)

הקהילה היהודית דורשת מנגד כי יש להגביל את ההפגנות המציקות, כך שתהיינה 'בשעה, בזמן ובמיקום סבירים'. לכן פתחה כבר לפני 18 שנים בהליך משפטי כנגד המפגינים, ואף כנגד ראש העיר - על שאינו ממלא את חובתו לציבור.

אך בשבוע שעבר פסקה השופטת ויקטוריה רוברטס כי עורך הדין ושני התובעים בני הקהילה - אחת מהם ניצולת שואה - תבעו 'מפגינים שקטים', וכי מאחר והם חפים מפשע יש לפצותם על הוצאות המשפט הרבות שמימנו לאורך השנים.

מארק סוזלמן, עורך הדין שמייצג את בני הקהילה, הצהיר כי יעתור לבית המשפט העליון בניסיון להפוך את הפסיקה. "אני מקווה שהם ייענו לעתירה, ויכירו בכך שדיבור אנטישמי מול בית תפילה במשך 18 שנים אינו מוגן על ידי התיקון הראשון".

מארק הרשקוביץ מצידו בירך על הפסיקה ואמר כי הוא "שמח מאוד". לדבריו, הוא "פעלנו במסגרת זכותנו להתכנס בדרכי שלום, ואין לנו מה לחשוש מבית משפט שפועל על פי הצדק. מעולם לא מנענו כניסת קהל יהודי לקהילת בית ישראל. הקהל הרחב הוא קהל היעד שלנו, לא המתפללים עצמם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר