גורל השליט הקשוח נחרץ?

100 יום לאחר הפלישה: פוטין יודח מתפקידו כנשיא רוסיה?

מאה ימים לפלישת רוסיה לאוקראינה: 'כיכר' בפרוייקט מיוחד על ההשלכות כלפי העולם בעקבות הפלישה, ומה אנחנו אמורים ללמוד מכך • הפעם: האם פוטין יודח אחרי עשרות שנים (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
פוטין (צילום: shutterstock)

בלילה שבין יום רביעי לחמישי, ה-24 בפברואר, או אם תרצו כ"ג באדר א' נשא נשיא רוסיה פוטין נאום מוקלט לאומה הרוסית. במהלך הנאום הכריז פוטין על יציאה ל'מבצע מיוחד' באוקראינה, ובמילים אחרות - למרות כל ההכחשות מצידו, הוא החליט בכל זאת לפלוש לשטחה של אוקראינה.

על דבר אחד אין ויכוח - פוטין לא מצליח לממש את המטרה המקורית שלשמה פלש לאוקראינה. תוכיח העובדה הפשוטה שפוטין נסוג מאיזור קייב וצפון אוקראינה בבלי שום תמורה, ובלי שהשיג שם השיגים משמעותיים חוץ מנזקים גדולים והרג מיותר.

על דבר אחד כן אפשר להתווכח, שכן לא כל הנתונים האמתיים באמת נמצאים. שאלת המיליון דולר - האם פוטין ישלם מחיר על הפלישה הזו, והאם המחיר יגיע בצורה של הדחה מהקרמלין.

העבר

אז קודם בואו נקדים ונאמר - לפוטין היה ב-20 השנים האחרונות ברוסיה הרבה מאוד כח וכנראה שעדיין הוא מחזיק בכח רב בידיו.

פוטין כקצין ק.ג.ב.

פוטין בן הקרוב ל-70 עבר הרבה בחייו, ולמרות ההערכות כי הונו האישי כיום נאמד במיליארדים, לפוטין לא הייתה ילדות קלה. בספר שפרסם פוטין עצמו אודותיו, סיפר על ילדותו הקשה ועל חלומו הגדול - להפוך לסוכן ק.ג.ב. של ברית המועצות החזקה. אפילו כנער ניגש למשרדי הק.ג.ב. בסמוך לביתו וביקש להתגייס לשורות הארגון השנוי במחלוקת. בארגון קראו לו לחזור כשיסיים את לימודיו, ואכן מייד לאחר סיום לימודי המשפטים שלו, התגייס לשורות הק.ג.ב..

אחד האירועים המשמעותיים בהיטוריה של רוסיה, הוא קריסתה של ברית המועצות הקומוניסטית, אירוע שהוגדר לא אחת על ידי פוטין כ"טרגדיה לעם הרוסי".

לאחר נפילת מסך הברזל עלה לשלטון בוריס ילצין, לראשונה בזכות קולות בוחרים ברוסיה. במערב היה נראה כי רוסיה הולכת לכיוון דמוקרטיה.

נקפוץ קצת קדימה, שנת 1999, איש הק.ג.ב. ולדימיר פוטין עולה לשלטון. מאז עלייתו לשלטון ועד היום דאג פוטין להחזיר את רוסיה ליושנה, ולהפוך אותה לכמה שיותר ריכוזית בידיים שלו. נכון, מסך הברזל לא ירד שוב - אבל לאחרונה ההגבלות הולכות וצומחות.

ההווה

אם נתחום רק את החודשים האחרונים ברוסיה ניתן לראות איך פוטין לוקח לעצמו עוד ועוד סמכויות. מתנגדי משטר נכלאו וכן נחקקה חקיקה בעייתית כמו חוק הפייק ניוז לפיו כל מי שמכנה את המלחמה באוקראינה כמלחמה או כפלישה ולא כ'מבצע מיוחד' - עשוי לשאת בעונש מאסר כבד.

לצד זאת בתקופה האחרונה נראה כי פוטין נוטל לעצמו סמכויות רבות, זאת לצד מה שעשה כבר בעבר, כמו לאפשר לעצמו להתמודד שוב ב-20 השנים הקרובות, זאת בניגוד לחוקי הבחירות ברוסיה.

(צילום: שאטרסטוק)

עוד בעבר פוטין ניסה להיראות דמוקרט כשהתפטר מתפקיד הנשיא ועבר להיות ראש ממשלה כדי לא לשנות א החוק ברוסיה. נכון, פוטין היה למעשה נשיא, אבל לא היתה לו את החוצפה לדרוש להישאר על כס הנשיאות.

נכון, זה שבחר להישאר בנשיאות היום זה לא באמת משנה בשטח את העובדה שפוטין הוא השליט הבלתי מעורער ברוסיה. עם זאת - פוטין מציג פה מגמה מדאיגה מאוד.

העתיד

על פוטין רצות שמועות רבות בנוגע לבריאותו, ועל בסיסן נבנות תיאוריות בקשר לרצון של פוטין להשאיר חותם בעולם ולכן ביצע את הפלישה.

כך או כך, הפלישה לא עבדה כל כך לרוסיה, וכעת פוטין מנסה לרדת מהעץ בשקט בצורה של כיבוש שטחים במזרח אוקראינה - זאת בניגוד לשאיפה להפיל את השלטון בקייב ולהקים ממשלת בובות.

קשה לדעת מה ימים יגידו והאם פוטין אכן נחלש - אך ברור שכעת נחשפה אצל פוטין חולשה במלחמה באוקראינה. העובדה הזו משאירה לנו שתי אפשרויות שהן בדיוק שני הפכים.

האפשרות הראשונה: ברוסיה יזהו ויריחו את החולשה, ונפילת פוטין, אפילו על ידי מי מאנשי הקרמלין - ותבוצע הפיכה ברוסיה.

האפשרות השנייה: פוטין מבין כי הוא מריח מחולשה, ולכן יצמצם עוד יותר את השורות, יהפוך את רוסיה לפחות דמוקרטית ויותר רודנית.

ימים יגידו.

  • לפניות לכתב: tziki@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר