'המנהיגים', הפרק הרביעי

הרודן שזרק אזרחים לתנינים ו"בשר אדם" היה מלוח לו

"ההיסטוריה חוזרת"? בסדרת הכתבות ב'מגזין כיכר' נחזור למנהיגים שהשפיעו על דפי ההיסטוריה - מי לטובה ומי לרעה • והפעם: סיפורו של אידי אמין, הרודן האכזר שזרק מתנגדי משטר לתנינים (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: הארכיון האוגנדי)

דפי ההיסטוריה עמוסים בשורות צפופות של מנהיגים יוצאי דופן שהשפיעו על המציאות העולמית והמקומית. יחד עם זאת, אפשר לומר כי הפרק על דיקטטורים עבה במיוחד, ואחד מהאנשים שהצליח להשיג מקום מפוקפק מאוד בזכות אכזריותו הרבה הוא אידי אמין - שהיה ידוע כאדם שנוטה להיעלב רבות, מה שהביא אותו לספק בית חם לחוטפי המטוס לאנטבה.

מאחורי אמין שורה של כינויים, בהם: היטלר השחור, הקצב מאוגנדה, המצ'טה ועוד... כינויים אלו רק מנסים להגדיר על קצה המזלג את אכזריותו של הרודן הזה.

ילדות

דיקטטור כמו דיקטטור לא אוהב שיודעים את הגיל שלו, לכן תאריך הלידה של אידי אמין, האיש שיזכה לימים לכינוי 'הקצב מאוגנדה', לא ברור. יחד עם זאת, על פי ההערכות, אידי אמין נולד בראשית שנות ה-20 של המאה הקודמת, ככל הנראה בשנת 1923.

אחת התכונות שהיו ממש חלק מהאופי של אמין היא האמונה באמונות תפלות. האמת, אין טעם להיות מופתעים. אמין נולד לאם שהייתה רופאת אלילים.

על פי הידוע, אידי אמין גדל בשבט מוסלמי קטן בשם קאקווה, ולא זכה להשכלה רבה במהלך הילדות שלו.

כשהיה בן עשרים, החליט אמין להצטרף לשורות הכוחות הקולוניאלים של בריטניה, ואט אט התקדם בסולם הדרגות. למרות האכזריות הרבה שנקט אמין בחקירות נגד שבויים שתפסו הכוחות, המפקדים בחרו שלא להדיחו מהכוח, אלא להיפך, לקדם אותו.

כך לאורך השנים התקדם אמין, עד שהגיע לתפקיד הרמטכ"ל האוגנדי, זאת אחרי שהשליט שהביא עצמאות לאוגדנה, אובוטה, מינה אותו לתפקיד כדי שיסייע לו בדיכוי מרד שדרש ממנו לשאת באחריות להברחות זהב שביצע יחד עם אמין.

השניים עצרו שרים בכירים, הודיעו על ביטול החוקה משנת 1962 בה הוכרזה עצמאות אוגנדה, והפכו את אובוטה לשליט יחיד עם סיוע מאמין.

ההפיכה

אובוטה ואמין היו קרובים מאוד לאורך השנים ועבדו בשיתוף פעולה מצוין. הדיל היה נהדר עבור השניים, אמין הרמטכ"ל ואובוטה על כס השליט.

אלא שאמין לא ידע שובע, והחל לאסוף נשק ותחמושת רבה. בזכות סיוע ישראלי ובריטי, בין היתר, הביא נשקים רבים למורדים בדרום סודן. לישראל כמובן היו את האינטרסים שלה, אבל בסוף הדבר חזר לה כבומרנג. עוד נגיע לזה.

אובוטה התחיל להריח מה קורה, והודיע לאמין כי הוא שולח אותו למעצר בית ומדיח אותו מתפקיד הרמטכ"ל. אלא שכל זה היה מאוחר מדי.

ארמונו של אמין

בשנת 1971 (תשל"א) השתתף אובוטה בוועידה בינלאומית בסינגפור, וכבר לא היה לו לאן לחזור. אמין ביצע הפיכה וטבח בכל תומכיו של אובוטה.

אמין היה מלא בתכונות בעיתיות, והפרנואידיות הייתה אחת מהן. כך למשל חשש מתומכי אובוטה שכן נשארו בחיים, והקים חולייה מיוחדת שחיסלה וכלאה רבים מהם.

אגב, לאחר פעולות ההדחה הכריז על עצמו אמין כשליטה של אוגדנה והוסיף לעצמו את התואר הצנוע (והקצר) הבא: "הוד מעלתו הנשיא לכל החיים, פילד-מרשל החאג' דוקטור אידי אמין, VC, DSO, MC, אדון כל חיות האדמה ודגי הים, כובש האימפריה הבריטית באפריקה בכלל ובאוגנדה בפרט". הענווה של אידי אמין כנראה הרקיעה שחקים...

פרנויות

לאחר עלייתו של אידי אמין לשלטון, מצא אובוטה מקלט מדיני בטנזניה (ספוילר: עד חזרתו לשלטון לאחר נפילת אמין). אובוטה ניסה לקדם הפיכה באוגנדה מרחוק ולהביא לבחירות.

אידי אמין הבין את הנעשה מתחת לאפו, והחל להפגיז ערים וכפרים רבים בטנזניה. שתי קבוצות אתניות שתמכו באובוטה היו לנגו ואצ'ולי - וההתנכלות אליהם הייתה רבה וקשה.

תנינים וקניבליזם

על פי ההערכות, ב-8 שנות שלטונו של אידי אמין מתו ונהרגו בנסיבות שונות בין 100 אלף ל-300 אלף בני אדם. מספר עצום.

אם אספר לכם שאידי אמין היה כה אכזר ששלח מתנגדי משטר וחברי שבטי לנגו ואצ'ולי לבית מלון - הייתם אומרים נו בסדר. אז זהו, שבמלון כזה לא הייתם רוצים להיות. מלון מינוס 100 כוכבים.

תיעוד מאחד מחדרי העינויים

מלון אחוזת הנילוס בקמפלה היה המיקום הידוע לשמצה בו היו נערכות חקירות אכזריות במיוחד. למקום היו מביאים חוליות שזכו לשם "לשכת המחקר הממלכתית" ו"יחידת בטיחות הציבור" כדי לחקור את מתנגדי המשטר.

בין עצי בננות בעיר קמפלה עמד שער פלדה עצום וכבד. בתוך המקום היה אותו מלון שהיה גיהינום שרק אכזריים כמו אידי אמין יכלו להמציא.

כך למשל הייתה הוצאה להורג 'יצירתית' של מתנגדי משטר וסתם אנשים שנחשדו בחוסר אהדה: העונש היה פשוט - אתם מוזמנים לצאת מהמקום, אבל בשחייה.

מתנגדי המשטר כמובן שמחו לצאת מהגיהינום, לא משנה באיזו דרך. אלא שלאחר שהיו נכנסים למים, היה מפעיל אחד מאנשי אמין מתג שהיה מעביר חשמל למים, וכל מי ששהה בנחל היה מתחשמל למוות.

רוב מוחלט של מתנגדי המשטר שמתו, מתו בגיהינום הזה. ועדיין לא קראתם כלום. כל פעם שהיה נעצר מתנגד משטר חדש או מי שהיה חשוד בכך, היו אנשיו של אידי אמין קושרים סרט שחור על עיניהם, ולוקחים אותם לנסיעה של ארבע שעות. למרות שרבים מהמתנגדים נעצרו יחסית בסמוך למקום, החיילים היו מסיעים אותם זמן רב כדי שיאבדו את תחושת המיקום בו הם נמצאים.

אחד מרכבי הפאר של אמין מעלים אבק (שאטרסטוק)

על פי השמועות, הפסקות חשמל רבות באוגנדה היו בשעות הלילה, ורבים טענו כי הסיבה לכך היא השלכת גופות רבות של מתנגדי משטר בסמוך לתחנת החשמל שפעלה בחסות זרם המים - והגופות האטו את זרם המים שהקטינו את תפוקת החשמל.

לצד זאת, באותו 'בית מלון' רבים היו נכלאים בתאים ופשוט מתים ברעב לאחר שהחיילים במקום סירבו לתת להם לאכול.

קצרה קצת היריעה מלפרט את כל מעשי הזוועה של אידי אמין אבל אולי נדבר רגע על המעשים שביצע בעצמו. כך למשל היה נוהג להשליך את הבולטים שבמתנגדי המשטר לתנינים שהיו טורפים באכזריות את אותם אלו שהעזו לדבר סרה ב"הוד מעלתו הנשיא לכל החיים, פילד-מרשל החאג' דוקטור אידי אמין, VC, DSO, MC, אדון כל חיות האדמה ודגי הים, כובש האימפריה הבריטית באפריקה בכלל ובאוגנדה בפרט".

בנוסף, רבים טענו כי אידי אמין גם היה נוהג לאכול את בשרם של מתנגדי המשטר שלו, תוך אמונה תפלה שהדבר ישמור עליו כשליט. לצד זאת, רבים העידו כי אידי אמין העיד בעבר בפניהם ש"בשר אדם מדי מלוח בשבילי".

לצד זאת, ידוע כי אידי אמין תפס כמה משריו שניסו לבצע נגדו הפיכה, והחליט לערוף את ראשם. את הגופות השליך לאן שהשליך, אך את הראשים הערופים שמר בקפידה במקפיא שבארמונו.

ישראל

זוכרים שדיברנו על אספקת הנשק הישראלית בידי סוכנים שונים? אז אכזריותו של אידי אמין הפכה לידועה בכל העולם, והוא ממש הפך לסלב של כל האכזריים באותה התקופה.

בשל כך, ראש ממשלת ישראל גולדה מאיר החליטה לעצור את החגיגה, והודיעה כי ישראל תפסיק למכור נשק לאוגנדה. נציין גם את העובדה שישראל ביקשה מאמין לשלם עבור הנשק, דבר שזעזע את אמין. אני? לשלם?!

אידי אמין מתקבל על ידי שרי ממשלת ישראל בהם משה דיין, בימים טובים יותר (צילום: פריץ כהן לע"מ)

הדבר הכעיס מאוד את אידי אמין, שהפך את עורו ולפתע הפך לפרו ערבי ואנטי ישראלי. אגב, אמין ניסה בעברו לעבור קורס צניחה ישראלי ונכשל - אבל הדבר לא מנע ממנו לענוד את כנפי הצניחה הישראלים במשך כל כהונתו. בכלל, האיש חבב סיכות ומדליות ומעניין כמה החולצה שלו שקלה עם כל המדליות שהעניק לעצמו.

עד כדי כך אמין הפך לאנטי-ישראלי, שהחליט להפוך למארח של חוטפי טיסת אייר פראנס מישראל לצרפת - סיפור שלבסוף התפתח למבצע ההירואי המוכר לכולנו, 'מבצע אנטבה'.

הסוף

אחרי שמונה שנים של רציחות רבות, הודח אידי אמין לאחר שעשה ברית עם לוב וקדאפי בניסיון לספח לאוגנדה גם את שטחי צפון טנזניה.

בטנזניה הביאו לנפילת הרודן האכזר, שנמלט ללוב למשך עשור, ולאחר מכן נמלט לערב הסעודית שם מת לפני 19 שנים.

למרות הרמיסה של זכויות האדם, הרציחות, העינויים ודיכויים, אידי אמין מעולם לא נשפע על מעשיו החמורים - דבר שיישאר ככתם על דפי ההיסטוריה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר