טבח או 'מבצע מיוחד'?

תקשורת בדיקטטורה: זה מה שהרוסים יודעים על המלחמה

בזמן שיושבי המערב נמצאים מול תקשורת חופשית ועצמאית, ברוסיה המצב שונה לחלוטין. אז איך האזרח הפשוט ברוסיה רואה את המלחמה באוקראינה? מה ההצדקה הרוסית? (עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: משרד ההגנה האוקראיני)

כל אדם שיש בו לב ונשמה הזדעזע השבוע מהמראות הנוראיים בטבח שבוצע בערים בוצ'ה ואירפין. ובכלל, חלקנו יותר וחלקנו פחות לא מצליחים להבין את ההצדקה לפלישה רוסית.

במערב רואים הכל דרך עיתונות חופשית ופתוחה. גם הקול הפרו רוסי נשמע עבור מי שמעוניין לשמוע אותו. לצערנו ברוסיה המצב לא כזה - אז בדקנו: איך האזרח הפשוט רואה את המלחמה ברוסיה? מה מדווח באמת בכלי התקשורת הרוסיים? וגם איך היה היחס לטבח בבוצ'ה.

ראשית, על פי חוק ברוסיה (כן כן) אסור להתייחס לפלישה הרוסית כפלישה או כטבח ואפילו לא כמלחמה. כל ביטוי אחר מ'מבצע מיוחד' יכול להביא לעונש מאסר כבד.

גם את תמונות הזוועה מבוצ'ה החליטו הרוסים לשדר, אלא שטענו לצופים כי מדובר בתעמולה אוקראינית, וכי חיילים אוקראינים רוצחים את בני עמם בכדי להאשים את הרוסים.

בנוסף, טענו הרוסים כי מומחים בריטים עושים עריכות לסרטונים רבים בכדי לנסות ולהוכיח כי רוסיה אשמה במוות של האזרחים.

ולא רק זאת. באחד מערוצי הטלוויזיה המובילים ברוסיה, עלתה לשידור פרשנית בכירה שטענה כי במערב החליטו בכוונה לבצע טבח בבוצ'ה (זוכרים? ברוסיה טוענים שהטבח בוצע ע"י אוקראינה).

ההסבר של הפרשנית לבחירת המקום בוצ'ה: הנשיא ביידן כינה את פוטין קצב, באנלגית 'בוצ'ר', מילה דומה ל'בוצ'ה'.

גם הבכיר בממשל הרוסי ממשיך עם הקו של התקשורת במדינה הרוסית. דימיטרי מדבדב טען השבוע כי "הכל תעמולה מערבית-אוקראינה בכדי לעשות דה הומניזציה של רוסיה וניסיון להשפיל כמה שיותר את רוסיה".

לצד זאת, ברוסיה ממשיכים לטעון כי הם מבצעים 'דה נאציפיקציה', כלומר, ניקוי אוקראינה מנאצים. ובכן, אולי יש דברים בגו, ואכן אוקראינה לא מתנערת מחיילים למשל מגדודים שהציגו עמדות בעייתיות בלשון המעטה, אך ברוסיה טוענים כי "הממשלה האוקראינית ספוגה בנאצים ומבצעים פשעים איומים".

יחד עם זאת, קשה לדעת אם האזרח הרוסי מן השורה מבין כי מדובר בתעמולה רוסית. כך או כך, ישנם אזרחים שמוצאים דרכים לעקוף את חסימת האינטרנט הרוסית, ומצליחים לצפות בחדשות מכל העולם. אפילו דובר הקרמלין אמר שהוא עושה את זה בשביל "לדעת את האויב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר