מעטים מול רבים

100 ימים לפלישה: כך אוקראינה הצליחה להביס את פוטין

100 ימים לפלישת רוסיה לאוקראינה: 'כיכר' בפרוייקט מיוחד על ההשלכות כלפי העולם בעקבות הפלישה, ומה אנחנו אמורים ללמוד מכך • הפעם: הקרב על הנרטיב שמביא ניצחונות בקרב (עולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: Shutterstock)

לפני כמאה ימים הכריז נשיא רוסיה פוטין על מלחמה באוקראינה - ומאז, מומחי צבא נתקלו בפרץ נוסטלגיה, כשבזמן שמדברים על לוחמה דיגיטלית, באוקראינה חזרו להילחם באמצעות טנקים ורובים - כמו ברוב המלחמות שהיו במאה השנים האחרונות.

יחד עם זאת, נשיא אוקראינה זלנסקי זיהה: הקרב האמיתי הוא הקרב על התודעה - קרב שאם תנצח בו הוא יכול גם להביא לניצחון בקרב. בכתבה הקרובה נפרט איך הנרטיב האוקראיני ניצח בזירה הבין לאומית, ואיך הדבר למעשה השפיע גם ממש בשדה הקרב והניב ניצחונות רבים לאוקראינה בניגוד לכל התחזיות.

הנרטיב בתוך אוקראינה

עוד משלב מוקדם מאוד במלחמה זיהו השלטונות באוקראינה את המעלות והחסרונות בשיתוף מידע ברשתות החברתיות. הדבר הראשון שעשו באוקראינה הוא דווקא להגביל שיתופים ברשתות בכדי להגביר את ביטחון המידע.

באוקראינה דרשו מכלל השוהים באוקראינה, אזרחים ותושבים כאחד, שלא לשתף הפגזות ותונעת כלי רכב צבאיים-אוקראינים, זאת כדי לא לחשוף את מיקום הכוחות לצבא הרוסי. אגב, דוגמה דומה לחוסר ביטחון מידע ניתן לראות רק לפני שבוע וחצי ברוסיה, כששדרן רוסי חשף את מיקום הכוחות הרוסיים.

באוקראינה עצרו אזרחים רבים ששיתפו מידע שיכל או אפילו הסגיר כוחות אוקראינים - והוטלו על המשתפים עונשים.

לצד זאת, בתחילת המלחמה הכריז זלנסקי על חלוקת נשק לכל מי שיסכים להילחם בצבא הרוסי. רבים באוקראינה נענו לקריאה בסולידריות שהגבירה את המורל האוקראיני וגם נגעה בעולם המערבי - הרצון של אזרחי אוקראינה להגן על מולדתם בכל מחיר.

חלוקת נשק באיזור קייב - יממה לאחר הפלישה לאוקראינה (27א)

באוקראינה רבים טורחים לשתף מידע רב שמגיע - כמו כוחות רוסיים מושמדים וצילומי זוועה מהמלחמה, זאת כדי להגביר את המורל הפנימי וכדי לטלטל את העולם.

בנוסף, באוקראינה האקרים רבים פורצים חדשות לבקרים לאתרים פופולארים ברוסיה ומפיצים שם חדשות מהצד האוקראיני, נטולות כל סינון רוסי.

הנרטיב בתוך רוסיה

ברוסיה מנסים להפיץ בתוך רוסיה ובעולם כולו כי בכלל לא מדובר בפלישה למדינה ריבונית, ואפילו לא מדובר במלחמה אלא ב"מבצע מיוחד" להרחקת ניאו נאצים ופשיסטים מהגה השלטון.

פחות מחודש אחרי הפלישה - עורכת בערוץ תעמולה רוסי מחתה בשידור עם שלט 'לא למלחמה'. העורכת פוטרה ונעצרה (תקשורת רוסית)

ברחבי העולם הנרטיב הזה תופס הרבה פחות מהנרטיב האוקראיני, למרות שישנם שכן מאמצים את הנרטיב הרוסי. בתוך רוסיה הנרטיב כנראה תופס הרבה יותר - בין היתר בזכות היכולת של רוסיה לסנן מידע ובשל 'חוק הפייק ניוז', לפיו מי שיקרא לפלישה לאוקראינה ככזו ולא כ"מבצע מיוחד" עשוי לשאת בעונש מאסר.

הנרטיבים של שתי היריבות ברחבי העולם

אחד המשאבים שאוקראינה משקיעה מאמצים רבים זהו הנאומים וההסברה למערב. זלנסקי הספיק לנאום בעשרות פרלמנטים, בהם בפני חברי הכנסת.

זלנסקי ויתר חבריו להנהגה מובילים נרטיב של מלחמת מעטים מול רבים, דוד מול גוליית. לצד זאת, באוקראינה אימצו גם אסטרטגיה של אימוץ רגשות אשם.

כך למשל זלנסקי סירב לביקור נשיא גרמניה בשל מעורבותו ביצירת הסכמים שכבלו את גרמניה לרוסיה. זו רק דוגמה אחת. באמצעות גרימת תחושות האשמה למדינות נאט"ו על יצירת הקשרים עם רוסיה - מצליח זלנסקי להביא לאוקראינה נשק מערבי מתקדם רב - דבר שמשפיע ישירות בשדה הקרב והפך את הקערה על פיה. מניצחון רוסי לניצחון אוקראיני כששיאו נסיגה רוסית מצפון אוקראינה ואיזור קייב.

החבר הקרוב של זלנסקי - ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון (לשכת נשיא אוקראינה)

לצד זאת, המערב לוחץ על בניית אמברגו נשק נגד רוסיה, למרות התנגדותה של הונגריה. בנוסף, במהלך המלחמה קנה זלנסקי חבר קרוב - ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון.

ג'ונסון, חוץ מסיוע רב שהזרים לאוקראינה - ייעץ בעבר לזלנסקי שלא לנהל משא ומתן להפסקת אש עם רוסיה כשהוא בעמדת חולשה, סיפק עוד נשק בריטי מתקדם וגורם לאוקראינה לדחוק את רוסיה עוד ועוד לפינה.

לצד זאת, רוסיה מנסה חדשות לבקרים לרמוז על אפשרות להתדרדרות למלחמת גרעין, זאת יחד עם מה שמכונה במערב 'מבצע דגל שווא'.

מבצע דגל שווא הוא נרטיב שמשמש בעיקר את הרוסים במלחמה הנוכחית, בה רוסיה טוענת כי אוקראינה עומדת לתקוף מיקום מסויים - רוסיה תוקפת שם בעצמה על ידי שכירי חרב כמו כח וגנר - ומאשימה את אוקראינה.

במערב החליטו לתת מענה לטענות הרוסיות על ידי הפצת המודיעין הפנימי שלהם - שסותר את הטענות של רוסיה.

השפעות מלחמת המידע

הדבר המשמעותי ביותר בניצחון אוקראינה במלחמת המידע הוא קבלת נשק מתקדם רב - גם בימים אלו. הדבר מביא לניצחונות אוקראינים רבים.

נשיא אוקראינה זלנסקי אמר כי הוא מאמין כי גם ההתקדמות הרוסית בימים אלו באיזור הדונבאס ואיזור מזרח אוקראינה תיעצר בקרוב בזכות משלוחי נשק נוספים.

בנוסף - הפלישה הרוסית לאוקראינה זרעה פחד במדינות כמו שוודיה ופינלנד שמיהרו להגיש בקשות הצטרפות לברית המדינות הצבאית, ברית נאט"ו.

שוודיה ופינלנד מגישות את בקשת ההצטרפות למטה נאט"ו - בניגוד לכל ההערכות (משרד החוץ השוודי)

בשתי המדינות הללו הסיכוי שהיו מצטרפות לנאט"ו בלי פלישה רוסית היה אפסי. אך הפלישה טרפה את הקלפים והגבירה את תחושת חוסר הביטחון והאפשרות כי הם הבאים בתור.

לצד כל זאת חשוב לציין את התיעודים הרבים של פשעי מלחמת רוסיים - בראשם הטבח בבוצ'ה - דבר שכמעט מוחק את טענות הדה נאציפקציה (הניקוי מנאצים) של רוסיה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר