אירוע הירי האנטישמי בניו יורק

רשימות מזעזעות: דעותיו של הרוצח נגד החסידים נחשפות

הצעיר בן ה-18, שיצא למסע רצח בניו יורק: "אני פאשיסט, אנטישמי ודוגל בעליונות לבנה" • פרטים על הרוצח ועל המתקפה בשבת, ומחשבותיו על החרדים שחיים בארצות הברית (אקטואליה, בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
גנדרון (צילום: ללא קרדיט, מתוך הרשתות החברתיות)

צעיר אנטישמי, שירה למוות אמש (מוצ"ש) בעשרה בני אדם בצרכנייה בעיר באפלו שבניו יורק, לא היסס להשמיע את דעותיו על חרדים, יהודים, ובני מיעוטים.

מה בדיוק קרה?

בן ה-18, ששמו פייטון גנדרון, נעצר על ידי המשטרה לאחר שביצע את מסע הרצח ואף פרסם אותו בשידור חי ברשת החברתית Twitch באמצעות מצלמה שבה הצטייד.

על פי עדי ראייה הוא היה "חמוש בכבדות" במבחר כלי נשק. לבש בגדים בצבעי הסוואה, לראשו חבש קסדה קרבית, ועל גופו לבש מגנים שמקובלים בצבא.

עובדת בצרכנייה סיפרה שהצעיר התחיל לירות בצרורות על לקוחות ששהו בחניון, בעזרת רובה שעליו נכתב 'ניגר' (מילת גנאי כלפי שחורים). על פי רשת CBS, גם בעת המתקפה צעק קריאות גזעניות. מהחניון רץ אל תוך המכולת שהייתה עמוסה קונים באותה שעה, שם המשיך לירות לעבר חפים מפשע.

זירת הרצח (צילום מסך: Google Maps)

בסך הכול הצליח הנער לפגוע בשלושה עשר בני אדם - 11 מתוכם כהי עור. עשרה מתוכם מתו עד כה מפצעיהם. שלושת הפצועים מטופלים נכון לשעה זו (ראשון) במרכז רפואי סמוך.

למרות שהכול תועד, כשנעצר החליט גנדרון להכחיש את כל המיוחס לו. עם זאת, רעיונות השנאה שבהם מאמין גנדרון כבר בגיל כה צעיר, באו לידי ביטוי ברשימות מוקלדות שכתב לעצמו, והרי קטע מתוכם, שניסח בצורת שאלה ותשובה:

הרשימות המזעזעות

"האם אתה פשיסט?

כן, פשיזם הוא אחד מהאידיאולוגיות הפוליטיות היחידות שיאחדו את הלבנים כנגד אלו שיחליפו אותם. מאחר וזה מה שאני מעוניין בו, לקרוא לי פשיסט זה מדויק.

האם אתה דוגל בעליונות לבנה?

כן, הייתי קורא לעצמי דוגל בעליונות לבנה. אחרי הכול, איזה גזע אחראי על העולם בו אנו חיים כיום? אני מאמין שהגזע הלבן הוא עליון באינטליגנציה שלו מעל כל הגזעים.

האם אתה גזען?

כן. אני גזען מאחר ואני מאמין בהבדלי יכולת בין גזעים.

האם אתה מתנגד לסובלנות?

בוודאי! הערכים האחרונים שנשארים לאומה שגוועת, הם סובלנות ואפתיה, ואני לא מעוניין בזה בכלל.

האם אתה אנטישמי?

כן! אני מקווה שכל היהודים ילכו לעזאזל! תחזרו לגיהינום שממנו באתם, שטן! אבל במציאות, יהודים שכבולים ליהודה שממנה באו, ושאינם יכולים להפיץ את בניהם ואת אמונותיהם, לא מדאיגים אותי. חשוב לציין שהדבר בלתי אפשרי כאשר ישנו חיבור ראוי לרשת האינטרנט".

קטע מרשימותיו, צילום מסך

קטע נוסף מרשימותיו:

"אכן, כל הסיפור של גדילת הקהילה החסידית (כינוי כללי לחרדים בארה"ב, י"נ) וההשפעה שלה על כמה שכונות מבוססות, זכתה להתעלמות על ידי העיתונאות המרכזית. פעילות חסידית בברוקלין, בג'רזי סיטי, בבלומינגבורג, בלייקווד ובטומס ריבר, היא מצערת, והניסיונות על ידי הקהילות המקומיות להילחם בכך - נענים בטענות שהמקומיים אנטישמיים.

חסידים רושמים באופן קבוע את בתיהם כבתי תפילה על מנת להימנע מתשלום מס נכס, ובכך גורמים לתושבים אחרים לשלם עבור משטרה, כיבוי אש ותחזוקת המבנים. כאשר חסידים מצליחים להיבחר לוועדות החינוך המקומיות, הם מסיטים את תקציב החינוך הממשלתי אל המוסדות שלהם.

כאשר חסידים מתחתנים בתוך קהילותיהם ולא נרשמים באופן ממלכתי, הנשים נרשמות כאימהות יחידניות כדי לקבל סבסוד בגידול ילדיהן.

הגברים על פי רוב לא עובדים כלל, כדי שיוכלו ללמוד תלמוד ולעסוק בהונאה, להצהיר על עצמם כעניים ובכך לקבל תלושי מזון, דמי אבטלה ושירותים פיננסיים נוספים.

חסידים גם לא רואים במערכת המשפט רלוונטית. יש להם בתי משפט פרטיים, ששימשו להסתיר פושעים - כולל אפילו מתעללים בילדים מהקהילה שלהם.

לאחר שהם מצליחים להגיע לנוכחות מסוימת ביישוב כלשהו, הם קונים מבנים ובכך מכריחים את התושבים הוותיקים לצאת משם. הם מתעלמים מחוקי הבנייה ודרישות הרישוי כדי להביא לשם עוד מבני דתם ומשפחותיהם הגדולות, ולאחר שמתבססים שם - הם יוצרים מובלעת עויינת כלפי זרים.

ההתרחבות החרדית בארה"ב. סיום הש"ס בניו ג'רזי (צילום: Shutterstock)

מיהו פייטון גנדרון?

פייטון גנדרון, בן 18, תושב ניו יורק. הוריו, פאול ופאמלה, מועסקים שניהם כמהנדסים אזרחיים במדינה, עבור מחלקת התחבורה הממשלתית.

פייטון הוא הבכור במשפחה בת ארבעה ילדים, ולדברי שכנים מדובר בבני מעמד הביניים ומעלה. "הם נראים כמו אנשים נורמליים, היינו מזועזעים", סיפרו השכנים לתקשורת מקומית. לדבריהם, "פאול ופאמלה הם הורים נהדרים שעובדים קשה כדי לספק למשפחתם חיים טובים".

על פי ההערכות המשטרתיות, פייטון נסע כ-200 מייל (320 ק"מ) כדי להגיע לאותו אזור בבאפלו שמתאפיין באוכלוסייה אפרו-אמריקנית גדולה.

ברשימותיו כתב הנער-הרוצח כי רכש ציוד לחימה בתקופה מסויימת, אך לא היו לו כוונות רציניות להשתמש בו, עד לחודש ינואר.

בשלב זה הוא מוחזק במעצר ולא יזכה לצאת בערבות, וצפוי לקבל עונש מקסימלי: מאסר עולם ללא אפשרות חנינה או שחרור מוקדם. יתכן שעם הזמן יתווספו לתיקו סעיפים נוספים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר