המאבק מול רוסיה

בחסות המלחמה: ארה"ב תחרים נכסי רוסיה עבור החסידים

ספריית האדמו"רים כנראה לא תוחזר בזמן הקרוב לבעליה החוקיים, אבל דווקא קנסות העתק שבהם מחוייבת רוסיה כלפי חב"ד עשויים להיפדות מתאגיד אמריקני-רוסי בתום הסאגה המשפטית (חדשות)

שלמה מן | כיכר השבת |
אחד ממבני תאגיד VEB במוסקבה (צילומים: Shutterstock)

נרשמה התפתחות לטובת חב"ד, בסאגה ארוכת-שנים שהיא מנהלת נגד ממשלת רוסיה בדבר ספרים עתיקים השייכים לחסידות ואשר מצויים בידי הקרמלין.

ספריית האדמו"רים כנראה לא תוחזר בזמן הקרוב על ידי הקרמלין, מאחר ופוטין שומר על הנכס היקר צמוד אליו והסכים רק לשחרר חלק קטן מתוכו ל'מוזיאון לסובלנות יהודית' במוסקבה. אבל קנסות עתק של רוסיה כלפי חב"ד עשויים להיפדות מתאגיד אמריקני-רוסי בתום סאגה משפטית.

עד כה צברה רוסיה 'חוב' של כ-165 מיליון דולרים לחב"ד, ואם המהלך הנוכחי יאושר סופית - סכום זה או חלקו יוכל להגיע לידי אגודת חסידי חב"ד (אגו"ח) בקראון הייטס.

כזכור וכפי שדיווחנו בהרחבה ב'כיכר השבת', 'אוסף שניאורסון' - אוצר הספרים של אדמו"רי חב"ד, עומד במרכזה של סאגה חוקית שמתנהלת בבית המשפט בוושינגטון - בניסיון לכפות על ממשלת רוסיה להשיב את שגזלה מהחסידות.

בשנת 2012 פסק ביהמ"ש כי על כל יום בו רוסיה לא משיבה את הספרים לאגו"ח היא מחוייבת בקנס בן 50 אלף דולרים. רוסיה, כמובן, נמנעה מלשלם - ואף בחרה שלא לשלוח ספינות ממשלתיות לחופי ארה"ב בכדי שהן לא יעוקלו לתשלום קנסות העתק.

אלא שעורכי הדין של חב"ד מצאו פתרון אחר: לפדות את הקנסות מגופים המזוהים עם רוסיה שפועלים בארצות הברית, כמו חברת VEB - תאגיד בנקים גדול הפועל מטעם החברה הפיננסית הרוסית.

לאורך זמן רב נמנע התאגיד מלחשוף את רשימת הנכסים שבידו, ודאג להסתירם היטב כך שיקשה לקשר בינם לבין רוסיה. לפני כשמונה חודשים דן בית המשפט ב'צו גילוי מסמכים' שהוצא נגד VEB - אך כל זה היה לפני שפוטין פלש לאוקראינה והחל להפציץ אותה.

עד כה, לדברי גורמים המעורבים בפרשה, בארצות הברית חששו כי סנקציות ממשיות על רוסיה תובלנה לתסבוכת דיפלומטית קשה עם המעצמה האירו-אסיאתית, אבל נראה שכעת, לאחר שהאווירה הציבורית בארצות הברית וגם רוח השלטון היא נגד הקרמלין, הזדמנה שעת הכושר להכות בתאגיד המזוהה עם רוסיה.

בית המשפט האמריקני יפעל להחרים את נכסי VEB כדי לפדות מהם את הקנסות, כך נאמר לעורך הדין סטיבן ליברמן המייצג את חב"ד במאבק הנוכחי.

לדברי ליברמן, "הממשלה הפדרלית קבעה ש-VEB היא 'קופת חיסכון' עבור הקרמלין, זה בעצם כלי של מדינת רוסיה. תקוותנו היא שאם נוכל לתפוס את הנכסים האלה, זה יפעיל מספיק לחץ על פוטין ואנשיו עד שהם יחליטו סוף סוף להחזיר את ספריית הקודש הזו, שהינה בעלת משמעות כה גדולה ליהודים בכל העולם, אבל לא לממשלת רוסיה".

ליברמן אופטימי באשר לכסף שאולי יגיע למיוצגיו, אבל משפטנים אחרים מאמינים שארצות הברית לא תמהר להחרים נכסים, משום שהדבר יגרום להצפה של אזרחים אמריקניים שתובעים את רוסיה וירצו גם הם לפדות את המגיע להם מתאגידים שכאלו.

תאגיד רוסי-אמריקני אחר, בשם Tenex, עלה גם הוא לכותרות בהקשר זה. עד כה לא ניסו להחרים את נכסי התאגיד העוסק בייבוא אורניום, אך אם גם הוא יסתבך כאן - הרי ש"חב"ד תהיה הארגון הדתי היחיד בעולם המחזיק באספקת כוח גרעינית", אמר ליברמן בחיוך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר