היום ה-19 ללחימה

הסתיימו "שיחות השלום"; השבוי: "אנו מתים בשביל כלום"

שיחות השלום בין הרוסים והאוקראיניים, כאשר גם בזמן השיחות, הלחימה נמשכה ואזרחים נהרגו ע"י הפגזים הרוסים • גורם רוסי: הלחימה מתקדמת לאט מהצפוי • שבוי רוסי: "מתים בשביל כלום" (עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
לאחר שיחות השלום • בוידיאו: פגיעת טיל רוסי (צילום: אוקראינה)

שיחות השלום המנסות להשיג הפסקת אש זמנית - הנערכות הפעם באופן חריג באמצעות הזום, הסתיימו זה עתה (שני), אך לא נראה שהושגה בהן הפסקת אש.

קודם לתחילת השיחות, הבהיר הנציג האוקראיני המשתתף בשיחות, כי הפעם השיחות תהיינה קשות מפעמים קודמות, וכי אוקראינה לא תוותר ותדרוש נסיגה באופן מיידי של הכוחות הרוסיים, אך למרות שהבוקר הודה גורם רוסי, כי הלחימה מתקדמת לאט מהצפוי, רוסיה לא תערוך הפסקת אש טרם יתמלאו הבקשות שלה.

לאחר שהסתיימו שיחות השלום, האוקראינים הציגו שבוי רוסי שנמצא ברשותם, שסיפר על הלחימה. לדברי השבוי: "אני רוצה לספר את כל האמת. אני אלכנסדר מרוזנוב יליד שנת 2000, תושב מוסקבה. אמרו לנו שזה רק אימון בשטח רוסיה ושיקרו לנו".

"אמא שלי", סיפר השבוי, "עובדת כמזכירה של מנהל בכיר, והם הצליחו לנסות להחזיר אותי לרוסיה - הסיעו אותי ברכב נפרד חזרה, אבל במהלך נסיעה בעיר סומי נעצרנו. נותנים לנו (בשבי) אוכל נותנים לנו מים יש לנו איפה לישון... בשדה הקרב קיבלנו אוכל יבש ופג תוקף".

השבוי הרוסי מדבר

עוד אמר השבוי: "אוקראינה הם אנשים חזקים - הם הצליחו לאבד לנו הרבה ציוד. אנחנו באנו לכאן בגלל שרצינו כי רצינו לומר את האמת. אנשים מתים, ילדים זקנים ונשים - מתים בשביל כלום בגלל פוטין שגם ממשיך לומר שקרים. אנחנו רק רוצים לחזור הביתה!. הכריחו אותנו להגיע לאוקראינה. אני רוצה להתנצל בפני כל האוקראינים גם בבמה הזו. אני רוצה לחזור הביתה. אני לא רוצה אלימות כזו. אני מתבייש ומאוד מתנצל. בבקשה תסלחו לי".

שבוי נוסף שעלה לדבר, אמר לכלי התקשורת בעולם: "נולדתי באפריל 2001... היחידה הצבאית שלי שלחה אותי למרכז אימונים ברוסיה. מספר היחידה שלי הוא 30616. אחרי חודשיים של אימונים, אני וחבריי קיבלנו מספר מחשבות שמשהו פה לא אמיתי. המפקד שלי, קפטן טיטיוניקוב, אמר שאנחנו עוברים לחקרוב עם הרכבים שלנו - שאלתי למה צריך את זה?".

"אמרתי לחברים שלי שזה לא יכול להיות אמיתי. מה? אנחנו פולשים לאוקראינה?!. עוד משהו שחשוב לי לומר: למרות שבגללו אנשים צריכים להתחבא במקלטים - האנשים פה מתייחסים אלינו כראוי. אני רוצה להעביר מסר לרוסיה; הורים ברוסיה שהילדים שלהם בצבא - אל תשלחו את הילדים שלכם לצבא. מה שקורה פה אלו דברים נוראיים. החברים שלנו מתים. הילדים שלכם מתים פה".

השבוי השני שדיבר לכלי התקשורת

"אין שום היגיון בכלל למלחמה הזו - אני מבין למה אוקראינה נלחמת. עשינו צעד פשיסטי. פלשו למדינה שלהם. אני יושב פה עכשיו ונזכר איך ראיתי אזרחים אוקראינים בוכים שאיבדו את ילדיהם. הם כל כך כועסים על המדינה שלנו. אני בטוח שזה בלתי נסלח. ובכל זאת, אני מבקש סליחה על שפלשנו לביתכם".

בשלב זה השבוי פנה לפוטין: "לנשיא הפדרציה הרוסית - משמאלי יש חמישה חברים שלי. שלחמו ועשו פשעים בגלל השקרים שלך. אני בטוח שאף אחד מאלה לא רצה לבוא לפה לירות. אתם פשוט הבאתם אותנו לפה. אתם טועים. אתם אשמים בזה. אני מתחנן, תפסיקו את זה".

יצוין, כי לדברי גורמים בממשל האמריקני, פוטין עדיין דבק בעמדתו, שכן, הוא עצמו מבודד מהרעש תקשורתי. לדברי ראש הסי.איי.איי, פוטין עצמו נמצא כעת במה שמכונה בועת תעמולה.

עם זאת, בשל המצב בו נמצא פוטין, אנו נחשפים בימים האחרונים ללחימה אכזרית יותר של הצבא הרוסי, והתיעודים הקשים לצפייה המגיעים מממריופול וערים נוספות, שם איבדו אלפי אוקראינים את חייהם מלמדים על חוסר רצון של פוטין להיכנע - אלא להחריף את הלחימה.

בצבא אוקראינה סיכמו היום את נתוני האבידות הרוסיות מאז הפלישה: מעל 12,000 הרוגים, 389 טנקים, 90 מסוקים, 77 מטוסים ו-60 מיכליות דלק.

בתוך כך, המורדים הפרו-רוסים שהצליחו להשתלט על העיר דונייצק - במזרח אוקראינה, טענו היום כי לפי ההערכות שלהם, 16 בני אדם נהרגו ו-23 בני אדם נפצעו כתוצאה מהפצצות האוקראינים. באוקראינה הכחישו את הדיווח והכחישו את הטענה כי ביצעו הפצצות היום בדונייצק.

בנוסף, ישנו חשש לאסון הומניטרי ב'צרנייב, מכיוון שבאזורים גדולים בעיר אין חשמל, וברוב העיר אין לתושבים נכון לעכשיו, אמצעי חימום.

ראש הממשלה נפתלי בנט נאם היום, בטקס האזכרה הממלכתי ליוסף טרומפלדור ולחבריו שנפלו בקרב על הגנת תל-חי, ואמר: "בימים אלה ניצב אתגר משמעותי בפני אזרחי ישראל. אנחנו עומדים בפתחו של גל עלייה. יהודים רבים רוצים להגיע אלינו, לישראל מאזורי הלחימה באירופה. יש לנו חובה לא לאכזב אותם, לתת לאחינו ולאחיותינו את קבלת הפנים החמה ביותר. לדאוג להם גם ביום שאחרי - לדיור, למקומות עבודה, לחינוך, לכל מה שאדם צריך. מקומם כאן, איתנו. ועם ישראל יחבק אותם חיבוק ענק".

"במקביל", הוסיף ראש הממשלה, "מדינת ישראל מקבלת אוקראינים שבורחים מאזור סכנה שיש להם קרובים בארץ, ואנחנו מאפשרים להם לשהות פה אצל משפחה ואצל חברים, כמה שצריך, עד יעבור זעם. אנחנו שותפים גם במאמץ הומניטרי גדול - שלחנו מטוסים לאוקראינה, אנחנו מקימים שם אזורי סיוע, וגם במאמץ דיפלומטי לקרב בין הצדדים, לצד מדינות אחרות".

מוקדם יותר היום דווח, כי בניין מגורים בן 9 קומות נפגע הבוקר בקייב מפגז שנחת בו. שריפה פרצה בבניין וכוחות חירום חילצו אזרחים. לפי הדיווחים, במקום הרוג אחד לפחות ועוד שלושה פצועים.

באוקראינה גם מדווחים על פגיעה בשבעה בתים במחוז זיטומיר באמצעות פגזים. בזיטומיר נפצעו ארבעה. גם בעיר רובנו, שבצפון מערב אוקראינה, נפגע מגדל הטלוויזיה - מה שהוביל לעצירת השידורים.

במהלך הלילה נשמעו אזעקות בקייב, באודסה, בדנייפרו, בויניצה חרקוב וערים נוספות. גם בעיר לבוב במערב אוקראינה, הסמוכה לגבול עם פולין, שאתמול חוותה מתקפה קשה שהובילה לעשרות הרוגים נשמעו הלילה אזעקות שוב.

במהלך הלילה חזר נשיא אוקראינה זלנסקי, בנאום שנשא, על קריאתו להיפגש עם נשיא רוסיה פוטין, בכדי להגיע להבנות ולעצור את האש. בנוסף המשיך זלנסקי בלחץ ממדינות המערב שיסגרו את המרחב האווירי של מדינתו. בבקשתו את הכרזת השטח האווירי של מדינתו כאזור אסור לטיסה הזכיר זלנסקי את מתקפת הטילים שהייתה אתמול בגבול עם פולין, שבמהלכה נהרגו עשרות הרוגים - צעד שלדברי אוקראינה הינו הסלמה משמעותית במלחמה.

"אם המרחב האווירי לא יהיה מוכרז כאזור אסור לטיסות", אמר בפנייתו אל המערב, "טילים רוסיים יפלו גם בשטח שלכם, זה רק עניין של זמן". בנוסף קרא זלנסקי להחריף את הסנקציות נגד רוסיה.

במהלך נאומו הלילה התייחס זלנסקי לשיחות השלום ולמגעים מול רוסיה. לדבריו נעשים כל הניסיונות על מנת לקיים מפגש פסגה שלו עם הנשיא פוטין. לפי הדיווח בסוכנות הידיעות RIA, נציג מהמשלחת הרוסית התבטא כי השיחות התקדמו בצורה משמעותית.

מקורב לזלנסקי אמר אמש ל'כאן חדשות', כי נראה שבניגוד לעמדות הראשוניות "הרוסים מוכנים לפשרות".

על פי דיווחים זרים אתמול, רוסיה פנתה לסין בבקשת סיוע צבאי למלחמה באוקראינה. כזכור, הרוסים גם הביאו שכירי חרב סורים שיסייעו להם בלחימה באוקראינה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר