מאן מלכי רבנן

כבוד מלכים לגאוני ממלכת התורה 'ש"ס אידן', בבירת הממלכה הבריטית

מרנן הגאונים שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי זצ"ל ויבלחט"א מרן ראש הישיבה הגאון רבי גרשון אדלשטיין: רשת הכוללים 'ש"ס אידן' חוללה מהפכה בלימוד התורה והפכה את ידיעת הש"ס כולו ליעד בר השגה עבור רבים • "לומדי כולל 'ש"ס אידן' הם גאונים אמיתיים" (בעולם)

(צילום: יח"צ)

מעמד יוצא דופן נערך לכבודה של תורה בלונדון, בירת הממלכה הבריטית, ברוב פאר והדר ובקול רינה והמון חוגג, לכבוד התורה ולכבוד עמלי התורה 16 אברכים בני עלייה, אשר גמרו אומר להקדיש את כל כולם לעסק התורה, וזכו בסייעתא דשמיא לסיים את הש"ס כולו בחזרה ושינון עשרות פעמים, עד שהועמדו בכור המבחן אצל גדולי הרבנים וראשי הישיבות באנגליה, והפליאו בידיעת הש"ס כולו.

כמנהגה של רשת 'ש"ס אידן בארץ הקודש, כך הונהג גם בלונדון, שבמעמד הסיום, הופיעו כבוד גדולי הרבנים בלונדון, ובחנו בפומבי את אברכי הכולל בכל מכמני הש"ס, ואלו לא אכזבו והפגינו ידיעה בהירה בכל מסכתות הש"ס באופן שהפליא את כל הנוכחים, ועורר הדים נרחבים בקהילה היהודית בלונדון ומחוצה לה.

זה מכבר יצא לתהילה שמה של רשת הכוללים ש"ס אידן' בראשות אב"ד פוזנא, שהתנהלה והתפתחה תחת נשיאותו של מרן שר התורה רבינו הגר"ח קנייבסקי זיע"א, בראשותו של יבלחט"א הגאון רבי אברהם הלוי אייזען שליט"א, שהגה ויזם את הרעיון המופלא להעמדת מאות ואלפי אברכי כוללים היודעים את הש"ס כולו על בוריו.

רשת הכוללים זכתה לכבוד והערכה מרובה מכל גדולי הדור, מרן שר התורה נוהג היה לארח את אברכי הכוללים, גאוני ש"ס אידן, בזמנים קבועים, כדי לפלפל עמם בלימוד ולהשתעשע עמם בדברי תורה מכל רחבי הש"ס הבבלי, ועם חלקם אפילו בכל רחבי הש"ס הירושלמי ומדרשי חז"ל, ולא אחת הפליג בשבחים אודות מפעלותיו של הכולל, עד שהגדיל לעשות ואף קם ממקומו לכבודו של ראש רשת הכוללים הגר"א הלוי אייזען, כדי להפגין את גודל ההערכה שהוא רוחש למפעל הקדוש והנשגב שחולל מהפכה של ממש בעולם התורה, כפי שהעידו מרן שר התורה זצ"ל ואתו עמו יבלחט"א מרן ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין שליט"א, שאמרו כי רשת הכוללים הפכה את ידיעת הש"ס כולו על בוריו ליעד בר השגה עבור אברכים רבים.

מעמד הסיום התקיים באחרונה בהיכל 'יסודי התורה' שבשכונת סטמפורד היל בלונדון, בהפקה יוקרתית ובליווי כלי זמר ובעלי מנגנים כיאה וכיאות לכבודה של תורה, כשבראש המעמד הופיעו כבוד כל גדולי התורה בלונדון, אדמו"רים ראשי ישיבות, רבנים ודיינים, לכבוד התורה ולכבוד לומדיה. היה זה הסיום הראשון של הסניף הלונדוני של 'ש"ס אידן', והשמחה היתה בהתאם, כשתושבי לונדון היהודים הבינו שהחל מעתה הם יזכו לשמחת סיום הש"ס של גאוני ש"ס אידן מדי שנה בשנה, כדרכם של לומדי כוללי 'ש"ס אידן' בארץ הקודש, שאחר שלמדו את הש"ס כולו ביוסודיות ובעמל רבים משך שבע שנים, הם לומדים את הש"ס כולו מדי שנה בשנה, וחלקם אף מסיימים את הש"ס עם התוס' מדי שנתיים.

"אני לא מתחרט על זה"

רגע השיא במעמד היה כאשר הוקראה האיגרת המיוחדת אשר שיגר נשיא רשת הכוללים, מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל אל המעמד. את מכתב הברכה שלח מרן בשבועות האחרונים לחייו, עם הגאון הרב ישראל מאיר דרוק שליט"א, אשר למד עמו בחברותא רבות בשנים ושנבחר על ידי מרן שר התורה לייצג אותו במעמד כביר זה.

לאחר שהקריא את המכתב שבו הפגין מרן שר התורה את הערכתו והוקרתו העצומה לאברכי הכולל שיחיו, הוסיף הגרי"מ דרוק שליט"א שלומדי התורה נוחלים את העולם הזה ואף את העולם הבא, והרחיב בדבריו אודות מסירות נפשם של אברכי הכולל, המקדישים כל רגע ללימוד הש"ס בתמידות ובעקביות, וביאר שרק ע"י ההתמדה העקבית ניתן לכבוש ולהשיג ולקנות קניינים בתורה הק' כפי שזכו אברכי הכולל הי"ו. את דבריו סיים הגרי"מ שליט"א בדברי שבח לנשותיהם של גאוני ש"ס אידן שמאפשרות לבעליהן להקדיש כל רגע ורגע מחייהם לעסק התורה. הוא סיפר שמרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל אמר בשעה שהספיד את מחברתו הטהורה הרבנית בת שבע ע"ה: 'הבטחתי מחצה על מחצה, ואני לא מתחרט על זה'.

"אתם מעוררים קנאה"

הגאון הרב חיים דונר שליט"א אמר בתחילת דבריו הנרגשים לאברכי הכולל: "אתם מעוררים קנאה אצל הציבור', וביאר את דבריו כי אכן כל אחד ואחד מהמשתתפים במעמד ומי שישמעו עליו לאחר מכן בוודאי יתמלא קנאה עזה בחתנים המסיימים וירצה גם הוא להיות כמו אותם אברכים שזוכים לדעת את הש"ס על בוריו ושכל דברי הש"ס שגורים על לשונם ומחודדים בפיהם.

את המשא המרכזי נשא הגאון הצדיק רבי יחזקאל שרגא ברוך הלברשטאם שליט"א, 'הרב הצעיר' של קהילת הקודש צאנז, נתניה ובנו בכורו של כ"ק מרן אדמו"ר מצאנז שליט"א שהגיע במיוחד מארה"ק ליטול חלק במעמד.

מדובר במאורע נדיר וראשון מסוגו, באשר הגה"צ שליט"א, אשר ידוע בקרב חסידי צאנז כבעל דרשן יחיד במינו, פה מפיק מרגליות אשר מפליא לעשות בדרשותיו לפלפל בדברי הש"ס והראשונים בבקיאות עצומה ובסגנון דיבור רהוט ויוצא דופן, אך הוא מונע עצמו מלהיענות להזמנות לשאת דברים מחוץ לק"ק צאנז, וכעת לנוכח הערכתו העצומה לכוללי 'ש"ס אידן' לאחר שנוכח במו עיניו לראות את גודל מפעלם ולעמוד על טיבם של כמה מגאוני 'ש"ס אידן' שאותם הוא מכיר באופן אישי, ניאות להטריח את עצמו עד לונדון במיוחד כדי לשאת דברים במעמד ההיסטורי שמבסס ומאדיר את כבוד התורה בלונדון יצ"ו.

ואכן, במעמד נשא הגה"צ שליט"א דברים נרגשים מעומקא דליבא, והיטיב לתאר את האופן שבו נדרשים לומדי 'ש"ס אידן' להקדיש לא רק את כל זמנם ועתותיהם ללימוד התורה, אלא גם לשעבד את תאוות ומחשבות ליבם ואת כח הזיכרון שלהם לתורה הקדושה, כשהוא מרחיב בתיאורים אודות גדולי עולם שזכו לזיכרון מופלא ולא שכחו אות אחת מדברי התורה, אבל לא הצליחו לזכור את הדרך מבית המדרש לביתם וכן ענייני עוה"ז אחרים שנשמטו מזכרונם החד, משום שכל רעיונותיהם וכל מחשבותם היו דבוקים בתורה הקדושה, ואכן בגאוני ש"ס אידן ניתן לראות מעין אותה מדרגה נפלאה באשר הם זונחים כל הבלי העולם הזה ומשקעים עצמם בים התלמוד.

את סיום הש"ס ערך כ"ק מרן אדמו"ר מויז'ניץ-לונדון שליט"א, שהוסיף בדברי שיר ושבח על גדלות המעמד, בתפילה והודיה להשי"ת על שזכינו לעמוד ולהשתתף בכינוס מפואר ונעלה זה 'להודיע לבני האדם גבורותיו' אלו גיבורי כח עושי דברו הקודים על דלתות התורה יומם ולילה לא ישבותו, ומה נאה ומה יפה לקיים את השמחה הגדולה הזאת בחודש אדר אשר מרבין בו בשמחה ואשר בו קיבלו וקיימו היהודים עליהם ועל זרעם להיות עוסקים בתורה מאהבה.

באמירת הקדיש כובד הנגיד הנכבד פטרון הכולל בסניף לונדון, הרה"ח רבי ישראל מושקוביץ שליט"א, אשר חתנו הגאון רבי אברהם דוד אולבסקי שליט"א, שהיה בעבר מבכירי הלומדים בכולל ש"ס אידן בירושלים עיה"ק, מכהן עתה כראש הכולל בסניף לונדון.

דמעות של התרגשות

בהתחלת הש"ס כובד פטרון ומייסד רשת הכוללים הגאון רבי אברהם הלוי אייזען, אב"ד פוזנא שליט"א אשר מטפח בכל עת במסירות נפש עצומה את רשת הכוללים, ועוקב באהבה ובדאגה אחר תמיחתו והתקדמותו של כל אברך נוסף הזוכה להגיע לידיעת הש"ס ואף אברכי הכוללים מחזירים לו באהבה רבה הכרת הטוב מופלגת על החסד שגמל עימם כשהכניסם תחת כנפי השכינה להיות זוכים לדעת את הש"ס כולו על בוריו.

כשדמעות של התרגשות בעיניו, סיפר אב"ד פוזנא שליט"א על ימי הבראשית, כיצד נולד רעיון הקמת רשת הכוללים, וכיצד צמח הסניף הראשון לרשת ענפה של סניפים שמייצרים מהפכה של ממש בעולם התורה, ומכניסים מושגים ושאיפות חדשות בלבם של עמלי התורה בדור יתום זה. פרק מיוחד בדבריו הקדיש אב"ד פוזנא שליט"א להזכיר מעלתם של תומכי תורה ובמיוחד שיבח את הנגיד פטרון הכולל הרב ר' ישראל מושקביץ שליט"א שאינו חוסך במאמצים ומשאבים כדי להעמיד את הכולל על תלו ולהרחיבו עוד ועוד, למען יעמיד תלמידים רבים בסייעתא דשמיא.

דבריו הנרגשים של אב"ד פוזנא שליט"א הותירו רושם עצום בלב הקהל הרב שכבר התאסף בירכתי האולם, ומיד לאחר מכן פצחה התזמורת והמקהלה בקול שיר ושבח לכבודה של תורה, כשהכל נותנים יד ליד ומצמידים כתך לכתף, ויוצאים בריקודי שמחה נעלים לכבוד התורה ולכבוד לומדיה, עד שאמרו שמעולם לא ידע אולם 'יסודי התורה' ומעולם לא ידעה לונדון הבירה, מעמד שמח ומופלא שכזה לכבודה של תורה.

ניתן להתרשם ממבחנים באתר שס איד'ן>>

כמו כן ניתן לתרום בעמדות נדרים פלוס | וקהילות

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר