דרמה בין לאומית • הפרטים והפרשנות

המדינה הנייטרלית הודיעה: נצטרף לנאט"ו; הסיבה: פוטין

שוודיה ופינלנד שומרות על ניטרליות - בדומה לשוויץ. בחודשים האחרונים, מאז הלחימה באוקראינה, גבר הרצון במדינה לחבור לברית נאט"ו, היום, הוגשה בקשה רשמית • כל הפרטים על הדרמה (עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
נשיא רוסיה פוטין (צילום: Shutterstock)

אחרי שנים רבות וארוכות של ניטרליות, ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין, ונשיא המדינה סאולי ניניסטה, הודיעו היום (חמישי) בהצהרה משותפת על כוונתם להצטרף לברית המדינות הצבאית - ברית נאט"ו.

פינלנד, שכנתה של רוסיה נקטה כאמור במשך שנים ארוכות בניטרליות מוחלטת מבלי לנקוט בעמדה רוסית או אמריקאית - אך בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, הודיעו על הצטרפות לברית נאט"ו, דבר שנשיא רוסיה פוטין אמר בעבר כי הדבר עשוי להוביל למלחמה רחבה.

הסיבה של הפינים באה בין היתר בשל הרצון להגן על עצמם במקרה של פלישה, שכן אם יהיו חברות בנאט"ו, מדינות המערב יהיו חייבות להתערב צבאית - זאת בניגוד למצב בו אוקראינה נמצאת כעת.

הנשיא וראש הממשלה אמרו הבוקר כי "פינלנד חייבת להגיש ללא עיכוב בקשה להצטרף לנאט"ו ואנחנו מקווים שהצעדים שעל המדינה לעשות כדי לקבל את ההחלטה הזו בימים הקרובים".

במהלך מסיבת העיתונאים, נשאל הנשיא ניניסטה האם המהלך לא ירגיז את פוטין. הנשיא שיב כי יאמר לפוטין: "אני אגיד לו - אתה גרמת לזה. תביט במראה".

בימים הקרובים צפויה גם שוודיה להודיע הודעה דומה על הצטרפות לנאט"ו.

הסיבה שפוטין יכעס - מאוד

הטריגר המרכזי של נשיא רוסיה פוטין לפלישה לאוקראינה היה הרצון האוקראיני להצטרף לברית המדינות הצבאית, ברית נאט"ו. על פי סעיף 9 באמנה, כל מדינה החברה בארגון, זכאית להגנה מכלל החברות, מה שאומר שבמקרה של מתקפה על חברה בנאט"ו - כל שאר המדינות החברות צריכות להתערב צבאית.

מכיוון שאוקראינה לא הייתה חברה באופן רשמי בברית נאט"ו, מדינות המערב לא היו מחויבות לסייע לאוקראינה צבאית ולשלוח לאוקראינה חיילים - דבר שבשוודיה ופינלנד רוצים למנוע.

לצד זאת, נשיא רוסיה פוטין שואף לכה שפחות מדינות הגובלות עם רוסיה שחברות בברית נאט"ו - והצטרפות של נאט"ו תרחיב את שטחי ברית נאט"ו בגבול עם רוסיה בלמעלה מ-1,300 קילומטרים.

העובדה הבאה יכולה להעיד על הבעיה של נשיא רוסיה פוטין: לפני הפלישה, שאף לכבוש את אוקראינה ולהטיל במדינה שלטון בובות, שלא יצרף לנאט"ו.

אך בשל סיוע מערבי רב, ובשל נחישות גדולה של האוקראינים, נראה כי משימתו של פוטין באוקראינה נכשלה. אך לא רק זאת - לדבר היו גם גלי הדף.

כגל הדף אפשר להתייחס לרצון של פינלנד להצטרף לברית המדינות הצבאית; עד לפני פחות משנה, רק 20 אחוזים מהפינים רצו שפינלנד תהיה חברה בנאט"ו. כעת - 76 אחוזים. זינוק שכנראה קרה אך ורק בגלל החלטת פוטין לפלוש לאוקראינה.

כך או כך, נראה כי פוטין נכנס להרפתקה ששמה פלישה לאוקראינה- מבלי שהעריך נכונה את כוחה האמיתי של אוקראינה.

כעת, ייתכן כי בימים הקרובים שוודיה תכריז גם כן על רצון להצטרפות לנאט"ו. שתי המדינות ייכנסו להליך שיכול להימשך שנים רבות - אך בהחלט ירגיז את פוטין בטווח המיידי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר