"הופכת לצפון קוריאה"

נקיפות מצפון וחשש כבד: יהודי רוסיה על חיים בצל מלחמה

"כשני שליש מהקהילה עזבו את רוסיה או מתכננים לעזוב", דיווחו יהודים רוסים השוהים במדינה אחרת בעילום שם, מפחד על חייהם • וגם: יהודי רוסיה שבחרו לעלות לישראל - ושבו על עקבותיהם (בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
יהודים ברוסיה, ארכיון (צילום: Shutterstock)

בזמן שנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ממשיך לאט אבל בטוח לכבוש שטחים משכנתו, אוקראינה, הקהילה היהודית בארצו לכודה בסיטואציה המורכבת כאשר חלק גדול ממנה בוחר לעזוב למדינות אחרות.

בכתבה שפרסם העיתונאי צביקה קליין באתר 'ג'רוזלם פוסט', הביעו כמה חברים וראשים מוכרים בקהילה היהודית של רוסיה את דאגתם מהמצב המתפתח בארצם, שאותה מנסה פוטין 'להפוך לצפון קוריאה', לטענתם.

חוסר הנוחות של היהודים להישאר במדינה הכובשת והסגורה למערב, גורם לרבים מהם להגר ובכך מעמיד את הקהילה היהודית בסכנת התפוררות.

האחים הקומוניסטים? צפון קוריאה ורוסיה, אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

"הקהילה היהודית ברוסיה כפי שהכרנו אותה בתחילת 2022 לעולם לא תהיה אותו הדבר", אמר לאחרונה ל"ג'רוזלם פוסט" אחד ממנהיגי הקהילה, שלטענתו חושש לחייו למרות ששוהה כבר בדירה סודית במרכז מדינת ישראל ואומר את הדברים בעילום שם. "זה כל כך שביר, שזה ממש מתפורר".

האיש הוסיף: "בחודשיים האחרונים, פוטין סגר את הגישה לכל כלי העיתונות העצמאיים. הוא ניסה להפוך את רוסיה לצפון קוריאה".

גם ראשי קהילה אחרים מודאגים מכך, ומאמינים שמטרת פוטין לחזור לימי מסך הברזל. "זה לא עניין גדול לסגור את שערי המדינה", אמר אחד מהם בחשש. "גם כך אין יותר טיסות למערב ולאירופה, אז רק צריך לבטל כמה טיסות שנשארו וזהו".

יהודייה נוספת, שעקרה מרוסיה למדינה באירופה, סיפרה ל'פוסט' שכבר מ-2014, אז אירעה באוקראינה התקוממות הבדלנים הפרו-רוסיים, ניכרה הגירה גדולה של יהודים עשירים וגם צעירים מרוסיה למדינות אחרות, אך כעת גם היא החליטה לעזוב, מאחר ו"דמויות רבות בקהילה אמרו שהשהות שלי פה כבר לא בטוחה עבורי".

לדבריה, יש פה גם היבט מוסרי: "הילדים והנכדים שלנו ישאלו: 'מה עשית במהלך מלחמת רוסיה-אוקראינה?' שנית, היה לחץ ויש לחץ מצד השלטונות למנהיגי כל הקהילות והמוסדות היהודיים להתבטא בעד המלחמה ובעד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. לא היינו מוכנים לעשות את זה".

ולדימיר פוטין (צילום: Shutterstock)

העובדה שהיהודים העשירים מפחדים מסנקציות מערביות ומשיתוק כלכלי, גרמה להם לעזוב את רוסיה, אך משמעות הדבר היא שאין מי שיתמוך בקהילות שלהם ובמשפחות יהודיות עניות רבות, שמצויות במשבר פיננסי.

"יש המון משפחות יהודיות שנמצאות במצב כלכלי נורא. הרבה אנשים מהקהילה שלנו היו נציגים של חברות או בנקים זרות. הם התעוררו בוקר אחד והבינו שאין להם כלום", הסביר חבר בקהילה ל'ג'רוזלם פוסט'.

אך אם אותם יהודים מודאגים חשבו על הפתרון הקלאסי: עלייה לישראל, הרי שרבים מהם - שכבר נחתו בנתב"ג ומצאו דירה - נאלצו לשוב על עקבותיהם, לאחר שהתברר להם כי לא היו מוכנים כלל למעבר כזה.

בכתבה נוספת של קליין, שפורסמה ב'ג'רוזלם פוסט' אמש (שני), הוא שוחח עם כעשרה עולים מרוסיה שבחרו לעשות 'אחורה פנה'. עם זאת, רובם עדיין מתכננים לשוב לישראל והפעם לתמיד.

"רבים מהעולים לא הצליחו להשכיר את הנכסים שהשאירו אחריהם ברוסיה", סיפר אחד מהם, והודה שההחלטה לעלות לישראל היא לעיתים לא מספיק מתוכננת מראש לפרטי פרטים. "עדיין יש להם משפחה ומקומות עבודה ברוסיה".

וכמובן, גם קשיי הבירוקרטיה מסבכים את העניינים; "תאר לעצמך שיש לך חשבון בבנק רוסי עם סנקציות - אתה לא יכול לבצע העברות ממנו לישראל. לשם כך אתה צריך לטוס חזרה ולפתוח חשבון בבנק אחר שאין עליו סנקציות". הדבר מקשה על העולים לקנות דברים בסיסיים מכספם, שנשאר נעול בארץ המוצא.

הבנק המרכזי של רוסיה, הסובל מסנקציות (צילום: Shutterstock)

קושי נוסף הוא מציאת מקום עבודה בישראל, כאשר הסיפורים המוכרים על הרופאים הרוסים שנאלצים לעבוד כמאבטחים בישראל אינם רחוקים מהאמת. "רק אלו שעבדו בהייטק יכולים למצוא עבודה בארץ ללא שנמוך משמעותי. עבור רבים, זוהי אכזבה גדולה", קונן אחד מיהודי רוסיה שעלה ארצה.

לכל זאת ניתן להוסיף את מחירי הטיסות לרוסיה ששילשו וריבעו את עצמם, ענייני בירוקרטיה ישראליים ורמת חיים שונה, ומתקבלת סיטואציה של בין 'פטיש לסדן'.

עם זאת כאמור, רוב העולים מתכננים להשתקע בארץ לאחר שיצליחו לצלוח את המכשולים הללו, ואולי למכור נכסים שהותירו ברוסיה. אחרים יהגרו למדינות אחרות, וחלקם ינסו לשרוד ברוסיה כמה שניתן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר