ביקור היסטורי

ארדואן: "מאמין שאנחנו בנקודת מפנה ביחסים עם ישראל"

נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו נפגשו עם נשיא טורקיה • בוז'י הרצוג: "לצערי היחסים בין המדינות עברו תקופת בצורת" • ארדואן: "התקופה הקרובה תביא להזדמנויות חדשות" • התמלילים (אקטואלי)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
ארדואן והרצוג באנקרה, היום (צילומים: חיים צח / לע״מ)

נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו נחתו היום (רביעי) בטורקיה, על מנת לפגוש את נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. הרצוג התקבל בארמון הנשיאות שבאנקרה.

אחרי המפגש ביניהם נשיא טורקיה אמר: "אני שמח לארח את הנשיא הרצוג בארמון הנשיאות באנקרה. ברוך הבא לטורקיה. מאמין שביקור היסטורי זה יהווה נקודות מפנה היחסים בין טורקיה וישראל. לחיזוק היחסים עם מדינת ישראל יש ערך רב למדינתנו".

"החלפנו בפגישתנו דעות על המתרחש באוקראינה ובמזרח הים התיכון. אני מאמין כי התקופה הקרובה תביא להזדמנויות חדשות לשיתוף פעולה אזורי כמו גם בילטרלי. לאור מה שנאמר ולפני סיום אני מקווה שביקור חשוב זה שיתקיים לאחר זמן רב יהווה פתח להזדמנויות עתידיות משותפות. אני מודה שוב לכבוד הנשיא ולכל חברי המשלחת".

נשיא המדינה יצחק הרצוג אמר: "אדוני הנשיא, לצערי היחסים בין מדינותינו עברו תקופת בצורת מסויימת בשנים האחרונות. כעת, אני מאמין שהיחסים בין המדינות, ייבחנו במעשים שמשקפים רוח של כבוד הדדי, ויאפשרו לנו להתמודד טוב יותר עם האתגרים האזוריים והעולמיים המשותפים לכולנו", הרצוג הוסיף: "ישראל וטורקיה יכולות וצריכות לשתף פעולה בתחומים רבים שמשפיעים באופן דרמטי על המרחב הזה שכולנו זוכים לקרוא לו "בית"".

"משקעי עבר אינם מתבטלים מאליהם, אבל אנחנו שני העמים, שתי המדינות בוחרים להתחיל במסע של אמון וכבוד שיכלול שיח מעמיק בכל התחומים. אני מודה לך על השיחה המשותפת שקיימנו. אנחנו בוחרים להביט במשותף קדימה".

"עלינו להסכים מראש כי לא על הכול נוכל להסכים, זה טבעם של יחסים עם עבר עשיר כשלנו. אבל את המחלוקות נשאף לפתור בכבוד הדדי ובגילוי לב, באמצעות המנגנונים והמערכות הנכונות, ובמבט אל עתיד משותף. מטרתנו המשותפת היא חיזוק המאחד בין שני העמים. גם אתה וגם אני, גם עמך וגם עמי, כולנו בני אברהם – אבי המאמינים באל".

"כמו שאתה יודע", הוסיף, "לקראת פגישתנו היום נפגשתי ושוחחתי עם עוד מנהיגי מדינות באזור; ואני מאמין שאתה ואני למעשה מוכיחים כאן את מה שכולנו מבינים: שותפות ושכנות טובה בינינו - כאן במזרח הים התיכון – חשובות לכולנו. אני מאמין שכולנו, בני כל הדתות – מוסלמים, יהודים ונוצרים - יכולים וצריכים לחיות בשלום במרחב היפהפה הזה, זה לצד זה, זה עם זה. אני מצפה שנפעל יחד לביסוס היציבות, השגשוג, השלום והביטחון במרחב, ולמען כל עמי האיזור".

הרצוג התייחס גם למלחמה באוקראינה ואמר: "רק בשבועות האחרונים ראינו שוב, ודיברנו על כך, כמה רעות הן המלחמות, וכמה הסדר העולמי היציב ובניית הגשרים בין מדינות ועמים הכרחיים עבור כולנו. המלחמה באוקראינה היא אסון הומניטרי שמזעזע את העולם כולו. הלב נקרע למראה התמונות הקשות שמגיעות אלינו מהערים שהפכו לאזורי קרבות. איננו יכולים להישאר אדישים לסבל אנושי שכזה. אני מברך על כל מהלך שיוביל לסיומה של שפיכות הדמים".

"ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט פועל ככל יכולתו בנושא, ואני מעריך מאד גם את מאמציך שלך אדוני הנשיא, שהביאו לפסגה החשובה שתתכנס בארצך מחר, פסגה שאני מקווה שתניב תוצאות שימלאו אותנו בתקווה".

כזכור, לאחר נחיתת הנשיא הרצוג בטורקיה, ביקר בקברו של אבי האומה הטורקית באנקרה מוסטפא כמאל אטאטורק והניח זר. בנוסף, סיירו נשיא המדינה ורעייתו במוזיאון אנטקביר אטאורק. לאחר מכן, הרצוג התקבל בארמון הנשיאותי לקול צלילי ההמנון הלאומי של מדינת ישראל 'התקווה' וכן ההמנון של טורקיה. בטקס הצבאי, הוטחו 21 מטחי כבוד.

יצוין, כי מדובר בביקור היסטורי וחשוב, שכן הנשיא הרצוג, הוא המנהיג הישראלי הראשון שמגיע לביקור רשמי משנת 2008, הפעם האחרונה שנשיא מדינת ישראל היה בטורקיה היה בשנת 2007.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר