7 ימים לבחירות

הימין ידיח את נשיא צרפת בגלל השמאל? • סקירה

ביום ראשון הקרוב יערך סבב שני בבחירות לנשיאות צרפת. המירוץ צפוי להיות צמוד כשאשת הימין הקיצוני לה פן תנסה להדיח את מקרון • השמאל יחרים ויכתיר את לה פן? (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: Shutterstock)

7 ימים מכריעים בצרפת יסתיימו ביום ראשון הקרוב כשאזרחי צרפת ייצאו להצביע בפעם השנייה ולהחליט האם הם רוצים לראות את מקרון ממשיך להיות בארמון האליזה, או שמא להכתיר את אשת הימין הקיצוני מארין לה פן? בדקנו מה הסיכויים לשינוי בצרפת אחרי 5 שנות מקרון.

הסקרים

אז למי שלא עקב עד עכשיו, בסבב הקודם היו מועמדים רבים, ורק השניים שהגיעו למקום הראשון הצליחו לעלות לסבב השני - הנשיא המכהן מקרון, ומארין לה פן.

בבחירות שהיו לפני 5 שנים, התרחיש היה דומה, וגם אז לה פן ומקרון התחרו ראש בראש, ומקרון ניצח בהליכה. אלא שכעת נראה כי המצב שונה, והפערים ביניהם מאוד קטנים.

כך למשל על פי סקר של 'אטלס פוליטיקו' מהיממה האחרונה, עולה כי הנשיא המכהן מקרון זוכה ב-52 אחוזים מקולות הבוחרים, ואילו לה פן זוכה ב-48 אחוזים, פער שכמעט נמצא בטווח של טעות הדגימה.

מלחמה על כל קול

במהלך היומיים האחרונים עושה נשיא צרפת מקרון מסע לערים מתנדנדות, שם ניסה לשכנע בכל כוחו את תושבי הערים להצביע לו.

גם לה פן לא נחה לרגע, והולכת בעיקר לכפרים קטנים, שם זוכה המועמדת הקיצונית לאהדה גדולה. ובכל זאת, גם מקרון וגם לה פן מבינים על מה הם נלחמים.

הנחת היסוד של שני המועמדים היא פשוטה - מי שהצביע להם בסבב הראשון לפני שבוע וחצי, כנראה יצביע להם גם הפעם. אבל מקרון ולה פן יחד זכו בקצת יותר מ-50% מהקולות מה שאומר שיש עוד קצת פחות מ-50% מהצרפתים שעדיין ניתן לשכנע אותם אחרת. וזה ה-מ-ו-ן.

המועמד שהיגע למקום השלישי וכמעט העפיל לסיבוב השלישי זככה במעל 21% מקולות הבוחרים, מה שגורם לשני המועמדים לרצות בתמיכתו.

הבעיה, שהמועמד במקום השלישי, מלנשון, נחשב לאיש שמאל קיצוני, שבחיים לא יתמוך בלה פן הימנית קיצונית, ומנגד גם לא מחובבי מקרון.

כך נוצר מצב בה מפלגתו של מלנשון לא תומכת באף מועמד. מקרון מנסה להוביל את קמפיין הבחירות שלו תוך מסע שכנועים לבוחרי מלנשון לבחור בו, כי אחרת תגיע לה פן הקיצונית ימנית, ההיפך אידלואגית מהם.

מנגד, גם לה פן לא מוותרת על קולות אלו ולוחצת להם על הנקודות הכואבות בהן הנשיא מקרון פעל בתקופת נשיאותו, פעולות שהביאו למשל למחאת האפודים הצהובים, בה בוחרי מלנשון רבים לקחו חלק.

כך או כך מדובר במירוץ צמוד, וכרגיל ב'כיכר' אנחנו נסקר את מערכת הבחירות המרתקת הזו עד לתום ספירת כל הקולות במדינה האירופאית אולי החשובה ביותר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר