טור דעה

מלחמת העולם השלישית או קריסתה של רוסיה?

בטור הקודם עמדנו על האינטרסים של פוטין באוקראינה, בשורות הבאות ננסה לנתח האם מהלכיו האחרונים של פוטין הם תחילתה של מלחמת העולם השלישית (טור דעה)

אלי דן | כיכר השבת |
(צילום: הקרמלין)

טעות לעולם חוזרת

אגדת עם מספרת כי לפני שנים רבות חי מנהיג שמדינתו הפסידה במלחמה עולמית, כבודה הושפל, כוחה צומצם, המנהיג הנחוש להשיב את מדינתו לעוצמתה, החל להעצים את צבאו, ולאחר מכן החל לאיים בפלישה לשטחן של מדינות שכנות. לאחר כמה פלישות שקטות יחסית, ולקראת פלישה בכוח למדינה נוספת, החלו גורמים בינלאומיים במשא ומתן עם הפלשן הבלתי נלאה, בסופו התירו לו הגורמים לפלוש חלקית, כל זאת על מנת להשכין שלום ולמנוע מלחמת עולם.

מלחמת עולם פרצה זמן קצר מאוחר יותר. וכל אותם גורמים בין לאומיים סבלו קשות מנחת זרועה של הפשרה שניסו לעשות עם הפולש הסדרתי.

בשלב זה ככל הנראה ברור לכם כי המתואר כאן הוא חלק ממאורעות פתיחתה של מלחמת העולם השניה, המוכרת לנו בשם "השואה".

הפולש הוא היטלר ימ"ש, והמדינה אליה פלש (בין היתר) היא צ'כוסלובקיה, הגורמים הבינלאומיים הם בעיקר בריטניה וצרפת, והיתר כתוב על דברי הימים למלחמת העולם השנייה.

מלחמת עולם שלישית?

בכתבה הקודמת בנושא עמדנו על האינטרסים של פוטין ורוסיה באוקראינה, בשורות הבאות ננסה לנתח ולהבין האם מהלכיו האחרונים של פוטין הם תחילתה של מלחמת העולם השלישית.

במבט פשטני, יש בידינו את כל המרכיבים מהם עשויה מלחמת עולם, כאילו ההיסטוריה חוזרת על עצמה במדויק, יש לנו את פוטין הכוחני הפולש לאוקראינה מתוקף אותן טענות שניפק היטלר כאשר פלש לצ'כוסלובקיה. יש לנו מדינות שלא מוכנות להתערב לטובתה של צ'כוסלובקיה -סליחה של אוקראינה- באופן צבאי, וחותרות לפתרון דיפלומטי.

בהנחה שההיסטוריה תחזור על עצמה, המשך הסיפור צריך להיות כך בערך: השתוללות של פוטין וניסיון להשתלטות על מולדובה והמדינות הבלטיות (כגון פולין שתקיפתה על ידי היטלר הציתה את מלחה"ע השנייה והיא חברה בברית נאט"ו) משם הדרך למלחמת העולם השלישית קצרה מאוד.

להבין את פוטין

אם אתם קצרים בזמן מוזמנים לדלג לסוף, שם תקראו את התחזית של הפרופ' הישראלי שחזה את הקורונה ואת המלחמה הנוכחית בדיוק מדהים כבר לפני כעשור.

אבל אם אתם מעוניינים להעמיק ולהבין את אחד האירועים המשמעותיים, שאכן עלול להתגלגל בסופו של דבר לכדי מלחמה קשה וארוכה, הישארו עמנו.

אלכס צייטלין הוא איש תקשורת ישראלי ממוצא רוסי שהתגורר באוקראינה ומכיר אותה היטב, לדבריו, הפחד הגדול של פוטין הוא מהדמוקרטיה המשגשגת שהתרחשה באוקראינה בשנים האחרונות, והאפשרות שהרוסים יפזלו אל שכנתם ממערב, כלומר אוקראינה, ויבינו שאפשר לחיות גם בלי שלטון סמכותי ואלים כלפי מתנגדיו. זו הסיבה שהוא מעונין להחליש את אוקראינה, לא מחשש שיתקפו אותו.

לעומתו טוענים מומחים אחרים כדוגמת יעקב (יאשה) קדמי (שהוגדר כשופר של פוטין בכתבה אחרת כאן) כי פוטין אכן חש מאוים מהמשך קיומה והתפשטותה הפוטנציאלית של ברית נאט"ו. בגלל תסביכים היסטוריים מורכבים הרוסים חשים מאוימים גם אם אין לכך הצדקה אמיתית, לצורך התגוננות העצים פוטין את צבאו והכין נשק אסטרטגי שובר שוויון, כלי טיס וטילים היפרסוניים המסוגלים להגיע למהירויות גבוהות פי 10 ופי 20 ממהירות הקול, ובלתי ניתנים לעצירה, באמצעותם הוא יכול לאיים על ארה"ב בחורבן טוטאלי, מבלי שיש לארה"ב מענה.

לעולם יהא אדם רך כקנה

ובכן, בין אם פוטין מפחד מפלישה של הדמוקרטיה המערבית אליו, ובין אם הוא חושש מפלישה צבאית של נאט"ו אליו, נראה די ברור שפוטין איננו היטלר, הוא תוקפן כוחני ואגרסיבי, המעוניין להשיב את רוסיה למעמד של אימפריה וחושש מפלישה, מאפיינים המזכירים את היטלר, אך ללא אידאולוגיה רצחנית וגזענית שהיוותה את הבסיס לרצחנות הנאצית.

עם מה נותרנו ביחס לפוטין? אינטרסים גיאופוליטיים כמעט רציונליים, כלומר מערכת שאפשר להשפיע עליה בצורה הגיונית לכאורה. אך כאן צצה לה בעיה נוספת.

אין צורך להיות פסיכולוג גדול, אך פסיכולוגים שניתחו את התנהגותו של פוטין תיארו אותו כאדם שאיננו יודע להביע חולשה, כלומר מסתמך באופן טוטאלי על כוחו, כלומר כוחני, כבר אמרנו את זה. הבעיה עם אנשים כוחניים היא שכל כישלון הכי קטן מבחינתם משמעותו היא חיסול מוחלט, כל עוצמתם בנויה על התדמית הכוחנית, לו תיסדק התדמית הם יתגלו כבלון נפוח, וזה יהיה סופם.

כיוון שכך, הצמדתם לקיר באופן המחייב אותם להיכנע, מעורר אותם להפעלת יותר ויותר כוחניות כמי שאין להם מה לאבד. זהו התרחיש המסוכן ביותר.

מודיעין המקורות הגלויים

מניתוח של המקורות והידיעות המתפרסמות, עולה כי לכאורה אוקראינה הייתה אבודה מראש, כלומר המערב וארה"ב קיבלו החלטה "להקריב" אותה על מנת לספק לפוטין הכוחני סולם לרדת מהעץ עליו טיפס.

ארה"ב חזתה ואף יידעה מראש את כל העולם כי אוקראינה תותקף, אך לא עשתה צעד משמעותי למנוע את המתקפה, מתוך הבנה כי הדרך היחידה לעצור את פוטין באופן מוחלט כרוכה בסיכון לפתיחתה של מלחמת עולם גרעינית.

לאחר פתיחת המלחמה הדעות חלוקות האם ההתמהמהות הרוסית בכיבושה של כל אוקראינה, נובעת מהרצון של פוטין להפעיל לחץ ולהגיע להסכם או מקושי צבאי אמיתי בו נתקלו הרוסים. הרמזים ברוסיה על נכונות לשימוש מוגבל בנשק גרעיני (יש דבר כזה) או הדיבורים על נשק כימי או ביולוגי, עשויים להצביע על קושי צבאי אמיתי בו נתקלו הרוסים.

כאמור קושי כזה מסוכן שבעתיים, כי הוא דוחק את פוטין לפינה, ועלול לגרום ליציאת הסיטואציה משליטה. באופן אבסורדי, יתכן והאמריקאים היו מעדיפים שאוקראינה תיכבש ללא התנגדות משמעותית ובצורה מהירה, לתת למשחית את חלקו, ולסיים את פרק "סכנת מלחמה עולמית".

לפיכך נראה כי תסריט הסיום הרצוי מבחינת ארה"ב הוא להחליש את פוטין ולרחוץ את כפיה בהטלת סנקציות חריפות. אך היא מרוויחה שלא תצטרך לצמצם את נאט''ו, וגם לא תשתתף במלחמה גרעינית.

גם פוטין מצידו הפגין שרירים, השיג את אלמנט הרתעת ארה''ב ומועמדות נאט''ו אחרות, כמי שמוכן להפעיל כוח עבור מטרותיו.

אך בכדי לממש את התסריט צריך לכבוש את אוקראינה, או להחתים אותה על הסכם כניעה.

זלנסקי – הוו זהירים ברשות

כאמור זוהי השעה בה נשיא אוקראינה היהודי, זלנסקי, לומד על בשרו את מאמר חכמים "הוו זהירין ברשות, שאין מקרבין לו לאדם אלא לצורך עצמן נראין כאוהבין בשעת הנאתן ואין עומדין לו לאדם בשעת דחקו."

המערב אליו ניסה להתקרב איננו נוקף אצבע צבאית למענו, ואין מי שיציל אותו מיד אחיו הדוב הרוסי. זלנסקי בעל ההכשרה כשחקן זוכה לפופולאריות עצומה באוקראינה ובעולם כולו, אך האהדה לא מסייעת לו באופן ממשי.

העולם מתבונן על מלחמת רוסיה באוקראינה כמו שהוא מתבונן על מבצעי צה"ל בעזה או בלבנון, הסימפתיה האוטומטית מוענקת לפלסטינים או האוקראינים הנתפסים בצדק כצד החלש יותר, גם אם הם בפועל אגרסיביים ואכזריים.

אהדת העולם מעניקה לו שמיכות ומזון, ועוזרת לרוסים לחיות באופן בריא יותר ללא מקדונלדס וכדומה, אך אוקראינה וזלנסקי עצמו בשלב זה נלחמים מלחמה חסרת סיכוי.

לכאורה הסיכוי היחיד של זלנסקי ואוקראינה לשרוד את המלחמה הוא חתימה על הסכם הפסקת אש בתנאים שיצמצמו את שטחה יחלישו ויגבילו אותה, אוקראינה תהיה חלשה מאוד אך בחיים.

הבעיה היא שזלנסקי לא מעוניין בשלב זה בכניעה, אולי מעדיף מוות הרואי על פני כניעה מבישה, אולי חושב שיצליח לנצח, אולי מושך זמן על מנת להקיז את דמה של רוסיה ולהשיג הסכם טוב יותר, ואולי כפי הודעת "גורמים ישראלים" דהיינו לשכת בנט, השחקן זלנסקי "התאהב" בתפקיד הבינלאומי שלו ומתקשה לוותר על האהדה. (רק אותי ההתייחסות הזאת זעזעה?)

הטיול של בנט

כאן נכנס לתמונה טיול הבזק של בנט לפגישות באירופה, ישראל איננה תומכת באופן מובהק באף צד במלחמה, אך הגדיל לעשות בנט כאשר הוא ניסה (על פי הדיווחים בתקשורת) להביא את הצעתו של פוטין לסיום המלחמה לשולחן המשא ומתן. ולא זו בלבד אלא אף יצא -בתדרוכים חשאיים- בהצהרות שונות ומשונות מהם עלה ניחוח פרו-רוסי מובהק.

האינטרס הישראלי בסיום הלחימה מובן, אף אחד איננו רוצה מלחמת עולם גרעינית, וגם לא פגיעה ביהודי אוקראינה או רוסיה. גם פגיעה ביכולת של ישראל לפעול בסוריה נגד איראן מהווה סיבה ניתנת להבנה לא לתפוס צד בסכסוך.

אך יש כאן אתגר נוסף, הסנקציות על רוסיה מייצרות מצוקה בשוק האנרגיה העולמי, שרוסיה היא יצואנית משמעותית בו. האמריקאים רוצים לדהור להסכם גרעין חדש עם האיראנים -בין היתר- בכדי לפתוח את האפשרות לצרוך נפט איראני, ולהקל על המחסור הצפוי עקב הסנקציות על רוסיה, דבר שאיננו אפשרי כל עוד האיראנים תחת סנקציות שהאמריקאים עצמם הטילו עליהם בגלל ענייני הגרעין הבלתי פתורים.

לישראל יש עניין שהמתח של ארה"ב מול איראן יישאר פתוח, ושהמתח עם רוסיה יסתיים. זה פשוט, איראן מאיימת על ישראל, רוסיה לא.

האינטרס הישראלי לתיווך והסכם כניעה של אוקראינה, מסתדר במקרה הנוכחי גם עם האינטרס הרוסי, וגם עם האינטרס האמריקאי.

מה שפחות מסתדר, זה הנשיא זלנסקי והאוקראינים שבשלב זה מסרבים להיכנע. לגנות אותם -כפי שעשתה ישראל- ולאמץ בפומבי עמדה רוסית, זאת כבר בושה.

איך יגמר המחזה?

קשה לדעת בשלב זה איך יתגלגלו העניינים, דבר אחד ניתן לומר בצורה ברורה, בניגוד לדימויו נשק גרעיני מעודד שלום, ומונע מלחמות בין מדינות יריבות גרעיניות, שני הצדדים יודעים כי פתיחת מלחמה שכזו עלולה להביא אותן אל סוף מר במיוחד.

ההשוואה למלחמת העולם השנייה פחות רלוונטית, ההכרעה במלחמה ההיא אמנם הושגה בעזרת שימוש בנשק אטומי, אך בפתיחתה לא היה לאף אחד מן הצדדים נשק שובר שוויון מסוג זה.

אבל מלחמות עולם אינן פועלות לפי ההיגיון המקובל, לא מן הנמנע כי מקרה מקומי יתפתח לכדי מהומת עולם שתתממש את הפחד הקיומי הגדול ביותר של האנושות, מלחמת עולם שלישית.

פרופ' דוד פסיג – 2048

בספר הזה שיצא לפני כעשור חזה פרופ' פסיג -בעזרת מודלים מדעיים מורכבים- במדויק את המלחמה הנוכחית בין רוסיה לאוקראינה, באופן שעל פי עדותו האישית הפתיעה גם אותו.

פסיג הוא חוקר עתידים, או עתידן, ובאמצעות כלים מדעיים בלבד הוא משרטט שורה של תחזיות ומעניק לכל אחת מהן סיכויי הסתברות. ברזומה שלו ניבוי מוצלח של המשבר הכלכלי של שנת 2008 כמו גם תחזית מדוייקת כמעט לגמרי של משבר הקורונה.

משכך אולי כדאי להקשיב לתחזית שלו לגבי התגלגלות המלחמה הנוכחית להלן ציטוטים נבחרים מתוך טור שפרסם השבוע באתר האינטרנט שלו:

בשנה הראשונה לעימות אנו כנראה עומדים לראות כיצד מערכת שנמצאת לקראת סופה מתחזקת ומוכיחה לכולם ששרירי עוצמתה עדיין יודעים להתאגרף. הדבר יבוא לידי ביטוי באגרסיביות מעוררת חלחלה – בראש וראשונה באוקראינה. אוקראינה תהיה הקורבן הגדול והטראגי של תחילת קריסתה של רוסיה...

.. במאה ה-21 התהליכים ההיסטוריים מואצים מאוד ואין זה מן הנמנע שקריסת שלטונו של פוטין ייקח שנה עד לכל היותר 4-5 שנים.

פוטין החל במהלך שאין ממנו דרך חזרה.. ...הוא ינסה לאגף את המכשול הזה על ידי יצירת לחץ במקומות רחוקים בתקווה שיוכל לנהל משא ומתן עם ארה"ב כדי שהמדינות הבלטיות ינטשו את ברית נאט"ו כפי שהוא דרש לפני שנכנס לאוקראינה. זה יכול להיות שוב בקובה או בניקרגואה ...

...מהלכים אלו ידרשו סבלנות וערמה גיאופוליטית מצד פוטין שימשיך לשקר ולתמרן בעזרת "ידידים" כמו ישראל כדי להוכיח את כוונותיו הטובות לכאורה בפני ארה"ב. במהלך שנה או שנתיים יתנהלו דיונים תוך כדי מלחמת גרילה באוקראינה. כאשר יוצבו כוחות רוסיים בגבולות רומניה והונגריה הדבר יעלה את מפלס הפחד שלהם ולא מן הנמנע שגם בחזית זו יתפתחו תקריות גבול קשות. אם ארה"ב ומדינות נאט"ו יציגו חולשה פנימית שעלולה להתגבר כאשר יהיה צורך להציב חיילים מקרב המדינות שבברית הצפון אטלנטית ותקום זעקה של פציפיסטים ו"שוחרי שלום בכל מחיר", פוטין ייקח סיכונים נוספים ויעמיד את הברית במבחן מתמשך..

בקיצור, לדברי פרופ' פסיג, פוטין החל במהלך שבסופו של תהליך יחליש את רוסיה ויסיים את שלטונו לא לפני שהקזת דם ממושכת תתרחש במרכז אירופה.

נחתום בברכת עושה שלום במרומיו וכו'.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר