כך זה יעבוד • סקירה

בחירות לפרלמנט בצרפת: מכה למקרון וניצחון לאנטישמי?

בעוד מספר שבועות ייערכו הבחירות לפרלמנט הצרפתי הלא הוא האסיפה הלאומית • בבחירות ינסה מקרון לפחות לשמר את כוחו • כך זה יעבוד, וזאת הסיבה שהבחירות ישפיעו על כולם (עולם, חדשות)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: Shutterstock)

בעוד מספר שבועות ייצאו אזרחי צרפת להצביע שוב בבחירות לפרמנט הצרפתי הלא הוא האסיפה הלאומית. לקראת הבחירות, 'כיכר' בסקירה מיוחדת: איך השיטה הצרפתית עובדת, איך הבחירות ישפיעו על חמש השנים הבאות של הנשיא מקרון באליזה, איך ישפיעו על אזרחי צרפת ואיך על העולם כולו.

השיטה

על פי שיטת הבחירות בצרפת, הנשיא ממנה את ראש הממשלה, ומינויו של ראש הממשלה מאושר באסיפה הלאומית. הנשיא יכול לבחור גם ראש ממשלה שלא על דעת הפרלמנט, אך הדבר יכול לתקוע את החקיקה ולקדם רפורמות. במילים אחרות: לתקוע את הקדנציה.

לקראת הבחירות הקרובות הכריז הנשיא מקרון כי הוא ממנה את שרת העבודה אליזבת בורן לתפקיד ראש הממשלה, תוך תקווה שתסייע לו בהבאת רוב לפרלמנט ובהחזקת התפקיד השני בחשיבותו אחרי נשיא צרפת - בידי מפלגת קדימה אותה הוא מנהיג.

יביא רוב? הנשיא מקרון (שאטרסטוק)

בדומה לבחירות לנשיאות, גם בבחירות לאסיפה הלאומית יוצאים אזרחי צרפת להצביע בשיטה האיזורית. הבחירות ייערכו בעוד קצת פחות משלושה שבועות. על פי שיטת הבחירות בצרפת, אם במחוז מסויים אף מועמד לא השיג לפחות 25 אחוזים מהקולות, מתקיים סיבוב שני בדיוק שבוע לאחר מכן.

השיטה למעשה יכולה להביא לכסיסת ציפורניים קשה בארמון האליזה אם במחוזות רבים ייערכו סיבובים שניים. נציין כי זהו לא סוף העולם - וגם אם מקרון לא ישיג רוב בפרלמנט, הוא עדיין יישאר נשיא, אבל ייאלץ לחלוק סמכויות עם מפלגות אחרות ולוותר על תפקיד ראש הממשלה למפלגה אחרת.

הבחירות

כאמור, מקרון הכריז על אליזבת בורן כראש הממשלה, וכאחת שאמורה להמשיך לקדנציה של 5 שנים בתקווה שמפלגת קדימה תשיג רוב.

הבחירה של מקרון בבורן היא לא מקרית. בורן נחשבת לסמן שמאלי בממשלה ובמפלגתו של מקרון, דבר שאולי יוכל לאפשר למפלגת קדימה לקחת קולות לשמאל הקיצוני של ז'אן לוק מלנשון שהתחזק מאוד בבחירות האחרונות לנשיאות.

ואם כבר דיברנו על מלנשון, כפי שדיווחנו כבר בעבר, מאחורי מלנשון עומדות התבטאויות קיצוניות במיוחד ואף חלקן אנטישמיות.

איש השמאל הקיצוני ז'אן לוק מלנשון (צילום: ויקימדיה)

מלנשון, שרץ לנשיאות מספר פעמים כבר הכריז שלא יתמודד שוב בעוד חמש שנים על משרת הנשיא, אך כעת שואף להקים קואליציה שמאלית ולחייב את הנשיא מקרון למנות דווקא אותו לראש ממשלה.

התרחיש הזה סביר, ואם מלנשון יהפוך לראש ממשלה הדבר אולי לא ילחיץ את משרד החוץ הישראלי כמו אם היה הופך לנשיא, ועדיין - מדובר במועמד בעייתי לישראל ואף בעייתי ליהודי צרפת.

לסיום, נציין כי מקרון בבחירות לנשיאות איבד קולות רבים ונחלש למרות ניצחונו. על פי תוצאות הבחירות מלפני כחודש איבד מקרון לא פחות מ-2 מיליון קולות, זאת לעומת מועמדת הימין הקיצוני מארין לה פן שדווקא התחזקה במיליון קולות.

כך או כך, ימים יגידו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר