מי ינצח ומי יפסיד?

פוטין, מקרון, ביידן ו... אנחנו; מחיר המלחמה באוקראינה

תפלוש או לא תפלוש? השאלה הזו העסיקה את כולנו בשבועות האחרונים. כעת, אחרי הפלישה של רוסיה לאוקראינה, ציקי ברנדוין משרטט את מפת המפסידים והמרוויחים מהמלחמה באירופה (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

שעת לילה מאוחרת, אני פותח את הטלפון אחרי יום של הצהרה ארוכה של הנשיא ולדימיר פוטין. הדבר הראשון שקפץ לי הוא הסטטוס של חברי לשולחן המערכת משה מנס, "רוסיה תפלוש, רוסיה לא תפלוש..." אמר בציניות מושחזת. האמת, כולנו הגחכנו בתקופה האחרונה את האפשרות למלחמה - עד הבוקר, כשהיא באמת החלה.

המחיר שאנחנו נשלם

אחרי שנתיים בהן משתוללת מגפת הקורונה בישראל ובעולם, אפשר לקבוע יותר מתמיד - יקר פה. כעת, עם פלישת רוסיה לאוקראינה, ההשלכות הכלכליות צפויות להגיע עד לארנק שלנו, גם פה בישראל הקטנה.

מחירי הדלק

מזה תקופה ארוכה שמחירי הדלק עולים בצורה חדה. אבל אם עדיין לא הרגשתם את המכה של מחיר הדלק בכיס (אז אתם טחונים, אבל זה כבר לדיון אחר), כנראה שבקרוב תרגישו קצת יותר את ההתייקרות הזו.

נכון לעת כתיבת שורות המחיר של חבית נפט חצה את רף ה-100 דולרים. עד לפני חודש, המחיר עמד על קצת פחות מ-90 דולרים, ועל פי ההערכות של כלכלנים בעולם, במקרה של פלישה ארוכה וסנקציות עולמיות, מחירה של חבית נפט יזנק ל-150 דולרים.

עם הנפט כמובן מייצרים דלק, ורוסיה היא חלק חשוב מאוד משוק הנפט העולמי. במקרה של הטלת סנקציות על רוסיה - פוטין לא יישאר חייב ויצמצם את הנפט העולמי שגם ככה נמצא במחסור.

אגב, לא מדובר רק בדלק, אלא גם בחימום, חשמל ועוד... אז גם לא יעזור אם תלכו ברגל או תרכבו על חמור.

אינפלציה מטורפת

הנה סקופ קטן - אני לא כתב כלכלי, אפילו רחוק מזה. ותאמינו לי שגם אני לא בטוח לגמרי לגבי כל מושגי הכלכלה האלה. אבל כחובב היסטוריה אוכל לתזכר שבישראל של שנות ה-80, הייתם יכולים לקנות מוצר מסוים באלף שקלים, ולמחרת הייתם צריכים לשלם עליו כפול. זוהי אינפלציה.

הקורונה הגבירה את האינפלציה ברחבי העולם, במיוחד בארצות הברית, ויהיו לכך השלכות גם על ישראל - וכמה שמרגיש לכם שאנחנו משלמים יקר, כנראה שזהו רק הפתיח.

עלייה בריבית

אם כל זה לא הספיק לכם, אז גם ריביות האשראי כנראה יעלו כתוצאה מהאינפלציה. כלומר: מלחמה מביאה לאינפלציה שמביאה להעלאת הריביות.

כל הלוואה תעלה לכם יותר. בין אם זה משכנתא, מימון לרכב או אפילו מסגרת האשראי שלכם. וכנראה שתזדקקו למסגרת עם עליות המחירים הללו.

המחיר שמנהיגי העולם ישלמו

בשני העשורים האחרונים אפשר לומר כי נשיא רוסיה פוטין הוא המנהיג החזק ביותר ששמר על כס השלטון במשך הכי הרבה זמן. אז בדקנו - כך כסאות המנהיגים צפויים לרעוד...

ולדימיר פוטין

כל מי שמבין דבר או שניים בפוליטיקה ייעץ למנהיג במשבר למצוא צרות קשות יותר מהצרות הפנימיות. כך בדיוק נוהג נשיא רוסיה פוטין. מאז שנת 2019, למרות שמוצג כדמות פופולארית, הוא במגמת ירידה בסקרי דעת קהל - ומלחמה רק יכולה להגדיל לו את הפופולאריות.

בעקבת הפלישה לאוקראינה, פוטין עשוי לחזק משמעותית את מעמדו ברוסיה בתור המנהיג החזק, שהופך את רוסיה לחזקה שוב ולמעצמה עולמית.

מה יהיה המחיר? טוב כולנו נשלם אבל מה אכפת לפוטין...

ג'ו ביידן

בכל העולם הסתכלו על ישראל כמדינה הזויה שעושה 4 מערכות בחירות תוך שנתיים. אבל עדיין חשוב לזכור - המדינה שעושה הכי הרבה מערכות בחירות בצורה סדירה ברחבי העולם היא ארצות הברית.

בעוד מספר חודשים יערכו בחירות האמצע בארה"ב, בהן ייבחרו חלק מחברי הקונגרס מחדש, והנשיא ביידן שנמצא בשפל בסקרי דעת קהל עשוי לאבד את הרוב למפלגה הרפובליקנית, וזה הדבר האחרון שהוא רוצה. מה הוא כן חייב? תמונת ניצחון.

אחרי המבוכה שיצר באפגניסטן ואחרי שריסק את תדמיתו בעיני בוחריו ובעיני העולם כולו, ביידן חייב מיתוג מחדש לקראת הבחירות - ואם הוא יצליח לעצור את המלחמה או לקפל את פוטין בצורה שתהיה ברורה כי הוא האחראי לזה - אולי עוד יש לו סיכוי לשמור על הרוב כנגד כל הסיכויים. בנתיים, נראה כי הוא רק מתרחק משם.

עמנואל מקרון

יום אחרי חג הפסח בצרפת יצאו הבוחרים לבחור את זהות הנשיא הבא. זוכרים את הכתבה על אריק זמור המועמד היהודי? זוכרים את מארין לה פן? שני האישים הללו ינסו לגבור על הנשיא המכהן (והפופולארי יש לציין) - עמנואל מקרון.

מקרון עצמו יודע כי כרגע נראה שהניצחון מובטח לו, אבל כמו שאמר הנשיא ביידן; "מקרון רוצה להיות מהולל כמו שארל דה גול". לכן גם מקרון רצה למצב את עצמו כמתווך בין רוסיה לאוקראינה. אבל פוטין לא פראייר, רימה את מקרון והודיע על הכרה במורדים שעות אחרי הבטחות למקרון כי יירגע.

בסביבת מקרון אמרו השבוע כי הוא היה ב"הלם מוחלט". כנראה שמקרון רוצה לדאוג שלא יהיה שוב בהלם, ויצליח להישאר על כס נשיא צרפת.

אולף שולץ

שולץ עוד טרי טרי בתפקיד, אחרי יותר מעשור וחצי בה שלטה אנגל מרקל. שולץ ניסה לצאת בסדר עם כולם, אבל בסוף נאלץ לתפוס צד ולתמוך באוקראינה - ושילם מחיר כבד עם הקפאת מיזם 'נורד סטרים 2' שנועד להעביר גז מרוסיה לגרמניה והיה אמור למנוע עליית מחירים.

ימים יגידו איך מדיניותו של שולץ תשפיע עליו אלקטורלית.

בוריס ג'ונסון

אחרי תקופה קשה מאוד של ביקורת פנימית על הפרת הנחיות קורונה וזלזול בחוקים, ביום שלישי סוף-סוף ג'ונסון זכה לקצת תמיכה גם מהאופוזיציה בכל הקשור לסנקציות שהחליט להטיל נגד רוסיה.

בדומה לשולץ, יהיה זה עניין של זמן עד שנדע עד כמה עימות כזה יכול לסייע לו - נזכיר, ג'ונסון שימש בעברו כשר חוץ, והוא לא אדם טיפש. הוא יידע גם למנף את הסאגה הזו לטובתו. בשורה התחתונה, הוא אולי ראש המדינה המערבית שמגיבה הכי בחוזקה מול איומי רוסיה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר