העולם עוקב בדאגה • מתעדכן

מהים, מהאוויר והיבשה; פוטין הכריז מלחמה על אוקראינה

ולדמיר פוטין, נשיא רוסיה, הכריז הבוקר על 'מבצע צבאי מיוחד' באוקראינה • התקפות רבות ברחבי המדינה • אוקראינה: יירטנו מסוק ו-5 מטוסים רוסיים • נשיא ארה"ב: "פוטין בחר במלחמה" (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: 27א)

נשיא רוסיה ולדמיר פוטין הודיע לפנות בוקר (חמישי) על החלטתו לצאת ל'מבצע צבאי מיוחד' באוקראינה, אך הבהיר כי אין בכוונתו לכבוש את המדינה. שעה קלה לאחר מכן התקבלו דיווחים על פיצוצים שנשמעו ברחבי אוקראינה.

הנשיא פוטין הודיע כי ה'מבצע הצבאי' יתמקד בעיקר בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה. פוטין איין על העולם שלא להתערב במלחמה ואמר: "כל התערבות תוביל להשלכות שטרם נראו". הנשיא הרוסי קרא לחיילי צבא אוקראינה "להניח את הנשקים ולחזור הביתה", והסביר כי המבצע נועד ל'הגנה עצמית'. לדבריו: "הנסיבות דורשות פעולה נחרצת מצד רוסיה".

עדכונים שוטפים

8:10: ברוסיה טוענים: הפלנו את מערך ההגנה האווירית של אוקראינה.

7:55: אוקראינה הפילה 5 מטוסים רוסיים, אחד במזרח המדינה.

7:39: חיילים רוסיים ובלארוסים פולשים מבלארוס לאוקראינה.

7:31: דיווחים של משמר הגבול באוקראינה: בלארוס הצטרפה למתקפה על אוקראינה.

07:00: נשיא ארה"ב שוחח לפני שעה קלה עם נשיא אוקראינה.

תגבורת בדרך לגבול בחצי האי קרים

06:55: נשיא אוקראינה הודיע: "החלטנו על משטר צבאי בכל שטח המדינה, אנחנו חזקים ואנחנו ננצח". הנשיא קרא לאזרחים להישאר בבתים.

06:50: צבא רוסיה בהודעה: "אנו פוגעים באמצעות נשק מתקדם במערכות הגנה צבאיות, שדות תעופה צבאיים וחיל האוויר האוקראיני. לאוכלוסייה האזרחית לא נשקפת סכנה ואין הפגזות של ערים".

06:30: אוקראינה הודיעה על משטר צבאי ברחבי המדינה.

06:25: דיווח באוקראינה: כוחות רוסיים נחתו מהים באודסה ובמריופול.

במשרד החוץ פרסמו את רשימת הנציגים הישראלים הרשמיים:

אזרחים ישראליים שזקוקים לסיוע יפנו לחדר המצב בטלפון: 02-52303155 ובקווים החמים של השגרירות: 3536 770 67 380+, 4216 770 67 380+.

הנציגות בלבוב: 380935402099+.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הגיב להודעת פוטין ואמר: "פוטין בחר במלחמה שתכנן מראש, מלחמה שתוביל לאובדן חיים קטסטרופלי ולסבל אנושי. רוסיה לבדה אחראית לכך. העולם מתפלל למען אוקראינה".

לדבריו: "נגיב באופן מאוחד והחלטי למתקפה הלא מוצדקת של כוחות הצבא הרוסיים על אוקראינה".

שר החוץ של אוקראינה אמר לאחר החלטת פוטין לצאת למלחמה: "פוטין פתח במלחמה בהיקף נרחב נגד אוקראינה. החלו הפצצות על ערים אוקראיניות. אוקראינה תגן על עצמה - ותנצח".

תיעוד: בסיס חיל האוויר של אוקראינה מופגז
קנצלר גרמניה אולף שולץ אמר כי "המתקפה הרוסית על אוקראינה היא הפרה בוטה של החוק הבין לאומי. שום דבר לא יכול להצדיק אותו" עוד אמר כי "זהו יום נורא עבור אוקראינה ויום אפל עבור אירופה".

מוקדם יותר פנה נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, לעם ברוסיה ואמר: "העם באוקראינה וממשלת אוקראינה רוצים בשלום. אבל אם נהיה תחת מתקפה המסכת את חירותנו וחיינו - אנחנו נשיב מלחמה". זלנסקי סיפר כי ביקש לשוחח עם פוטין אך נתקל ב'דממה'. לדבריו, מלחמה בין המדינות תוביל לעשרות אלפי הרוגים.

כזכור, ארצות הברית דיווחה אתמול לנשיא זלנסקי כי רוסיה מתכוונת לפתוח בתקיפה תוך 48 שעות, ותכלול מתקפה אווירית, צנחנים וגם מתקפות סייבר.

לאחר הדיווח מארה"ב, צבא אוקראינה החליטו לגייס 36 אלף חיילי מילואים לצורך הגנה מול פלישה רוסית אפשרית - כשעל פי הדיווחים, מעל 150 אלף חיילים רוסים עומדים בגבול.

אמש עדכנו ב'איחוד הצלה אוקראינה' כי כי מבצע "מגן וישועה", שיהיה אחראי על פינוי הישראלים מאומן אם אכן תפרוץ מלחמה בין רוסיה לאוקראינה, מוכן. בהודעת הארגון, העובד בשיתוף פעולה עם כוחות הביטחון והחירום האוקראיניים ועם גורמים ישראליים רבים, תם שלב ההיערכות לפינוי מאות משפחות ישראליות, הנמצאות גם בימים אלו באומן, בסביבת קבר ר' נחמן מברסלב.

על פי התוכנית, אם ההסלמה אכן תגיע ושדות התעופה באוקראינה יסגרו מטעמים ביטחוניים, כלל המשפחות היהודיות יפונו לגבול פולין, והכל תחת אבטחה כבדה וצוות רפואי שילווה את המסע המסוכן. מדינות רבות הסמוכות לאוקראינה כבר סיכמו עם ישראל כי תסכמנה לקבל את המשפחות הישראליות בשעת הצורך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר