אור בתוך החושך

קריאה מהונגריה : אנחנו צריכים אנשים שיבואו לכאן לעזור לנו

שיחה עם הרב משה פרידלענדער, מהכנסת האורחים בהונגריה בה הוא מספר על המציאות והצורך • מי מגיע ואיך ומה עושים עם מאות ואלפי הפליטים שמגיעים לגעסט הוייז • וגם, איך אתם יכולים לעזור (בעולם)

משה מנס | כיכר השבת |
הכנסת האורחים בקאסטירר (צילום: באדיבות המצלם)

המלחמה באירופה משנה סדרי עולם, מליונים של עקורים ופליטים שנסו על נפשם. אך מתוך המלחמה בוקעים גם ניצוצות של חסד, רבני קהילות ובעלי חסד בחלקם מערים הסובבות לאוקראינה שהמשבר הנורא הזה הוא הזדמנות עבורם לפתוח את הלב היהודי לאחים בצרה. אחד מהם הוא הרב משה פרידלענדער מה'געסט הוייז' בית הכנסת האורחים שבעיר קסטירר הונגריה.

שלום וברכה הרב משה, ספר לי קצת על הפעילות כל השנה.

יש לנו כאן מזה שבע שנים הכנסת אורחים בקסטירר, על ציונו של רב ישעיה בן רב מוישה. זו הכנסת האורחים של אבי וסבי כשאבי אפילו נולד כאן. כל יום מאכילים מאות רבות של יהודים ויש כמובן זמנים שזה אלפים. יש כאן 2 הכנסות אורחים כל השנה ועכשיו הכל הפך לגדול הרבה יותר.

יש קהילה יהודית כל השנה?

לא מדובר בקהילה יהודית מקומית גדולה, אבל יש בית כנסת, מקווה, כל השנה יש מניין. כמובן ישנה הכנסת האורחים שלנו. יש כאן גם גויים שלא יודעים שהם יהודים, אמא שלהם יהודיה, אבל הם לא יודעים כלום על יהדותם.

ואז מתחילה המלחמה ופתאום הכל משתנה?

לפני 4 שבועות הגיעו קצת יהודים מאוקראינה שקצת חששו, אבל מהרגע שהמלחמה התחילה הגיעו עשרות יהודים שצריכים עזרה. התחילו להגיע גם בקשות מכל האזור, אנשים שצריכים דברים כמו אוכל. מכיוון שאנו הכנסת אורחים יש לנו מחסנים גדולים, אנחנו מוכנים אבל זה לא מספיק ואנחנו קונים עוד ועוד. כל יום אנחנו שולחים מהמאפיה שלנו לחמים ועוגות. בהמשך קיבלנו מהקהילה של סאטמר מניו יורק את הבניין שהם קנו כאן לא מזמן ואנו מאכסנים שם המון יהודים שברחו וגם בעוד מקומות.

כל מי שיש לו קרובי משפחה בארצות הברית, באנגליה או בארץ ישראל - אנחנו קונים להם כרטיס טיסה למקום שהוא יכול להגיע אליו. התחלנו תהליך, הניצולים מגיעים לכאן מסתדרים קצת ואז ואנחנו שולחים אותם ליעד.

צילומסך מתוך גוגל פוטו (מפת הגבולות, בו ניתן לראות את המרחק בן אוקראינה להכנסת האורחים בהונגריה)

הרב פרידלענדר מספר, כי תשעים ותשע אחוז מהפליטים שמגיעים אליו יהודים, "אבל כמובן שנעזור לכל אחד, גם לגויים צריך לעזור. אבל רובם יהודים ארליך אייד. יש כאן משפחות שלמות, יש גם נשים שהגיעו לבד עם הילדים וגם כמה גברים שהצליחו לברוח".

מה הם מספרים לך, מה אתם שומעים מהם?

הם ברחו בערום ובחוסר כל, עזבו הכל. כל מה שהם עבדו כל החיים נשאר מאחור. היו כאלו שהלכו ברגל שעות וגם את המזוודות שהם לקחו הם השאירו בדרך מחוסר ברירה.

אז אין להם כלום?

נכון, כלום כלום, יש כאן את הרב פוקס שעוזר עם ביגוד אבל כן, הם צריכים הכל, בגדים, נעליים, הכל. אנחנו קנינו ואנשים תורמים. זה להסיע אותם ממקום למקום לדאוג להכל. יש לנו הרבה טלפונים של אנשים שצריכים אוכל ותוך כדי שאנחנו מדברים קיבלתי הודעה על קבוצה מרומניה שצריכה עזרה.

הייתה אישה בדרך לכאן מאוקראינה ובגבול עצמו נולד להם תינוק, עכשיו הם תקועים שם במונקאטש. אנשים עוברים כאן סיפורים שמזכירים לנו את מה שקראנו על מלחמת העולם השניה.

אז מה אתם צריכים?

דבר ראשון אנחנו צריכים אנשים שיעזרו לנו כאן, עם להכין, לסדר, לקחת ממקום למקום. מתנדבים שמעוניינים מוזמנים ליצור קשר איתי ועם מוטי קרוייזר, ניתן לשלוח לי הודעה בווטצאפ: 930-4859 (718) 1 ונבדוק אם הם מתאימים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר