כך זה יעבוד • סקירה

יודח? כך תתקיים הצבעת אי האמון בראש ממשלת בריטניה ג'ונסון

אחרי שמוקדם יותר היום התברר כי הושג רוב להבאת הצעת אי אמון בראש ממשלת בריטניה ג'ונסון - בשעה 20:00 יחל דיון בפרלמנט לקראת אפשרות להדחתו • סקירה מקיפה (בעולם)

ציקי ברנדוין | כיכר השבת |
(צילום: Shutterstock)

שעות אחרי שדווח באופן רשמי על השגת רוב להצבעה על הדחת ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, הערב (שני) צפויה להתקיים הצבעת אי אמון בשעות 18:00-20:00 שעון מקומי (20:00-22:00 שעון ישראל).

למה רוצים להדיח את ג'ונסון?

לאחר פרסומים שונים בהם תועד ראש הממשלה הבריטי כשהוא מפר את סגרי הקורונה שהוא עצמו הטיל, התעוררה בבריטניה סערה, בעקבותה הוחלט על פתיחה בבדיקה שהולידה את מה שמכונה 'דו"ח סו גריי', בו פורסמה הפרה שיטתית של ראש הממשלה הבריטי, שר האוצר ובכירים אחרים המקורבים לראש ממשלת הממלכה המאוחדת.

בדו"ח נכתב על ידי עורכת הדו"ח, סו גריי, כי "באירועים שחקרתי השתתפו מנהיגים בממשלה. לא היה צריך לתת לרבים מהאירועים האלה לקרות".

איך הדחת ג'ונסון עולה להדחה?

אחרי הסערה הציבורית, מבין 359 חברי הפרלמנט ממפלגתו של ג'ונסון, המפלגה השמרנית, הושג רוב של לפחות 15% מחברי המפלגה המהווים 54 חברים - שתמכו בהבאת הצעת ההדחה אל שולחן הפרלמנט הבריטי.

הצעת ההדחה כאמור תגיע היום אל שולחן הפרלמנט, וחברי הפרלמנט יצביעו בהצבעה חשאית לגבי המשך כהונתו של ג'ונסון כראש ממשלת בריטניה, ראש ממשלה שהשיג בבחירות האחרונות רוב פרלמנטרי שלא היה כמותו בממלכה מאז ימיה של 'אשת הברזל' מרגרט תאצ'ר.

ג'ונסון באמת יודח? ומה אם ינצח?

בכדי לצלוח את הצעת אי האמון ייאלץ ראש הממשלה הבריטי להשיג לפחות 180 קולות בעדו, זאת בהנחה שכלל חרי המפלגה השמרנית ישתתפו בהצבעה, כשכאמור, לפחות 54 מהם יצביעו נגד ג'ונסון.

חברי המפלגה השמרנית וחברי שאר המפלגות לא יהיו חייבים לומר מה הם מצביעים, אך ישנם שכבר הצהירו מה יצביעו.

אם ינצח ג'ונסון, על פי החוקה, לא יהיה ניתן להעלות הצבעה דומה במשך שנה לפחות. יחד עם זאת, גורמים בפרלמנט אומרים כי אם כך יקרה - יפעלו לשינוי החוקה.

גם אם ג'ונסון יצליח להשתקם ולעבור את הצבעת אי האמון בשלום, ההיסטוריה הוכיחה כי רוב המנהיגים הבריטיים שכן שרדו הצעות אי אמון - הדבר סימן את תחילת סוף הקריירה הפוליטית שלהם.

בנוסף, נציין כי למרות ההישג המפתיע של ג'ונסון בבחירות האחרונות, ההתפתחויות הפוליטיות של ג'ונסון בראשות המפלגה השמרנית מנבאים צניחה ב-20 אחוזים מהמושבים הקיימים.

מה יקרה אם ג'ונסון יפסיד?

בהנחה וראש ממשלת בריטניה יפסיד את הצבעת אי האמון, ורוב חברי הפרלמנט יתמכו בהדחתו - יתקיימו פריימריז להנהגת המפלגה השמרנית, כשהמנצח - יהפוך גם לראש הממשלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר