הקרבן הבא של רוסיה?

ברוסיה מגיבים להחלטה הדרמטית: "איום שיגרור תגובה"

אחרי שפינלנד הכריזה הבוקר רשמית על כוונתה להצטרף לברית המדינות המערביות ברית נאט"ו, ברוסיה מגיבים בכעס להחלטה • מזכ"ל נאט"ו: "פינלנד תתקבל בחמימות לנאט"ו" (חדשות בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
פוטין לצד מזכ"ל נאט"ו (צילום: Shutterstock)

שעות אחרי ההודעה הרשמית של ראש ממשלת פינלנד ונשיא פינלנד על ההחלטה הרשמית שלהם להגיש בקשה להצטרפות לברית המדינות הצבאית ברית נאט"ו - ברוסיה מגיבים בחריפות להחלטת המדינה השכנה.

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר היום בצהריים (חמישי) כי ״הצטרפות פינלנד לנאט״ו היא בהחלט איום על רוסיה - שתגרור תגובה סימטרית״.

תגובה דומה אמר גם נשיא רוסיה לשעבר מדבדב - שמשמש היום כבכיר מאוד במערכת הביטחון הרוסית. מדבדב אמר כי ״רוסיה לא מאיימת על העולם במלחמה גרעינית״. אך כמה משפטים לאחר מכן סתר את המשפט ואיים במלחמת גרעין: "נאט"ו ורוסיה עלולות לצאת למלחמה בגלוי, מה שיכול להיהפך למלחמה גרעינית מלאה. זה יהיה תרחיש הרסני עבור כולם."

לעומת רוסיה, מזכ"ל ארגון נאט"ו אמר כי "פינלנד תתקבל בחמימות אל נאט"ו, תהליך הצטרפותה יהיה חלק ומהיר".

מוקדם יותר היום הודיעו אחרי שנים רבות וארוכות של ניטרליות, ראש ממשלת פינלנד סאנה מרין, ונשיא המדינה סאולי ניניסטה, בהצהרה משותפת על כוונתם להצטרף לברית המדינות הצבאית - ברית נאט"ו.

פינלנד, שכנתה של רוסיה נקטה כאמור במשך שנים ארוכות בניטרליות מוחלטת מבלי לנקוט בעמדה רוסית או אמריקאית - אך בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, הודיעו על הצטרפות לברית נאט"ו, דבר שנשיא רוסיה פוטין אמר בעבר כי הדבר עשוי להוביל למלחמה רחבה.

הסיבה של הפינים באה בין היתר בשל הרצון להגן על עצמם במקרה של פלישה, שכן אם יהיו חברות בנאט"ו, מדינות המערב יהיו חייבות להתערב צבאית - זאת בניגוד למצב בו אוקראינה נמצאת כעת.

הנשיא וראש הממשלה אמרו הבוקר כי "פינלנד חייבת להגיש ללא עיכוב בקשה להצטרף לנאט"ו ואנחנו מקווים שהצעדים שעל המדינה לעשות כדי לקבל את ההחלטה הזו בימים הקרובים".

מהלך מסיבת העיתונאים, נשאל הנשיא ניניסטה האם המהלך לא ירגיז את פוטין. הנשיא שיב כי יאמר לפוטין: "אני אגיד לו - אתה גרמת לזה. תביט במראה".

בימים הקרובים צפויה גם שוודיה להודיע הודעה דומה על הצטרפות לנאט"ו.

הסיבה שפוטין יכעס - מאוד

הטריגר המרכזי של נשיא רוסיה פוטין לפלישה לאוקראינה היה הרצון האוקראיני להצטרף לברית המדינות הצבאית, ברית נאט"ו. על פי סעיף 9 באמנה, כל מדינה החברה בארגון, זכאית להגנה מכלל החברות, מה שאומר שבמקרה של מתקפה על חברה בנאט"ו - כל שאר המדינות החברות צריכות להתערב צבאית.

מכיוון שאוקראינה לא הייתה חברה באופן רשמי בברית נאט"ו, מדינות המערב לא היו מחויבות לסייע לאוקראינה צבאית ולשלוח לאוקראינה חיילים - דבר שבשוודיה ופינלנד רוצים למנוע.

לצד זאת, נשיא רוסיה פוטין שואף לכמה שפחות מדינות הגובלות עם רוסיה שחברות בברית נאט"ו - והצטרפות של נאט"ו תרחיב את שטחי ברית נאט"ו בגבול עם רוסיה בלמעלה מ-1,300 קילומטרים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר